بدون انرژی خورشیدی: توافقی در انتظار است/ آمریکا در چند جبهه گیر افتاده است

بدون انرژی خورشیدی: توافقی در انتظار است/ آمریکا در چند جبهه گیر افتاده است

روز جدید:احمد هورشیدی، فعال سیاسی محافظه‌کار و کارشناس نظامی می‌گوید: «ایالات متحده خلع سلاح هسته‌ای را با چین بر سر تایوان، بر سر روسیه بر سر اوکراین و کره شمالی به چالش می‌کشد، هرچند که از طریق اسرائیل و سعودی‌ها جنگ روانی علیه ایران به راه انداخته است». اما او به شدت به برجام نیاز دارد زیرا آمریکا مشکل بزرگی با روسیه و چین دارد.

اگرچه در چند روز اخیر همه از دستیابی به توافق صحبت می کردند، اما دور هشتم مذاکرات نتیجه ای نداشت و براکت های بحث برانگیز افزایش یافته و امکان دستیابی به توافق دشوارتر شده است. این در حالی است که هم تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی و هم کارشناسان جناح اصولگرا توافق را اجتناب ناپذیر می دانند و تحلیل خود را بر ضرورت توافق بایدن می دانند. از سوی دیگر مقام معظم رهبری با بیان اینکه مذاکره با دشمن به معنای تسلیم شدن نیست و بسیاری این رهبری را فرصتی برای گفت وگوی مستقیم ایران و آمریکا می دانند و به این نتیجه رسیدند که مذاکرات مقام معظم رهبری همچنان مثمر ثمر و امیدوارکننده است. دور مذاکرات دولت سیزدهم

در همین رابطه سردار احمد هورشیدی آزاد کارشناس امنیتی به دیدارنیوز گفت: بر اساس اطلاعاتی که داریم جو بایدن در پایان ژانویه تصمیم نهایی خود را درباره نتیجه مذاکرات اعلام خواهد کرد. تا 15 روز دیگر.”

وی افزود: بایدن و تیم مذاکره کننده آمریکا از هم اکنون شروع به تأثیرگذاری بر افکار عمومی آمریکا و تشدید حمله به ترامپ کرده اند که چرا او از برجام خارج شد و کشور را در شرایط سختی قرار داد، می گویند یا توافقی حاصل می شود. آمریکا به برجام بازخواهد گشت یا توافق شکست می خورد و فشار آمریکا بر ایران افزایش می یابد. تحلیل من این است که بازگشت آمریکا به برجام شکستی جدی برای این کشور است، اما در شرایط کنونی کم ضررترین راه است.

هورشیدی آزاد در ادامه تحلیل خود از وضعیت کنونی مذاکرات ایران و سایر کشورها به ویژه آمریکا بیان کرد: این امر ایران را به بمب اتمی نزدیک کرد، بنابراین شرایط برای آمریکا به گونه ای است که نمی توانند تصمیم حداکثری بگیرند زیرا در عراق، سوریه، یمن و حتی لبنان متحمل شکست های سختی شده و هژمونی آن ضعیف شده است.

این کارشناس مسائل نظامی در ادامه تحلیل خود از وضعیت ایران و آمریکا گفت: درگیری های آمریکا با چین بر سر تایوان، روسیه بر سر اوکراین و کره شمالی بر سر کاهش توان هسته ای این کشور به ضرر او بوده تا جایی که به ضرر او تمام شده است. او به اقدامات ضعیف روی آورد و توانایی بازیگری اش کاهش یافت. انگار نیروها به روسیه نرسیده بودند و چهار داعشی را در قزاقستان متحد روسیه تحریک کردند و حرکتی را شروع کردند، اما یک هفته سرکوب شد. یا برای ایستادگی در مقابل ایران به نیروهای ضعیف عربستان و امارات حمله کرد و آنها نیز عملیاتی را در یمن آغاز کردند که با وجود پیشرفت اولیه، انصارالله به سرعت مناطق از دست رفته را پس گرفتند. آمریکا همچنین اسرائیل را به خاطر کودتای نظامی که پس از ماجرای مانور موشکی ایران به پایان رسید، مجبور به جنگ روانی علیه ایران کرده است.
وی افزود: نیروها و پایگاه های آمریکایی در عراق مورد حمله مداوم گروه های مقاومت عراق قرار دارند و از 150 هزار نیروی آمریکایی بیش از 1500 نفر در عراق حضور ندارند که آنها نیز مجبور به ترک خواهند شد زیرا عراق سال 2021 نیست. عراق سال 2003 نیست. و اکنون حشدالشعبی 400000 نیرو در حالت آماده باش دارد تا اینکه در سال 2003 ارتش عراق یک گلوله به سوی متجاوزان شلیک کرد و در آن زمان حشدالشعبی تشکیل نشد. آمریکا به هیچ وجه از نظر حداکثری نیست. تصمیم گیری است و باید به بریکس بازگردد، زیرا مشکل بزرگ آمریکا در واقع چین و روسیه است.

هورشیدی آزاد تاکید کرد: پیش بینی من این است که آمریکا ایران را مجبور کند 25 کیلوگرم اورانیوم 60 درصد و سانتریفیوژهای ir6 و ir8 را به یک کشور خارجی بفرستد تا بی اعتبار نشود. انفعال بایدن در قبال ایران باعث شد 110 قانونگذار آمریکایی نامه ای به بایدن بنویسند و از تیم مذاکره کننده آمریکا از وین بخواهند بر ایران فشار بیاورند. بنابراین بازگشت آمریکا به برجام امری اجتناب ناپذیر است، اما برای دریافت تضمینی از سنا که ایران می خواهد، آمریکایی ها وارد جنگ روانی شده اند. از این پس ایران باید استراتژی متعادلی اتخاذ کند تا آمریکایی ها به بهانه عدم تایید سنا از ضمانت خارج نشوند. در این راستا به نظر می رسد در این بین ایران می تواند سطح غنی سازی خود را از 60 به 70 درصد برساند که در مدت زمان کوتاهی امکان پذیر است و دست ایران را برای دور بعدی پر می کند.

وی در ادامه راه‌هایی را برای فشار بر آمریکا برای پذیرش خواسته‌های ایران پیشنهاد کرد و گفت: در این مرحله ایران می‌تواند 50 قرارداد با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای ساخت و راه‌اندازی 50 مینی پالایشگاه (پالایشگاه‌های کوچک) نهایی کند. ” آمریکایی ها از این دسته بندی ها می ترسند زیرا نفت از بهره وری می آید و پول ایران در حال افزایش است. همچنین ایالات متحده نباید در منطقه ای که من به آن متوسل نمی شوم احساس امنیت کند.

این فعال سیاسی اصولگرا نقش روسیه در مرحله کنونی مذاکرات را مهم توصیف کرد: ایران.

وی در مورد اخیر ابزارهای ایران برای فشار بر آمریکا گفت: به نظر من اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه ای از تیم مذاکره کننده کشورمان بخواهند از مذاکرات خارج شوند بسیار موثر است. در هر صورت انجام حداکثری تبلیغات و کارزارهای روانی و استفاده از دیپلماسی عمومی از دیگر ابزارهای ایران در حال حاضر است.

هورشیدی آزاد گفت: «مذاکره‌کنندگان ارشد از وین به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند، اما کارشناسان ادامه می‌دهند. بلینکن و سخنگوی وزارت امور خارجه جدول زمانی را برای ضرب الاجل اعلام کردند و گفتند “مهلت ما چند ماه نیست، بلکه چند هفته است.” آنها عجله دارند زیرا از سناریوهای آینده ایران آگاه هستند و می دانند که اگر سریع به توافق نرسند، ایران اقداماتی را انجام خواهد داد که همه کشورهای خارجی انجام خواهند داد.

این کارشناس سیاسی افزود: از سوی دیگر پروژه مینی پالایشگاه دولت دکتر رئیسی افتتاح شده و اولین آن با ظرفیت 35 هزار بشکه توسط رئیس جمهور در کشم افتتاح شده و یکی از برگه های برنده ایران تاکنون بوده است. در عسلویه نیز مینی پالایشگاهی به نام پروژه سیراف در حال راه اندازی است که تاکنون چهار پالایشگاه با ظرفیت 60 هزار بشکه تعطیل شده است. این خبر به معنای لغو تحریم نفتی ایران است. این کار از اراک آغاز شد و پیش بینی می شود به 300 هزار بشکه در روز فرآورده های نفتی تبدیل شود. از سوی دیگر، در بودجه سال 1401، پالایشگاه 300 هزار بشکه دیگر پیش بینی شده است که 600 هزار بشکه مصرف داخلی خواهد بود که خروجی آن بهره وری از طریق فرآورده های نفتی است. بنابراین بحث تبدیل نفت خام به فرآورده در دولت سیزدهم عملا آغاز شده است، موضوعی که هنوز تحریم نشده و لایحه بودجه در حال اجراست.

مدیر پژوهشکده مطالعات راهبردی خورشید در پایان گفت: سوال اطمینان از موافقت برجام است. ایران می گوید سنا باید آن را تایید و امضا کند. ایران چندین ماه آزمایش انبوه انجام داده است، اما بحث ضمانت همچنان یکی از مشکلات حصول نتیجه است. بنابراین، اگر ایران به سیاست سخت خود ادامه دهد و ایران چند مورد از موارد ذکر شده را انجام دهد، نتیجه مذاکرات وین نزدیک است.

دیدگاهتان را بنویسید