حمایت ایران از پیشنهاد جنبش عدم تعهد برای کنوانسیون جامع تسلیحات هسته ای

حیدرعلی بالوجی نماینده ایران در سازمان ملل متحد در نشست ویژه کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد آخرین دیدگاه ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص سلاح هسته ای ارائه کرد.

وی تصریح کرد: از زمان اولین قطعنامه سازمان ملل در مورد خلع سلاح هسته ای در سال 1946 و پس از آن با اجرایی شدن معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در سال 1972، نظام بین الملل برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح های هسته ای تلاش کرده است.

نماینده ایران افزود: اما علیرغم پذیرش تعهد قانونی الزام آور در این زمینه، در عمل با تقویت کمی و کیفی زرادخانه های هسته ای خود، نه تنها به این تعهد عمل نکرده اند، بلکه عدم پایبندی آنها به این تعهد کاملاً بوده است. مشهود.

وی تصریح کرد: آمریکا و انگلیس در خط مقدم قدرت‌های هسته‌ای هستند که با افزایش زرادخانه‌های خود از یک سو و کاهش آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای از سوی دیگر، تعهدات خود را زیر پا گذاشته‌اند.

نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد: طرح های نامربوط پیشنهادی آمریکا یا کشورهای هسته ای منجر به خلع سلاح هسته ای نخواهد شد و در این راستا عزم سیاسی کشورهای هسته ای و توسعه زمان برنامه ریزی برای نابودی کامل سلاح های هسته ای ضروری است.

وی ادامه داد: متاسفانه دو شکست پیاپی بازنگری در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای نشان می دهد که چشم اندازی در این زمینه وجود ندارد.

نماینده ایران در کمیته اول مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد جنبش عدم تعهد برای انعقاد کنوانسیون جامع تسلیحات هسته ای حمایت می کند.

این دیپلمات ایرانی با عطف به مسائل منطقه ای و از جمله تهدید زرادخانه رژیم اسرائیل، بر ضرورت تحقق خلع سلاح هسته ای خود از طریق عضویت در NPT به عنوان یک کشور غیرهسته ای تاکید کرد.

نماینده ایران در سازمان ملل همچنین به برخی از اتهامات کشورهای غربی در خصوص برجام، موشکی و مسائل منطقه پاسخ داد.

دیدگاهتان را بنویسید