حال و هوای خوزستانی ها با اعلام ورود امام به کشور/ شمارش معکوس برای سرنگونی رژیم پهلوی آغاز شد.

در این میان استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز یکی از مراکز مؤثر در مبارزات انقلابی است. بازخوانی وقایع اهواز در بهمن 1357 سیر توسعه و نقش مردم انقلابی خوزستان را در پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی نشان می دهد.

اوج مبارزات و آزادی زندانیان سیاسی در اهواز

در بهمن 1357 شمارش معکوس برای سرنگونی رژیم آغاز شد. مبارزات ملت ایران برای پایان دادن به عریضه سلطنت 2500 ساله ادامه یافت. در این میان آنچه در حال رخ دادن است هر لحظه رژیم را به ورطه سقوط و نابودی کامل می کشاند. در اهواز حذف سرگرد آیوکی از مبارزات دانشگاهی و دانشگاهی پیشی گرفت. در واقع پس از این اقدام دانشگاه به دست خود دانشگاهیان اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان افتاد.

از سوی دیگر تاثیر این موضوع در روزهای بعد در قالب آزادی برخی از زندانیان سیاسی اهواز بود. هفت زندانی سیاسی این شهر پس از آزادی با افشاگری های ضد رژیم اعلام کردند که اظهارات مسئولان مبنی بر آزادی تمامی زندانیان سیاسی دروغی بیش نیست و اسامی 10 زندانی را که همچنان در دست رژیم پهلوی هستند، اعلام کردند. اسیر شدند.

آیت الله بهبهانی از راه اندازی مراکز رسیدگی به شکایات انسانی خبر داد

یکی از نشانه های افول رژیم پهلوی در بهمن 1357، علاوه بر ناتوانی در نگهداری زندانیان سیاسی، اداره امور سازمان ها و ادارات، کنترل اعتصابات و تحصن ها به مدیریت شهری نیز کشیده شد. زیرا در آن زمان، به ویژه در شهرهای بزرگ، خارج از کنترل عوامل رژیم بود; بنابراین مراکز توسط مردم راه اندازی شد و آنها به کارها مشغول بودند.

در اهواز معتمدین و برخی روحانیون برای چاره اندیشی برای رفع بلاتکلیفی های احتمالی، این هسته ها را تشکیل دادند و به مسائلی مانند راهنمایی و رانندگی، رسیدگی به شکایات مردم و حل اختلاف پرداختند. نقش روحانیت که مردم به آنها اعتماد داشتند در راه اندازی این مراکز مؤثر و کارآمد بود.

7223475e 4ff9 41a3 810b 5f1f8fed11b9 خبر خاکستری

در متن این خبر آمده است: 26 مرکز رسیدگی به شکایات و تصادفات روحانیت در اهواز راه اندازی شده است.

دارالعلم آیت الله بهبهانی در این خصوص در بیانیه ای گفت: آرزوی دشمنان این جریان که دچار تفرقه شده اند، این است; برای تامین امنیت شهر اهواز در برابر کسانی که با ایجاد آتش سوزی و ویرانی، مبارزات مذهبی مردم را منحرف می کنند، شهر اهواز به 26 ناحیه تقسیم شده است و در هر منطقه هیئتی از معتمدین محلی و کارشناسان مذهبی و سفر و وکلای مربوطه تشکیل می شود. همکاری یکی از روحانیون رسیدگی به امور و جوانان متدین و مبارزات هر منطقه را به خدمت گرفتند تا در موارد ضروری به دستورات هیئت امنا عمل کنند.

اقدام فرهنگی جوانان اهواز

در کنار تحرکات سیاسی و گاه نظامی که در اهواز رخ می داد، هر از چند گاهی تحرکات فرهنگی نیز رخ می داد که اگرچه در بحبوحه تحرکات سیاسی نتوانست توجه چندانی را به خود جلب کند، اما در اینجا باید از حرکتی صحبت کرد که باعث جلب توجه مردم شد. مقدار زیادی این حرکت، شکل گیری نمایشگاهی با موضوع «سیر تاریخی جنبش های سیاسی در ایران» بود.

این حرکت در پاییز 1357 به ابتکار و تلاش عده ای از جمله سید حمید علم الهدی و علی شمهانی تأثیر عمده ای در آشنایی مردم اهواز با تاریخ جنبش های سیاسی ایران داشت. در این نمایشگاه چهره های تاریخی و سیاسی همچون سردار جنگل، سید حسن مدرس و سید جمال الدین اسدآبادی به مردم معرفی شدند. حجت الاسلام سیدحمید علم الهدی درباره انگیزه، چگونگی شکل گیری این جریان و تأثیر آن در بین مردم توضیح می دهد: ما بودیم که لازمه انقلاب بود. رفتیم و با آقای هاداپور صحبت کردیم.

گفتیم آقا زینبیه را به ما بدهید تا اینجا نمایشگاه داشته باشیم. او قبول کرد و من رفتم و با کمی تلاش خلاصه ای از تاریخ 200 ساله ایران مانند مشروطه، نهر جنگل، مسئله شهید مدرس و حرکت های شهید سید نواب صفوی را تهیه و در نمایشگاهی نصب کردم. با یک سری عکس و تصویر یادم هست آن زمان آقای علی شمهانی دانشجو بود که حدود 2 سال از ما جلوتر بود. در جلسات متعددی که با آنها صحبت کردم، قرار بر این شد که برای پذیرش محتوای نمایشگاه تلاش کنند.

54db2c73 be9f 41d5 a25c 9949c86db46e خبر خاکستری

این نمایشگاه به نمایشگاهی بسیار مهم و تاثیرگذار تبدیل شده است. یعنی چند روز بعد شاید صدها نفر از اهواز آمدند و از نمایشگاه دیدن کردند و در نمایشگاه ما که حضور داشتیم و مثلا مدیریت می کردیم برایشان توضیح می دادیم که سردار جنگل کیست و چه چیزی دارد. آماده .. ادامه نمایشگاه در زینبیه; یادم هست که تا روزهای پیروزی انقلاب ادامه داشت».

حامیان یاران انقلابی دانشگاه اهواز

روزنامه ها گزارش دادند که 2800 همکار خلبان، افسر و درجه دار پایگاه شاهروحی همدان دست به اعتصاب غذای یک هفته ای زدند و هزاران نفر از هوانوردان به راهپیمایی مسالمت آمیز پرداختند.

از این به بعد بحث پرسنل هوایی و پشتیبانی آنها با انقلاب پیوند خورده است. انتشار خبر دستگیری و شایعه اعدام برخی از همدستان، خشم را افزایش داده است.

یکی از فعال ترین جریان های سیاسی اهواز، «دانشگاه های دانشگاه جندی شاپور» بود که بلافاصله پس از حوادث تهران، در بیانیه ای در حمایت از خود، فشار نیروهای آشکار و پنهان رژیم پهلوی بر آنها را محکوم کردند. متن اطلاعیه دانشگاهیان اهواز به این شرح است: حمایت از آنان وظیفه همه مردم آگاه و مبارز است. علمای جندی شاپور ضمن ابراز همبستگی با این فرزندان بیدار مردم مبارز ایران، اقدامات آنان را مطابق خواست اکثریت قریب به اتفاق ملت و شریک نگرانی اعضای خانواده آنان، عاملان ظلم را محکوم می کنند. حمایت از حقوق بشر و سایر مقامات ذیصلاح به دنبال کمک هستند تا در اسرع وقت آزادی آنها را تضمین کنند. دانشگاهیان از دانشگاه جندی شاپور 1357/11/18 »

0cf45023 4e07 47da 85f7 8715e536d37c خبر خاکستری

پیروزی مردم اهواز و پیوستن ارتش و شهربانی به انقلاب

همزمان با پیروزی‌های بزرگ انقلاب به رهبری امام خمینی (ره) در تهران، شهر اهواز پس از حوادث فوق به سرعت مراحل پیروزی انقلاب را پشت سر گذاشت.

در اهواز به دلیل تدبیر و هوشیاری مردم و رهبران مذهبی و محلی درگیری شدیدی رخ نداد و در نتیجه نیروهای رژیم درمانده و بی انگیزه تسلیم انقلابیون شدند.

آیت الله موسوی جزائری در تشریح تحویل به ارتش و نیروی انتظامی گفت: صبح باخمن بود که یکی از دوستان نزد من آمد و گفت می دانی یا نه، به پلیس رفتیم. یکی دو ساعت طول کشید. با منافقین که آمدند و سهم خود را از سلاح طلب کردند، اصطکاک شد. در نهایت با صدای بلند آنها را رد کردیم و حتی یک گلوله هم به آنها ندادیم.

1c4ce3cd 924f 4062 a948 cd8d72f707c4 خبر خاکستری

درگیری دیگر با سرتیپ هاشم هوشمند، فرمانده نیروی انتظامی بود که بی توجه نبود. سرانجام پس از اصرار و مشورت فراوان با شمس تبریزی فرماندار نظامی و رضایت وی، همه چیز به دست ما سپرده شد و کمیته انقلاب تشکیل شد و عوامل رژیم دستگیر شدند و بدون خونریزی در آخرین لحظه، پیروزی حاصل شد.

فردای آن روز به پادگان لشکر رفتیم و در آنجا کار بدون مشکل تمام شد و همه چیز به ما تحویل داده شد. کمیسیونی متشکل از 5 نفر برای مدیریت لشکر تشکیل دادم و با تعیین شهردار و فرماندار اهواز مسئولیت آن را بر عهده گرفتم. «با همین کیفیت کار به تهران رفتم و بعد برای تعیین استاندار و انتصاب فرمانده لشکر چندین بار با مرحوم سپهبد کارنی تماس گرفتم و به نتیجه رسیدیم.

جنجشنبه 12 بهمن 1387

آبادان- به مناسبت ورود امام خمینی (ره) به وطن، هزاران شاخه گل، هزاران بطری گل رز، هزاران کیلوگرم آب نبات به مردم آبادان اهدا شد. در راهپیمایی اقشار مختلف مردم به همین مناسبت، این روزها مجتمع سینمایی رکس، هنگام عبور از مقابل سینما رکس، با نثار تاج گل به یاد این سینما، شعار «سحرگاه جای شهدا خالی است» سر دادند. که محل شهادت بیش از 700 نفر از هموطنان آبادانی است، محل عبادت تجمع کنندگان شد.

2bd60d7b 881d 46b7 9728 90b8d73b2f7c خبر خاکستری

آگاجاری – نمایشگاه عکسی که ده روز پس از بازگشایی دانشکده آبادان با حضور حدود 100 هزار نفر در این شهر برپا شد، امروز به آغاجاری منتقل شد. 10000 نوار مذهبی و 70000 جلد کتاب اسلامی در این نمایشگاه به فروش رسید.

خرمشهر – حدود 2 هزار جوان خرمشهری که وظیفه حفاظت شبانه شهر را بر عهده دارند، موفق شدند چند سارق دوچرخه و موتورسیکلت را دستگیر کنند. این جوانان از شب تا صبح زیر نظر آیت الله نوری و آیت الله موسوی فعالیت می کنند. سارقان دستگیر شده در سه باند سازماندهی و مورد سرقت قرار گرفتند.

bba44326 4fad 46b8 bbe9 39a1c92f5ba0 خبر خاکستری

دسفول – ساعت 11 (امروز) حدود 2000 نفر از مردم دسفول با در دست داشتن پرچم های سبز از دسفول به سمت اندیمسک حرکت کردند و ماشین ها و موتورسیکلت ها را با بوق های ممتد و روشن کردن چراغ ماشین ها در دست داشتند و در مقابل پایگاه هوایی شعار “برادر” سر دادند. . هوا در نور چشمان ما بود» (عرض کردند) که تعدادی از کارکنان پایگاه مذکور قصد خروج از یگان را داشتند که با ممانعت ماموران امنیتی مواجه شدند.

همچنین از ساعت 17:00 تعداد زیادی از مردم دسفول در قبرستان شهدا تجمع کردند و پس از اقامه نماز برای اقامه نماز به سمت شهر حرکت کردند.

1c4773ea e3b8 46a2 9cee cac319dd157a خبر خاکستری

شوشتر – 50 هزار نفر از ساکنان شوشتر و روستاهای اطراف پس از راهپیمایی طولانی در اعتراض به کشتارهای اخیر در شهرهای کشور در میدان شهریور تجمع کردند. در پوسترها نوشته شده بود که شوشترها نماینده این شهر در مجلس را به رسمیت نمی شناسند.

ماهشهر – روحانیون شهرستان ماهشهر امروز همبستگی خود را با دانشجویان نشسته دانشگاه تهران اعلام کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید