حمله به ایران برای رژیم صهیونیستی فاجعه بار خواهد بود


ساعت: 05:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806611

استاد روابط بین الملل دانشگاه نیویورک در یادداشتی با انتقاد از تهدیدات رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: حمله به ایران برای اسرائیل فاجعه بار خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه تاریخ آمریکا، آلون بن مایر، استاد بازنشسته روابط بین الملل در مرکز امور جهانی در دانشگاه نیویورک که بیش از 20 سال در زمینه مذاکره و تحقیق بین المللی در خاورمیانه تدریس کرده است، در یادداشتی در حمله به ایران گفت: . اشتباه فاجعه بار برای تل آویو

این نویسنده با اشاره به تهدیدات لفظی رهبران رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: صرف نظر از موفقیت یا شکست توافق جدید با ایران، اسرائیل نباید به تاسیسات هسته ای ایران حمله کند و باید با آمریکا برای تدوین استراتژی همکاری نزدیک داشته باشد. ایجاد زمینه مشترک علیه ایران. تهدیدهای مکرر اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران، بدون توجه به نتیجه مذاکرات وین، پیش شرط یک فاجعه کامل است. استدلال نفتالی بنت مبنی بر عدم پایبندی اسرائیل به هیچ توافقی اشتباه است، زیرا اسرائیل خودش تعیین می کند که چه چیزی برای امنیت ملی خود بهترین است. با توجه به پیچیدگی و پیامدهای گسترده حمله احتمالی اسرائیل، تنها راه مناسب برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران، هماهنگی کامل و توسعه استراتژی مشترک با ایالات متحده علیه برنامه هسته‌ای ایران و پایان دادن به هرگونه درگیری است.

بسیار مهم است که کابینه بنت لاپید اشتباه فاجعه بار نتانیاهو در مخالفت با برجام را تکرار نکند که بعداً نتانیاهو را متقاعد به عقب نشینی کامل کرد.» در نتیجه خروج آمریکا از توافق، ایران برنامه هسته‌ای خود را دنبال می‌کند و مقدار قابل توجهی اورانیوم را تا 60 درصد غنی‌سازی می‌کند و تنها یک جهش کوتاه غنی‌سازی 90 درصدی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای در کوتاه‌مدت کافی است. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا گفت: دلیل اینکه ما در شرایط فعلی قرار داریم این است که دولت قبلی از توافق با ایران خارج شد و ما تاوان این اشتباه فاجعه بار را می پردازیم.

آلون بن مایر گفت: «تهدیدهای مکرر بنت برای حمله به ایران می‌تواند منجر به اشتباهات محاسباتی و پیامدهای ناخواسته جدی شود که اسرائیل به تنهایی قادر به مقابله با آن نیست». اسرائیل باید دست در دست آمریکا برای مقابله با برنامه هسته ای ایران در حال حاضر و در آینده کار کند و نباید بدون حمایت کامل ایالات متحده به گزینه نظامی متوسل شود. دولت بنت باید به دقت عواقب وخیم چنین حمله ای را که می تواند صدمات غیرقابل تصوری برای اسرائیل و کل منطقه ایجاد کند، در نظر بگیرد. تهدیدهای مکرر اسرائیل غیرمنطقی است و کاری جز دادن زمان کافی به ایران برای آماده شدن برای هر گونه احتمالی ندارد. دیوید بارنیا، مدیر موساد اخیراً گفته است که «ایران نه در سال‌های آینده و نه در آینده هرگز سلاح هسته‌ای نخواهد داشت». این تعهد شخصی من است: این تعهد موساد است. با شناخت ذهنیت ایرانی، چنین اظهاراتی نتیجه معکوس دارد و جز تقویت جایگاه ایران هیچ وجه اشتراکی ندارد. حتی اگر اسرائیل چنین حمله ای را برنامه ریزی کند، تبلیغات مکرر آن در حال حاضر به طور جدی کارآیی آن را تضعیف کرده است.

یک استاد بازنشسته روابط بین الملل در مرکز امور جهانی در نیویورک می گوید: «ایران در حال حاضر در حال تقویت پدافند هوایی خود به ویژه در اطراف تأسیسات هسته ای خود و ایجاد قابلیت های تهاجمی است که اگر چنین حمله ای انجام شود، هزینه سنگینی برای اسرائیل خواهد داشت». دانشگاه. در واقع اسرائیل می تواند ضربه مهلکی به تاسیسات هسته ای ایران وارد کند، اما نمی تواند همه آنها و دانش ایران را از بین ببرد. چنین حمله ای اگرچه گسترده است، اما تنها دو تا سه سال برنامه هسته ای ایران را به تاخیر می اندازد. مسلم است که حمله اسرائیل تهران را وادار خواهد کرد که مستقیماً علیه اسرائیل با شلیک موشک‌های بالستیک که می‌تواند به شهرهای بزرگ اسرائیل برسد و به طور بالقوه منجر به کشتار جمعی و هزاران تلفات شود، واکنش نشان دهد. ایران همچنین حزب الله را که دارای 150000 موشک است، پرتاب خواهد کرد و هزاران موشک را پرتاب خواهد کرد که بتواند به هر بخشی از اسرائیل برسد. به همان اندازه که پدافند هوایی اسرائیل موثر است، گنبد آهنین و رهگیرهای پیکانی آن نمی توانند ده ها هزار موشک برد کوتاه، متوسط ​​و بلند را رهگیری کنند. علاوه بر این، حماس می تواند به جنگ بپیوندد، علاوه بر جبهه سوم در سوریه، جایی که نیروهای مرتبط با ایران به اسرائیل حمله خواهند کرد. اقتصاد اسرائیل سقوط خواهد کرد و آتش سوزی های گذشته در مبارزه با حماس گواه آن است.

بسیاری از کارشناسان نظامی اسرائیل بر این باورند که اسرائیل توانایی هوایی برای بیش از یک بار حمله به ایران را ندارد و همچنین نمی‌تواند تمامی تاسیسات هسته‌ای ایران را نابود کند، زیرا این تاسیسات در سراسر کشور پراکنده هستند و برخی از آنها در عمق صد فوتی یا بیشتر زیر زمین ساخته شده‌اند. این به چندین روز و چندین حمله نیاز دارد که اسرائیل قادر به انجام آنها نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید