حفظ اشتغال و حمایت از مصرف کنندگان با مدیریت بازار داخلی و تثبیت قیمت فولاد


ساعت: 11:12
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891666

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه بیان کرد:

ادامه روند نزولی قیمت محصولات فولادی از جمله انواع ورق، خریداران این نوع محصولات را در معرض ضرر و زیان قرار داده است و تداوم این روند ممکن است منجر به تعطیلی برخی از کارخانه های تولیدی و تعدیل بیشتر فعالیت ها شود. حتی تنظیم نیروی کار در این چرخه، بنابراین زنجیره فولاد باید به گونه ای مدیریت و نگهداری شود که شاهد پوسیدگی در هیچ یک از حلقه های آن نباشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طهمورث تمانخت، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان در گفتگویی به مشکلات و راهکارهایی در این زمینه اشاره کرد که می خوانید؛

مدیریت بازار محصولات فولادی از چه نظر مهم است؟

به طور خلاصه، برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها و حفظ اشتغال در زنجیره فولاد، این امر اجتناب ناپذیر است. با توجه به روند نزولی قیمت‌های بازارهای جهانی در چند ماه گذشته، کاهش قیمت محصولات فولادی از جمله تخت‌ها در بازار ایران در سه ماهه اخیر ادامه یافت. این کاهش قیمت به دلیل تحویل زودهنگام محصولات باعث شده تا خریداران در زمان تحویل محصول با ضرر و زیان مواجه شوند. ادامه این روند ممکن است به تعطیلی برخی از کارخانه ها، تعدیل فعالیت و متعاقب آن تعدیل پرسنل در آنها منجر شود.

به نظر شما راه حل چیست؟

برای جلوگیری از این اتفاق و ایجاد مشکلات فراوان اشتغال در زنجیره فولاد، باید بازار محصولات فولادی به ویژه هیت پلیت ها را به گونه ای مدیریت کرد که کاهش قیمت متوقف شود یا حداقل در مدت زمان طولانی تری اتفاق بیفتد. .

در زمینه صفحه داغ در بازار ایران در حال حاضر میزان عرضه محصولات فولاد مبارکه چقدر است؟

در شرایط فعلی تقاضا برای محصولات فولادی کاهش یافته و به نظر می رسد دیگر نیازی به عرضه 400 هزار تن فولاد در ماه مبارکه نیست، به ویژه اینکه بخشی از این عرضه باید از مبادی وارداتی تامین شود و در این شرایط. ، به صلاح صنایع کشور و زنجیره فولاد نیست. بر این اساس کاهش عرضه فولاد مبارکه و بازگرداندن آن به شرایط قبل و همچنین کاهش عرضه این شرکت در صفحه داغ از 400 هزار تن به 270 هزار تن ضروری است.

آیا برنامه تمیز کردن اجاق گاز وجود دارد؟

مدتی است که مبادله ورق فولادی با ورق فولادی در بازار مطرح شده است که در بازار ایران این اتفاق نمی افتد و نیازی به این امر نیست، این طرح در زمانی که فولاد مبارکه باید 400 هزار تن عرضه کند، می تواند تا این میزان باید محصول محقق شود، اما با کاهش عرضه در بازار و موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با عرضه ماهانه 270 هزار تن فولاد مبارکه، عملا وجود دارد. بدون نیاز به تمیز کردن بشقاب ها با تکثال این طرح برای رفع کمبود محصولات فولادی مطرح شد که در این شرایط اقتصادی نیست و نیازی به اجرا ندارد. لازم به تاکید است که در حال حاضر برنامه ای برای ترخیص ورق هات کویل و عرضه آن به بازار داخلی وجود ندارد و حتی فولاد مبارکه نیز اقدامی برای واردات هات کویل و عرضه آن به بازار انجام نمی دهد و به تغییر حجم اجباری ادامه می دهد. عرضه در کمیته مدیریت بازار کالا اساس است

ادامه شرایط فعلی و کاهش قیمت ها چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند؟

در صورت تداوم این روند نزولی قیمت‌ها در بازار، به احتمال بسیار زیاد در ابتدا شرکت‌های مصرف‌کننده محصولات فولادی در انتهای زنجیره فولاد با مشکلی در تامین مبالغ اعتبار اسنادی خود مواجه می‌شوند و در واقع این شرکت‌ها با چالش پرداخت مواجه خواهند شد. اعتبار اسنادی که ممکن است منجر به تعدیل تولید در کارخانه های پایین دستی و حتی تعدیل نیرو و کاهش اشتغال شود. در آینده این مشکل به حلقه های بالادستی زنجیره تولید منتقل می شود و طی چند ماه آینده کل زنجیره فولاد گرفتار این مشکل خواهد شد. این مشکل حتی ممکن است مشکلات اقتصادی را برای نظام بانکی ایجاد کند و لازم است هرچه سریعتر تدابیری اندیشیده شود تا از جدی شدن این مشکلات جلوگیری شود.

آخرین کلمه؟

لازم است نظام بانکی کشور با تولیدکنندگان زنجیره فولاد در کشور همکاری کند تا این تولیدکنندگان با چالش جدی مواجه نشوند، در غیر این صورت احتمال ورشکستگی تعدادی از تولیدکنندگان کشور به دلیل بدهی بانکی بسیار زیاد است. بالا که مهم است با سیاست های کلان دولت محترم برای ایجاد بنگاه های تعطیل و افزایش اشتغال در کشور در تضاد است. لازم است نهادهای مختلف هر چه زودتر چاره ای اندیشیده و از این اتفاق جلوگیری کنند. وزارت صنعت، معدن و تجارت می تواند اقدامات حمایتی از جمله افزایش تعرفه واردات را برای حمایت از صنایع داخلی و اجرای سریع آن ها در دستور کار قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید