حكم قطعي نبايد بدون وجه و بدون اطلاع در اجراي احكام/ دستورات مهم ضابطان قضايي ذيربط بماند


ساعت: 13:40
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918893

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه «حکمی که لازم الاجرا شده است نباید در اجرای احکام بدون پرداخت و بدون اخطار رها شود» گفت: دادستان ها مراقب باشند در اجرای احکامی که صادر شده است تأخیر ایجاد نشود. تحویل داده شده است. صادر شده و قطعی بدون پرداخت و با رعایت تشریفات می بایست به اجرای مصوبه صادره و تعیین شده در هر حوزه توجه قانونی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای رئیس قوه قضائیه امروز دوشنبه (7 آذر) طی سخنانی در شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به سفر اخیر شورای عالی قضایی از استان زنجان بار دیگر از مردم متدین و انقلابی قدردانی می کند. این استان قوه قضائیه را موظف به پیگیری اجرای به موقع و کامل مصوبات این سفر کرد.

رئیس قوه قضائیه همچنین به مرکز روابط عمومی قوه قضائیه دستور داد مطالبات دریافتی مردم در جلسات ضابطان قضایی در سفر به زنجان در حد موازین قانونی تا حصول نتیجه پیگیری شود.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: امروز که با هوشیاری و بصیرت مردم ایران اسلامی و تلاش مسئولان انتظامی، اطلاعاتی، امنیتی و قضایی، نقشه اصلی دشمن خنثی شده است، همه مسئولان ذیربط باید سعی کنید فشار ناشی از نوسانات ارزی و اقتصادی را کاهش دهید. مردم آسیبی نخواهند دید و دشمن نمی تواند از این منطقه بهره برداری کند. قطعا دولت با فضل الهی و کمک مردم از این چالش عبور خواهد کرد و همه تلاش خواهند کرد تا فشار کمتری بر مشکلات معیشتی مردم وارد کنند.

قاضی تصریح کرد: دادستان کل کشور و سازمان بازرسی نیز باید نظارت و پیگیری لازم را داشته باشند تا در صورت وجود تخلف در رابطه با این نوسانات ارزی و اقتصادی برخورد قانونی و در صورت عدم وجود تخلف با اطلاع رسانی مناسب، به شیوه ای تاکتیکی، به گونه ای که زمینه ای برای استثمار بدخواهان ایجاد نشود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای با تاکید مجدد بر اینکه محور کار در قوه قضائیه شرع، انصاف و عدالت است، تصریح کرد: قضات و دادستان و مسئولان دادگاه باید با ناظر به خداوند به وظایف خود بر اساس قانون عمل کنند. و به اختلاف نظرهایی که در برخی مسائل یا اظهاراتی که این روزها ممکن است با انگیزه های مختلف در جامعه مطرح شود و این گونه مسائل در کارشان تاثیری نداشته باشد توجه نکنند و باید به وظایف شرعی خود عمل کنند. ، قانون، عدالت و صداقت

در ادامه جلسه امروز رئیس قوه قضائیه دستورات مهمی را به ضابطین مربوطه در محاکم و دادسراهای سراسر کشور صادر و به قوه قضائیه دستور داد سریعاً این دستورات را به ضابطان مربوطه ابلاغ کند.

«اجرای نظارت کامل و همه جانبه دادسراها بر اقدامات مقامات و اقدامات تحقیقاتی در پرونده‌ها». «معاونت و همکاری همه جانبه دادسراها به دادیاران و بازپرسان در مختومه شدن پرونده و صدور حکم قطعی»؛ «توجه روسای قوه قضائیه به ارجاع سریعتر و تخصصی‌تر کیفرخواست‌ها و پرونده‌های ارسالی به دادگاه و تخصص، توانایی و تجربه قاضی در ارجاع پرونده‌ها». “صدور احکام در پرونده های مربوط به زندانیان در اسرع وقت”؛ «احکام مستند، مستدل و بازدارنده برای مرتکبین جرایم سنگین اعم از امنیتی یا غیر امنیتی»؛ “افراد واجد شرایطی که از دوستی های قانونی سود می برند و دستورالعمل های آن دوستی ها را به وضوح در قضاوت فردی لحاظ می کنند و از درج شرایط و ضوابط عمومی خودداری می کنند.” «تعیین در کمترین زمان ممکن اشیاء و اموال مکروه و ضبط شده از متهم و خودداری از ضبط اشیا و اشیاء غیر مؤثر در اثبات جرم و حکم». «توجه به خسارات وارده به اموال عمومی و خصوصی و مسئولیت مدیر، شریک و مسئولیت مدیران و عاملان خسارت». «رعایت حقوق همه طرفین پرونده اعم از شاکی، متهم، شاکی و محکوم»؛ «بررسی تفصیلی شکایت شفاهی یا کتبی متهم یا محکومی که مدعی است در مراحل مختلف دادرسی از حقوق قانونی خود اهمال کرده است». «اجرای سریع و فوری تصمیمات قطعی دادگاه با رعایت موازین و تشریفات قانونی و خودداری از اطاله دادرسی». “اعلام دلایل تصمیماتی که لازم الاجراء نشده اند”؛ «اخطار دادسرا و رئیس قوه قضائیه در مورد پرونده‌ها و امور مهم و حساس در مراحل رسیدگی، بازداشت، رسیدگی، صدور حکم و اجرای احکام. «اطلاعات مفید و به موقع و قانونی برای افکار عمومی با هماهنگی مرکز رسانه در مراحل مختلف رسیدگی به یک پرونده که باید برای مردم اطلاع رسانی و تبیین شود». «هماهنگی با مرکز رسانه در شفاف‌سازی و شفاف‌سازی اخبار جعلی که درباره یک پرونده قضایی یا حکم صادر شده یا یک فرد در زندان برای فضاسازی و ایجاد ذهنیت نادرست در بین مردم منتشر می‌شود». 15 دستوری است که رئیس قوه قضائیه در جلسه امروز به قضات و دادستان‌های عالی داد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: در روند رسیدگی به پرونده در مرحله تعقیب، دادسراها باید نظارت همه جانبه و همه جانبه بر اقدامات ضابطان و رسیدگی به پرونده و دادسرا و بازپرس در مراحل مختومه داشته باشند. پرونده و صدور دستور قطعی مقتضی (به ویژه در پرونده های زندانیان) حمایت و پشتیبانی از هر طریق.

رئیس قوه قضائیه گفت: روسای قوه قضائیه نیز باید با در نظر گرفتن تخصص، توان و تجربه قاضی بیش از پیش اطمینان حاصل کنند که به کیفرخواست ها و پرونده های ارسالی به دادگاه در سریع ترین زمان ممکن و تخصصی رسیدگی شود. همچنین باید تاکید کرد که احکام پرونده های مربوط به زندانیان باید در اسرع وقت صادر شود تا کسی بلاتکلیف در زندان نباشد.

قاضی القدات تصریح کرد: احکام صادره برای افرادی که در هر حوزه (چه امنیتی و چه غیر امنیتی) مرتکب جرایم سنگین شده اند باید مستند و موجه بوده و بازدارنده نیز باشد.

وی افزود: همچنین افرادی که طبق قانون می توانند از دوستی بهره مند شوند باید این دوستی ها برای آنها در نظر گرفته شود و باید توجه داشت که در قضاوت آنها جهت این دوستی های قانونی به وضوح مشخص شده است تا خود شخص باعث می شود این دوستی مشخص شود و حتی پس از انتشار سند نیز نباید گفت که چرا این فرد با این فرد دوست است. در این دسته باید توجه داشت که در تصمیم شخصی که شرعاً دخیل است عبارتی کلی مانند «شرایط خاص متهم» یا «شرایط خاص متهم» درج شود، کافی نیست. بلکه باید سوال را توضیح داد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در ادامه اظهار داشت: قوه قضاییه در اعمال مواد 214 و 215 قانون مجازات اسلامی و مواد 147 و 148 قانون آیین دادرسی کیفری به ضابطان تاکید و رعایت مواد و مواد اموال مصادره شده از متهم سریعتر تشخیص داده و از مصادره اقلام و اقلام غیر مؤثر در اثبات جرم و حکم خودداری شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: در جریان رسیدگی قضایی و حقوقی باید به خسارات وارده به اموال عمومی و خصوصی و مسئولیت مدیر، شریک و همچنین مسئولیت فرماندهان و مسببین توجه شود. آسیب

رئیس دادگاه در ادامه بر لزوم حفظ حقوق آحاد مردم تاکید کرد و اظهار داشت: در تمامی مراحل و پرونده های رسیدگی به پرونده در دادسرا و دادگاه، کلیه حقوق مقرر در قانون همه طرفین رعایت می شود. قابل احترام هستند. در پرونده اعم از شاکی، متهم، شاکی و محکوم باید رعایت شود و چنانچه متهم یا محکوم علیه شکایت شفاهی یا کتبی از تضییع حق خود در مراحل مختلف داشته باشد، از جمله. در مرحله رسیدگی یا دستگیری، به این شکایت رسیدگی و در هر صورت ثابت شده طبق قانون اقدام شود.

رئیس قوه قضاییه تاکید کرد: پیروزی و موفقیت ما در دستگاه قضایی در کسب رضایت از حق متعال و رعایت قانون، عدالت و انصاف و حفظ حقوق فردی است.

قاضی در ادامه جلسه با تاکید بر اینکه «حکم مؤثر در اجرای احکام بدون پرداخت و بدون اخطار رها نشود»، اظهار داشت: دادستان ها مراقب باشند در اجرای احکام تاخیر ایجاد نشود. . احکام صادره و قطعی، بدون پرداخت وجه و با رعایت تشریفات قانونی و از نظر سرعت، باید به اجرای حکم صادره و قطعی در هر زمینه اعم از اغتشاشات و غیره توجه شود. در صورتی که حکم قطعی به دلایل خاصی قابل اجرا نباشد موضوع باید ابلاغ شود.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای افزود: دادستان ها و رؤسای پرونده ها و امور مهم در مراحل رسیدگی، دستگیری، رسیدگی، صدور حکم و اجرای حکم مراتب را به دادستانی کل کشور و معاونت قضایی اعلام کنند تا در صورت لزوم. ، باید اقدامات و اقدامات قبل را در نظر گرفت.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به اهمیت پیوند رسانه ها به مقوله ها و موضوعات اشاره کرد و گفت: دادستان ها و روسای قوه قضاییه در مراحل مختلف پرونده اعم از تعقیب، دستگیری، محاکمه، صدور حکم و اعدام هستند که باید اطلاع رسانی شود. و برای مردم تشریح کرد با هماهنگی مرکز رسانه قوه قضائیه با رعایت تشریفات قانونی نسبت به اطلاع رسانی مفید و به موقع برای افکار عمومی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های قضایی و در مواردی کارکنان ستادی باید پیوست‌های رسانه‌ای را به موضوعاتی که باید برای مردم توضیح داده شود، ضمیمه کنند.

رئیس کل دادگستری تصریح کرد: امروزه گاهی اخبار کذب و ناقصی از داخل و خارج از یک پرونده قضایی یا حکم صادره یا یک فرد در زندان منتشر می شود تا فضاسازی و ذهنیت غلط در بین مردم ایجاد شود. بنابراین لازم است مرکز رسانه قوه قضائیه همانطور که تاکنون با نظارت های به روزتر و با هماهنگی دستگاه های ذیربط قوه قضائیه اقدام به شفاف سازی و اطلاع رسانی صحیح در این زمینه کرده است. تا حد امکان تا باعث نگرانی نشود.

دیدگاهتان را بنویسید