حذف ارز ترجیحی / کاهش فقر مطلق از طریق اعمال صحیح هدفمندی یارانه ها ضروری است.


ساعت: 14:45
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837791

حسینی گفت: حذف ارز ترجیحی یک کار ضروری است که همگان در نحوه اجرا موافق، موافق و مخالف هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید مرتضی حسینی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار خاورستان درباره لغو ارز ترجیحی گفت: حذف ارز ترجیحی ضروری بود اما اطلاع رسانی در این باره و جراحی اقتصادی جزو الزامات است.

وی افزود: در مورد هدفمندی یارانه ها در سال 1389 یعنی حذف یارانه انرژی و برخی کالاهای اساسی که اتفاق افتاد.

این کارشناس اقتصادی گفت: دشمن با رویکرد فشار اقتصادی بر ملت ایران از هر بهانه ای برای شایعه سازی و فضاسازی استفاده می کند تا با استفاده از ابزارهای تحریمی هر غلطی را به مردم القا کند و مردم را ناامید و ناراضی کند.

حسینی گفت: حذف ارز ترجیحی یک کار ضروری است که همگان موافق و موافق و اختلاف نظر در نحوه و زمان اجراست.

وی گفت: دولت باید در این زمینه برنامه های دقیق تری داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: هدفمندی یارانه های پنهان از جمله یارانه کالاهای اساسی و انرژی موضوع مهمی است که سود و درآمد آن متعلق به جامعه هدف نیست.

حسینی افزود: اگر بتوانیم برنامه هدفمندی یارانه ها را به درستی اجرا کنیم قطعاً فقر مطلق در کشور نخواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر اقناع مبنی بر حذف ارز ترجیحی وجود نداشته باشد، مردم نگران چند شایعه خواهند بود.

وی افزود: لازم است رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و کارشناسان اقتصادی برای اقناع افکار عمومی و نتایج مثبتی که حذف ارز ترجیحی خواهد داشت مصاحبه و میزگردهای عمومی انجام دهند و این بحث تنها در زمینه نان و همچنین انرژی.»

این کارشناس اقتصادی گفت: در کنار بحث یارانه های پنهان، بحث هزینه های سنگین در حوزه یارانه انرژی بین جامعه توزیع می شود اما ملموس نیست، زیرا این هزینه ها به مصرف اختصاص می یابد.

حسینی گفت: با توجه به کاهش ارزش پول ملی، موضوع قاچاق و استفاده از یارانه های پنهان از طرق مختلف توجیه می شود.

وی با بیان اینکه اگر در توزیع یارانه های پنهان تجدید نظر شود، هر چند سال یک بار نگران گرانی نان و بنزین نخواهیم بود، گفت:

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه یارانه های پولی آفات و مضراتی دارد، افزود: یارانه ها اگر کالایی شوند می توانند موثرتر باشند.

حسینی با بیان اینکه نظام بانکی هنوز اصلاح نشده است، گفت: روند کاهش ارزش پول باید متوقف شود. موضوع کاهش ارزش پول در دنیا واضح است اما در کشور ما سریعتر است.

وی به برنامه های اقتصادی برخی کارشناسان اقتصادی اشاره کرد و تصریح کرد: در یکی از طرح های اقتصادی مذکور 13 قلم کالای اساسی باید در حصار حفاظتی ایمن قرار گیرد و مردم در بحث تحویل ناامید نشوند.

این کارشناس اقتصادی افزود: پس از حذف ارز ترجیحی باید قیمت ها اصلاح شود و از مردم حمایت شود و مردم به اندازه نیاز مصرف کنند.

حسینی به ترویج تولید برخی کالاها اشاره کرد و گفت: واقعی شدن قیمت ها به رونق تولید و اشتغال زایی کمک می کند.

وی گفت: حذف ارز ترجیحی باید زودتر اتفاق بیفتد و اتفاق بیفتد.

این کارشناس اقتصادی گفت: مشکلات اقتصادی باید به صورت ریشه ای حل شود و برنامه های اقتصادی درست اجرا و به طور کامل اجرا شود.

حسینی با بیان اینکه این حکومت مردمی است و برخاسته از مردم است، گفت: تمام هم و غم دولت برای مردم است نه آسیب رساندن به آنها.

وی خاطرنشان کرد: خدا نکند با حمایت از الگوی مردمی اقتصادی اتفاقات خوبی رخ دهد و در صورت اعمال صحیح شاهد رونق و جهش اقتصادی باشیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: بحث مدل اقتصادی باید جامع باشد و محدود به یک مورد نباشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید