حضرت زینب (س)؛ تبیین الگوی جهاد


ساعت: 08:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۸
کد خبر: 1809136

اگرچه مسمومیت حضرت زینب علیهاالسلام دور از ذهن نیست، اما دلیل تاریخی قطعی برای این ماجرا و احتمال رحلت حضرت زینب علیهاالسلام بر اثر بیماری یا رنج و مشکلاتی که آن حضرت به آن دچار شده است وجود ندارد. واقعه عاشورا مهم ترین و ممکن تلقی می شود. این مورد قبول ترین سند تاریخی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; حضرت زینب (سلام الله علیها) سومین فرزند حضرت علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) زنی است که تمام عمر رنج کشید و صبر کرد و ایستاد. بانویی که ماجرای واقعه عاشورا را مدیون اوست زیرا مقاومت و شجاعت خود را در تاریخ ثبت کرد.

حضرت زینب (سلام الله علیها) پس از واقعه عاشورا و خطبه خوانی و بیداری ذهن های خفته، افکار عمومی را در شام تغییر داد و پس از بازگشت به مدینه به دفاع از قیام امام حسین (ع) پرداخت و اظهار داشت. مظلومیت یزید نشان داد که توانست مردم را علیه ظالمان برانگیزد.

به همین دلیل والی مدینه به یزید گزارش داد: حضور زینب در میان مردم مدینه احساسات را برمی انگیزد. او زنی سخنور، عاقل و عاقل است. او و همراهانش تصمیم گرفته اند برای خونخواهی برخیزند. یزید دستور داد که اجساد اهل بیت را به شهرها و قصبه های مختلف تبعید و پراکنده کنند. والی از حضرت زینب علیهاالسلام خواست که مدینه را ترک کند و در جایی که می خواهد بماند.

حضرت زینب (سلام الله علیها) در آخرین روزهای ذی الحجه سال 61 هجری، در حالی که هنوز تولد برادرش فرا نرسیده بود، ناگزیر به همراه دختران امام حسین (ع) از مدینه خارج شد و به شام ​​رفت. ..

حضرت زینب کبری علیهاالسلام حدود 18 ماه پس از شهادت امام حسین علیه السلام در شامگاه دمشق وفات یافت..

در مورد تاریخ وفات حضرت زینب کبری (س) نظرات متفاوتی وجود دارد، اما مشهور است که حضرت زینب کبری (س) در سال 62 هجری قمری پس از تحمل مصائب کربلا و رنج اسارت در سن 57 سالگی به زیارت معبود پرداخت. .

بحرالمصائب می نویسد: حضرت زینب (سلام الله علیها) پس از واقعه کربلا و مصیبت شام و سختی روزها آنقدر گریست که قدش خم شد و موهایش سفید شد و عمری پر گذراند. از غم و اندوه تا اینکه به خانه ای دیگر رفت.

در مورد نحوه وفات حضرت زینب (س) اختلافاتی وجود دارد، بر اساس برخی روایات، ایشان بر اثر مشکلات و بلاهایی که دیدند بیمار شدند و به طور طبیعی از دنیا رفتند.

در برخی منابع آمده است که یزید حضرت زینب را به این دلیل مسموم کرد که تمام حوادث کربلا را دید و حضور او یادآور مصائب کربلا و یادآور فجایع حکومت یزید است.

اگرچه مسمومیت این امام زمان دور از ذهن نیست، اما دلیل تاریخی قطعی برای این ماجرا و احتمال رحلت حضرت زینب(س) بر اثر بیماری یا رنج و مشکلات ناشی از واقعه عاشورا وجود ندارد. مهمترین و قابل قبول ترین سند تاریخی است. این روایت تاریخی می گوید که حضرت زینب علیهاالسلام از شوهرش خواست که او را زیر آفتاب بگیرد و چون برادرش از دنیا رفت، بمیرد..

دیدگاهتان را بنویسید