حرکت کابینه ریاست جمهوری به سمت تغییرات گسترده

حرکت کابینه ریاست جمهوری به سمت تغییرات گسترده

سرانجام پس از تایید و تکذیب های مختلف، رستم قاسمی وزیر برجسته کابینه رئیسی از دولت جدا شد. سید ابراهیم رئیسی روز گذشته ضمن قدردانی از زحمات رستم قاسمی در دوران تصدی وزارت راه و شهرسازی با استعفای وی به دلیل تشدید بیماری موافقت کرد. رئیس جمهور با آرزوی سلامتی برای رستم قاسمی، ابراز امیدواری کرد که بتوان از توانایی های وی پس از بهبودی کامل استفاده کرد. رئیسی پس از پذیرش استعفای قاسمی، «شهریار افندی زاده» را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزیر راه و شهرسازی به سمت معاون حمل و نقل این وزارتخانه منصوب کرد.

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تغییرات عمده در مدیریت وزارت راه، گفت: گزینه پیشنهادی برای جایگزینی رستم قاسمی یکشنبه هفته آینده (6 آذر) به مجلس ارائه می شود.

رئیسی پس از پذیرش استعفای قاسمی، شهریار افندی زاده را با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزیر راه و شهرسازی به سمت معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی منصوب کرد. این در حالی است که دولت ها تلاش می کنند دلیل استعفای قاسمی را موضوع بیماری وی نشان دهند که اخیرا با تصاویری از قاسمی در کنار یک زن بی حجاب در مالزی منتشر شده است.

اما به نظر می رسد بحث ترمیم کابینه رئیسی به قاسمی محدود نمی شود. نمایندگان مجلس بار دیگر فشار خود را علیه دفتر رئیس جمهور افزایش دادند.

میتبی یوسفی نماینده اهواز در شورای اسلامی در گفت وگویی درباره «نقاط ضعف در کابینه دولت و عدم موفقیت در کار برخی وزرا»، گفت: وقتی می خواهیم در مورد یک دولت قضاوت کنیم باید همه مسائل را بررسی کنیم. شرایط، یک شاخص قرار دهید و سپس به این رتبه بندی عملکرد قابل قبول یا ضعیف بودن آن را بدهید. نه دولت و نه مجلس، هیچکس تظاهر به صفر و صد نمی کند، یعنی بلافاصله بگوید حکومت مطلق خوب است یا حکومت مطلقه بد. «روند کلی دولت باید مثبت باشد.
به گزارش ادماد آنلاین، وی ادامه داد: در اتفاقاتی که امسال و چند ماه گذشته رخ داد، اولین نکته حضور رئیس جمهور محترم و اکثر وزرا در کنار مردم است، یعنی می بینید که وجود دارد. مشکلات زیادی در زمینه های اقتصادی، در زمینه زیرساخت های اقتصادی یا زیرساخت های ما در استان ها و محرومیت هایی که از نظر زیرساختی داریم، به ویژه عدم توسعه متوازن در کشوری که الان یکی دو استان محدود دارد و محروم است. برخلاف بسیاری از استان های دیگر.”
یوسفی خاطرنشان کرد: از آنجایی که دولت، رئیس جمهور و وزرا در کنار مردم هستند، قابل احترام است که مشکلات را ببینند و از دغدغه های مردم آگاه باشند. اما باید از خود بپرسیم که دولت هنگام شروع به کار با چه چالش هایی مواجه بوده است؟ اولین چالش مرگ روزانه بیش از 700 عزیز از ملت مبتلا به کرونا بود، این فقط یک چالش بود که عزیزان مردم در حال جان دادن بودند. چالش بعدی محدودیت های اجتماعی بود که در قالب محدودیت های ترافیکی و مسافرتی وجود داشت که بازار، اشتغال و گردشگری را نیز تحت تأثیر قرار داد و این کار را با کار جهادی انجام دادند.
نماینده مردم اهواز نیز گفت: اما در حوزه اقتصاد مشکلاتی وجود دارد، قطعا باید در حوزه مسکن، عدم همکاری سیستم بانکی و سازمان برنامه و بودجه با جدیت بیشتری کار کرد. در این زمینه آشکار است. این نشان می‌دهد که اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه ما با کسی قرارداد برادری نبسته‌ایم، فرصت خوبی در یک سال و چند ماه است تا کابینه قطعاً ترمیم شود.»
وی خاطرنشان کرد: مجلس نشان داد که در پیگیری مطالبات مردم کوتاهی نمی کند ضمن اینکه تفکرات این دولت را به عنوان یک دولت جهادی که کار می کند و در کنار مردم است پذیرفته است و در برخی وزارتخانه ها مشکلات جدی وجود دارد که ما انتظار داریم.” این است که دولت باید قبل از آمدن مجلس به تغییرات عمل کند.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان ادامه داد: به عنوان مثال در استیضاح وزیر صمت با اینکه از حوزه خودرو و صنعت خودرو ناراحت و ناراضی هستیم، اما منطقی نبود که آن را به یک وزیر محدود کنیم و باز هم مجلس به وزیر رای اعتماد داد، اما انتظار ما این است که در حوزه اقتصادی، ارز و مسکن رونق داشته باشد و انشالله خود رئیس جمهور تغییراتی ایجاد کند.
یوسفی در خصوص ضعف های موجود و لزوم اصلاح کابینه گفت: اکنون برخی از استانداران به شدت ضعیف هستند، برخی از وزرا باید با افراد قوی تری جایگزین شوند و برخی معاونان وزیر نیز باید جایگزین شوند. احیای هیئت حاکمه دولت است و از او می‌خواهیم هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهد.»
اکنون چهره های اصولگرا نیز به صراحت از دولت و وزرا ناکارآمد انتقاد می کنند. هدایت الله خادمی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با نامه نیوز گفت: امروز در اطراف آقای رئیسی وزرایی هستند که در سطحی نیستند که بتوانند مشکلات کشور را حل کنند. ارزش پول ملی به شدت کاهش یافت و تورم و رکود به شدت افزایش یافت، سالانه یک میلیون شغل ایجاد نشد، برخی مشاغل قبلی از بین رفت. وضعیت ساخت یک میلیون خانه در سال نیز نامشخص است. مجموعه اینها باعث می شود که بگوییم دلیلی برای دفاع از کار دولت وجود ندارد.
وی افزود: امروز هیچکس نمی تواند از کار دولت در هر بخش اعم از اقتصاد، سیاست خارجی، اجتماعی و فرهنگی دفاع کند. اگر امروز آقای رئیسی عصبانی و ناراحت است، شاید به این دلیل است که در کابینه‌ای گرفتار شده است که از اهداف انتخاباتی او حمایت نمی‌کند و کشور در حال شکست است، در عین حال این افراد همان‌طور که باید، آش کشک خاله باقی می‌مانند. آقای رئیسی هم باید از آنها استفاده کند».

دیدگاهتان را بنویسید