حدود اجرای حکم روز جدید

حدود اجرای حکم روز جدید

صبح روز پنجشنبه هفدهم آذر 1401 خبری در خبرگزاری ها منتشر شد که واکنش های بسیاری را در پی داشت. خبرگزاری میزان، بازوی رسانه ای قوه قضائیه، از اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر خبر داد. این اولین اعدام بازداشت شدگان پس از اعتراضات اخیر در ایران پس از مرگ مهسا امینی است.

سامان محدیراد: صبح روز پنج شنبه 26 دی 1401 خبری در خبرگزاری ها منتشر شد که واکنش های زیادی را در پی داشت. خبرگزاری میزان، بازوی رسانه ای قوه قضائیه، از اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر خبر داد. این اولین اعدام بازداشت شدگان پس از اعتراضات اخیر در ایران پس از مرگ مهسا امینی است. چند روز قبل از اجرای این حکم، محسنی ادجه ای در سخنانی از قطعی شدن حکم چند تن از بازداشت شدگان اعتراضات اخیر خبر داد و قول داد به زودی این احکام اجرا شود. محسنی آژه ای روز دوشنبه هفته گذشته گفت: تعدادی از فتنه گران به حبس و بعضاً محکومیت های طویل محکوم شده اند و همچنین محکومیت سایر افراد مفسد و دشمن و اقدام به کشتار و ایجاد ناامنی با سلاح گرم و سرد نیز داشته است. تایید شده و به زودی اجرا خواهد شد.” سه روز پس از سخنان رئیس قوه قضائیه، خبر اعدام محسن شکاری، یکی از بازداشت شدگانی که کمتر کسی نامش را شنیده بود، پس از اجرای حکم اعدام شد.

اتهامات و حکم محسن شهری

آنچه از محسن شهري مي دانيم، روايتي رسمي است كه اغلب توسط نهاد رسمي قوه قضائيه منتشر مي شود. خبرگزاری میزان ساعت 9 صبح روز اعدام محسن شکاری در خبری نوشت: چندی پیش حکم بدوی در مورد یکی از شورشیان صادر شد. بر اساس کیفرخواست صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران، محسن شکاری به ارتکاب جنگ با سلاح سرد به قصد کشتن و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت و همچنین مجروح کردن عمدی یک افسر بسیجی با سلاح سرد در حین انجام وظیفه متهم است. انجام وظیفه و بستن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت عمومی به اعدام محکوم شد. محسن شکاری، پسر مسعود، در 3 مهرماه بازداشت و اولین جلسه دادگاه او در 10 آبان برگزار شد. این مرد روز 12 مهرماه در منطقه ستارخان تهران در حالی که در حالی که یک قمه در دست داشت، خیابان را مسدود کرده بود، مردم را تهدید کرد که به او ملحق شده و به او بپیوندند. وی در جریان اقدامات مجرمانه با قمه به یکی از مأموران نیروی انتظامی حمله کرد و ضربه ای به کتف چپ آن افسر وارد کرد که منجر به ایجاد 13 بخیه به زخم شد. متهم پس از مشت مامور امنیتی قصد فرار از محل را داشت اما در نهایت توسط ماموران امنیتی و انتظامی دستگیر شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، محسن شکاری به دلیل بستن خیابان ستارخان، قمه زدن و حمله به یک بسیجی که منجر به 13 بخیه شد، از سوی قوه قضائیه جنایتکار جنگی اعلام و اعدام شد.

زمانبندی سریع صدور و اجرای حکم

بیش از هر چیز زمانی که خبر اعدام محسن شکاری منتشر شد، آنچه واکنش های مردمی را در پی داشت، زمان اجرای آن حکم بود. به گزارش خبرگزاری میزان، محسن شکاری ۱۲ مهرماه سال جاری بازداشت شد. بنابراین او 74 روز پس از دستگیری اعدام شد. همچنین آخرین جلسه دادگاه او 18 روز قبل از اجرای حکمش برگزار شد. در این میان سوالاتی در مورد درخواست تجدیدنظر متهم و طی مراحل قضایی مطرح است. خبرگزاری میزان در گزارش رسمی دستگاه قضایی از این مرحله از تحقیقات تا اجرای حکم نوشت: پس از تشکیل جلسات دادگاه این متهم در تاریخ 8 آبان ماه و با استناد به مستندات معتبر موجود در پرونده و اظهارات شاهدان حاضر در صحنه تصادف، حکم بدوی این پرونده صادر شد که بر این اساس محسن شکاری فرزند مسعود به اتهام محارب به اعدام محکوم شد. بر اساس شواهد موجود، دادگاه انقلاب تهران با بیرون آوردن سلاح به قصد کشتن و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین مجروح عمدی یک افسر امنیتی، عامل جنگ را محسن شکاری اعلام کرد. اسلحه سرد حین انجام وظیفه و انسداد خیابان ستارخان تهران و اغتشاشات اعلام نظم و امنیت عمومی کرده بود. در این مرحله پس از تجدیدنظرخواهی متهم پرونده برای رسیدگی دقیق تر به دیوان عالی کشور ارسال شد و در نهایت حکم پس از بررسی در دیوان عالی کشور تایید و حکم در صبح روز 26 آذرماه اجرا شد. دیوان عالی کشور در پاسخ به درخواست تجدیدنظرخواهی وکیل متهم محسن شکاری اعلام کرد: تجدیدنظرخواهی وکیل محکوم علیه محسن شکاری معتبر و موجه نیست. از آنجایی که اعمال مرتکب، یعنی. قرار گرفتن در میان ازدحام اغتشاشگران و تلاش برای بستن خیابان و تهدید مردم با سلاح های غوغا و همچنین تماس با برخی از نیروهای امنیتی و مجروح کردن آنها با سلاح های غوغا از جمله نمونه های آن است (یعنی شهرالاصلاح لخافة الناس). ) یعنی جنایت محاربه و دستور صادر شد. از این نظر منطبق با موازین شرعی و قانونی است، لذا بر اساس بند الف ماده 469 قانون آیین دادرسی کیفری تأیید و تأیید می شود.

آیا اصل تناسب جرم و مجازات رعایت شده است؟

کامبیز نوروزی، وکیل دادگستری، حکم محسن شکاری را به سه حادثه تروریستی در سال های اخیر در ایران یعنی حمله مسلحانه به مجلس، رژه اهواز و حرم شاهچراغ تشبیه کرد و ادامه داد: محسن شکاری بر اساس پرونده های منتشر شده در دادگاه،

او با چاقویی که در دست داشت خیابان را مسدود کرد و سپس با سلاح سرد، یعنی با همان چاقو، یکی از کارکنان بسیج را مجروح کرد. عمل محسن شکاری در کجا مشابه یا مشابه و نزدیک به کاری است که عاملان حمله به مجلس و رژه اهواز و معبد شاهچراغ انجام دادند تا مجازات آنها یکسان باشد؟ به عنوان مثال عامل حمله به حرم شاهچراگ با شلیک مسلسل 13 نفر را کشت و 20 نفر را زخمی کرد. او قبل از محاکمه درگذشت. اما اگر زنده می ماند و محاکمه می شد، طبق قانون و به احتمال بسیار زیاد برای جنایت جنگی به اعدام محکوم می شد. چگونه می توان اقدام این جنایتکار را در حد اقدام محسن شکاری قرار داد و هر دو را مستحق مرگ دانست؟ هیچ یک از عناصر و اجزای این دو عمل شباهتی ندارند. اگر مجازات بیرون کشیدن چاقو و بستن خیابان و مجروح کردن یک نفر باید همان مجازات بیرون کشیدن تفنگ تهاجمی و شلیک به جمعیت و کشتن 13 نفر و مجروح کردن 20 نفر باشد، اصل چه می شود. تناسب جرم و مجازات و عدالت کیفری به کجا خواهد رفت؟ اجرای قانون که به قرائت آن محدود نمی شود. حقوق دارای اصول و مبانی و روح و اهدافی است که با درک و رعایت آنها نمی توان به عدالت دست یافت. قصد در این مورد بحث محاربه بودن یا نبودن عمل صید نیست. اگرچه در این مورد تحقق ارکان جرم محاربه قابل بحث است و به نظر می رسد آنچه انجام داده است بیشتر مطابق با مواد 614 و 618 است تا مواد 279 و 282 (محاربه)، اما به فرض این که عمل او انجام شده باشد. محاربه، نکته اینجاست که مجازات محاربه فقط اعدام نیست. یکی از مجازات های محاریبه تبعید بود. هر جرمی حداقل و حداکثر مجازات دارد. سقف و کف دارد. جرم می تواند به شدیدترین یا خفیف ترین شکل ظاهر شود. وقتی جرم جزئی باشد مجازات سبک تری می دهند. این یکی از اصول حقوق کیفری است. اگر واقعا اقدام محسن شکاری جنگ بود که جای بحث دارد، بی نهایت ملایمتر و ملایمتر از کاری بود که مهاجمان با مجلس و رژه و شهرگ کردند. همچنین محسن شهرری بر اساس قانون و مقتضیات عدالت می تواند مستحق مجازات خفیف باشد و به موجب بند د ماده ۲۸۲ و تبصره همین ماده به نفی یعنی نفی محکوم شود. تبعید شد و توانست مدتی در شهر دیگری زندگی عادی خود را داشته باشد، نه، من نمی توانم از طرف همه مردم یا هیچ کس چیزی بگویم، اما این فرصت را بدهید که مردم از این جمله و این احساس عدالت نکنند. اعدام. پیدا کردن آنچه مردم فکر می کنند آسان است. از یک مرجع قابل اعتماد مانند ISPA، یک بررسی ساده از نظر مردم مشخص می کند که آنها چه چیزی را در مورد این پیاده سازی می فهمند و درک می کنند.

متهمی که تا روز اجرای حکم نامش شنیده نشد

کمتر کسی محسن شکاری را می شناخت. اگرچه وی از سوم مهرماه امسال در بازداشت به سر می برد. اما خانواده و دوستان وی اطلاعاتی در مورد دستگیری، دلیل و نحوه نگهداری وی در اختیار رسانه ها قرار ندادند. به همین دلیل نام او برای اولین بار زمانی که دیگر در قید حیات نبود در رسانه ها منتشر شد. جست‌وجوهای پس از اعدام نشان می‌دهد که او با یک یوتیوبر در زندان بوده که پس از اعتراضات اخیر در ایران نیز دستگیر شده است. اما انتشار ناگهانی این یوتیوبر منجر به درز اطلاعاتی از او در شبکه های اجتماعی نشد. این یوتیوبر توضیح می دهد که پس از آزادی چندین بار تلاش کرده تا خانواده محسن شکاری را پیدا کند و اخباری از او به آنها بدهد. اما او نتوانست این کار را انجام دهد تا اینکه سرانجام پس از اجرای حکم نامش مشهور شد. اعدام محسن شکاری واکنش های داخلی و خارجی زیادی را در پی داشت. در ایران، احمد خاتمی از اجرای این حکم تشکر کرد و سید ابراهیم رئیسی نیز گفت که ایران “به طور جدی پیگیر محاکمه و شناسایی قاتلان حافظ امنیت است”. در خارج از کشور وزرای خارجه آلمان، انگلیس و آمریکا به این خبر واکنش نشان دادند.

سایر موارد حکومت نظامی و اعدام

خبر اعدام محسن شکاری به موارد دیگری نیز توجه را جلب کرد. در کرج پس از برگزاری مراسم اربعین حدیث نجفی، یکی از قربانیان اعتراضات اخیر درگذشت. بر اساس گزارش های خبری، در هفته های اخیر 15 نفر به اتهام دست داشتن در قتل روح الله عجمیان محاکمه شده اند و پنج نفر از آنها به اعدام محکوم شده اند. همچنین چند نفر در پرونده فوت دانشجویی به نام آرمان علیوردی بازداشت شده اند که هنوز خبری از حکم آنها نیست. در شهرستان ها چندین پرونده مهم در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است، اسامی متهمان به هشتگ در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.

اگر رزمنده مرتکب قتل نشده باشد، مجازاتش چیست؟

آیت الله خویی: اگر فقط با کشیدن اسلحه مردم را بترساند، تکفیر می شود و اگر به کسی آسیب رساند، اول به قدر ضررش قصاص می شود و بعد تبعید می شود. همان فتوا

آیت‌الله بهجت: اگر بجنگد و عمل دیگری – کشتن یا گرفتن مال – انجام ندهد نفی می‌شود و اگر مجروح شده باشد، اجرت یا اجرت او اضافه می‌شود. 329).

امام خمینی (ره) با توجه به اهتمام فتوا و روایات مربوط به آن، تبعید را اول می داند. در تحریر الوسیله می گوید: (شماره 5) تا این حد به قول حاکم، بین کشتن و به صلیب کشیدن و بریدن به خلاف و منفی می داند و بعید نیست که حاکم جنایت و آنچه هست. مناسب.یعنی قدرت داشتن. بدین ترتیب:

اگر او کشته شود، حاکم می تواند او را بکشد یا به صلیب بکشد.

اگر مال را گرفته باشد می تواند قطع آن را انتخاب کند.

اگر شمشیر بکشد و فقط ترسیده باشد، باید آن را انکار کند.

و سخنان فقها و احادیث مزاحم است و بهترین آن چیزی است که ذکر کردیم.

متن تحریر الوسیله چنین است: «(شماره 5): العقوی فی الحد خیر الحکیم بین قتل و مصلوب و بریدن بر آن و انکار آن و تا آن که اولی متوجه جنایت شود و آنچه را انتخاب کند. برای او مناسب است، اگر مقتل، قتل یا مصلوب را برگزید، حتی اگر المال القطر القضات گرفته شود، حتی اگر شهر الصف و احاف فقط القطر النفیف و اوج زنگ خطر باشد. از قول فقها و روایات و اولی ها که نمی گوییم.

دیدگاهتان را بنویسید