حقوق بشر امروز در گروگان برخی دولت‌ها گیر افتاده است

عضو حقوقی شورای نگهبان:

این حقوقدان یکی از اعضای شورای نگهبان گفت: امروز حقوق بشر در گروگان برخی دولت های مقتدر است و دولتی که قدرت بیشتری داشته باشد می تواند به اهداف خود برسد.

به گزارش خبرگزاری موج


کنفرانس روز جهانی حقوق بشر با عنوان «حقوق بشر; از چشم انداز تا عمل توسط بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و با همکاری پژوهشکده شورای نگهبان و مرکز تحقیقات یونسکو و گروه حقوق بشر، صلح و دموکراسی در دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شد.

عباس کدایی، فقیه و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان وی در این پخش گفت: سند 1948 یک معاهده و قرارداد بین دولت هاست. هیچ کس در آن شک ندارد. این سند معاهده و توافقی که از امسال انجام شد چگونه است و اکنون در چه وضعیتی هستیم؟

وی افزود: آنچه ما به دنبال آن هستیم این است که اگر این سند یک سند معاهده است به صورت یکسان اعمال شود.

کدخدایی ادامه داد: آیا تجربه و سابقه دولت ها از سال 48 به این سو است؟ آیا این بدان معناست که بدون تبعیض شاهد اعمال این سند بوده ایم؟ کاری که دولت ها، سازمان ها و مجامع بین المللی انجام داده اند چیز دیگری است و ما شاهد اجرای برابری نیستیم.

وی افزود: شاید دلیلش این باشد که در مبانی و مفاهیم اشکالاتی وجود داشت که در اجرا نمود پیدا کرد.

کد هدی تاکید کرد: این بالاترین کرامت و ارزش کجاست و چگونه باید اعمال شود؟ اگر سند 1948 را به عنوان قرارداد اعتباری قرار دهیم، انتظار جامعه امروز این است که همان سند به یک اندازه اعمال شود و نهادهای بین المللی مغرضانه نباشند.

وی افزود: امروز حقوق بشر در گروگان برخی دولت های مقتدر است، دولتی که قدرت بیشتری در مجامع بین المللی دارد می تواند به اهداف خود برسد و امروز مشکل اصلی جامعه جهانی اجرای اسناد بین المللی است.

کدخدایی در نهایت تاکید کرد: باید تلاش کنیم مجامع بین المللی را از گروگان برخی کشورها خارج کنیم.


آیا این خبر مفید بود؟