هدف فعالیت های هسته ای ایران تولید تسلیحات نیست


زمان: 00:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۸
کد خبر: 1814122

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش اخیر خود با عنوان «ارزیابی تهدید سالانه» اذعان کرد که فعالیت های هسته ای ایران با هدف تولید تسلیحات نبوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دفتر مدیر اطلاعات آمریکا در گزارش اخیر خود با عنوان «ارزیابی تهدید سالانه» اذعان کرد که فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران با هدف تولید سلاح هسته‌ای نیست.

در این گزارش آمده است: «ارزیابی ما همچنان این است که ایران در فعالیت‌های کلیدی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای دخالت ندارد».

در این گزارش آمده است: «در ژوئیه ۲۰۱۹ و به دنبال خروج آمریکا از برجام در ماه می ۲۰۱۸، ایران برخی فعالیت‌های فراتر از برجام را از سر گرفت. اگر ایران کاهش تحریم‌ها را دریافت نکند، مقامات ایرانی احتمالا غنی‌سازی اورانیوم تا 90 درصد را بررسی خواهند کرد.

در این گزارش آمده است که ایران به طور مداوم از سرگیری فعالیت های هسته ای خود را به عنوان پاسخی برگشت پذیر به خروج از برجام شناسایی کرده و این پیام را ارسال کرده است که اگر آمریکا تحریم ها را لغو کند و به تعهدات خود در آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبند باشد، به طور کامل به برجام پایبند خواهد بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی از سر گرفته خواهد شد.

آمریکا به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر ایران را به تعقیب اهداف نظامی در برنامه هسته ای خود متهم کرده است. ایران قاطعانه این اتهامات را رد کرده است.

ایران تاکید می کند که به عنوان یکی از طرف های معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) چندین بار از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی مبنی بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور از اهداف نظامی پیدا نکرده‌اند.

علاوه بر این، ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. علیرغم تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2016 به طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید