حمایت از گرانی شکر به نام سلامتی انسان!

حمایت از گرانی شکر به نام سلامتی انسان!

روهر نه فروشندگان می گویند با افزایش قیمت ها تقاضا برای کالاهای اساسی مانند شکر کاهش می یابد.

معافیت مالیات شکر لغو شد دبیر انجمن کارخانه‌های قند و شکر ایران می‌گوید این اقدام احتمالاً بر قیمت شکر تأثیر می‌گذارد.

اخیرا انجمن کارخانه های قند ایران اعلام کرد: بر اساس قانون جدید معافیت مالیات بر ارزش افزوده، شکر از بند معافیت مالیاتی حذف شده است، بنابراین از 13 دی ماه، 1400 تولیدکننده باید در هر فروش و مدت دار 90 درصد قیمت شکر را دریافت کنند. واریز به حساب سازمان امور مالیاتی.

این تصمیم هنوز واکنشی به روند قیمت شکر در بازار نداشته است اما به نظر می رسد شکر تا پایان سال با احتساب مالیات 9 درصدی حدود هزار تن در هر کیلوگرم افزایش یابد.

دبیر انجمن کارخانجات قند ایران می گوید: این تصمیم دولت در قیمت خرید مصرف کنندگان موثر است اما این تصمیم برای تولیدکننده شکر تفاوتی ندارد.

باخمن دانایی تصریح کرد: کسانی که تولیدکننده کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند به نوعی مسئول وصول مطالبات دولت هستند. یعنی فروشندگان باید این مالیات را از مصرف کننده دریافت کرده و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند.

وی گفت: قیمت شکر برای هر شرکت تولیدی بسته به قیمت تمام شده آنها متفاوت است. دریافت این مالیات 9 درصدی بستگی به قیمت فروش درب سازنده دارد. مثلاً اگر قیمت شکر را 12700 تن در هر کیلوگرم فرض کنیم، مالیات 9 درصدی هزار تن در هر کیلوگرم خواهد بود.

فروشندگان می گویند با افزایش تقاضا، تقاضا برای کالاهای اساسی مانند شکر کاهش می یابد.

دانایی گفت: اخذ مالیات قطعا تقاضای کالا را کاهش می دهد. وزارت بهداشت نیز از تصمیم دولت حمایت می کند. زیرا معتقد است مصرف این محصول برای انسان مضر است. یعنی مردم معتقدند مصرف کمتر قند در کنترل دیابت و امثال آن موثر است.

اگرچه سال گذشته گفته می شد شکر تا سال 1400 افزایش نمی یابد، اما خردادماه امسال شرکت بازرگانی دولتی ایران قیمت تحویل هر کیلوگرم شکر کارخانه را 11 هزار و 500 تن اعلام کرد. این در حالی است که 900 گرم شکر در فروشگاه های اینترنتی با قیمت 21 هزار تن به فروش می رسد.

افزایش تورم بازار مواد غذایی را متوقف کرده است. پیش از این کاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران گفته بود: افزایش قیمت شکر باعث شده این کالاها در اختیار کارخانه ها قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید