پیروزی پوتین در اوکراین فاجعه بار خواهد بود


ساعت: 23:34
تاریخ انتشار: 91/03/28
کد خبر: 1876899

نخست وزیر انگلیس هشدار داد که پیروزی روسیه در جنگ اوکراین فاجعه بار خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که غرب باید به حمایت از اوکراینی ها ادامه دهد.

وی پس از بازگشت از سفر به اوکراین و دیدار با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: پیروزی ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه) در اوکراین فاجعه بار خواهد بود.

جانسون گفت: «اوکراین هرگز نباید به پذیرش صلح بد تشویق شود، زیرا این امر به راحتی راه را برای حمله جدید روسیه هموار می‌کند.

در همین حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت در حالی که لندن می خواهد روسیه را به زانو درآورد، هیچ راهی برای بهبود روابط روسیه و انگلیس وجود ندارد.

او به بی‌بی‌سی شکست روسیه گفت: «فکر نمی‌کنم جایی برای مانور وجود داشته باشد، زیرا هم نخست‌وزیر بوریس جانسون و هم «لیز تراس» وزیر خارجه بریتانیا آشکارا گفته‌اند که باید این کار را انجام دهند. ما باید روسیه را به زانو در آوریم.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به این سوال که اکنون مسکو به بریتانیا چگونه نگاه می کند، گفت: کشوری که بار دیگر تلاش می کند منافع مردم خود را قربانی جاه طلبی های سیاستمداران کند، سیاستمدارانی که فقط به انتخابات آینده فکر می کنند و نه چیز دیگری.

بریتانیا یکی از کشورهایی است که در واکنش به حمله مسکو به اوکراین، تحریم های گسترده ای را علیه روسیه اعمال کرده است. علاوه بر این، لندن طیف وسیعی از تسلیحات از جمله موشک های زمین به هوا و موشک های ضد تانک را به اوکراین فرستاد.

لیز تراس ماه گذشته گفت که اقدامات روسیه در اوکراین باید با زور پاسخ داده شود.

وی گفت: ما باید مصمم باشیم که پیروزی اوکراین را با کمک نظامی و تحریم تضمین کنیم. حالا نمی‌توانیم پایمان را از روی گاز برداریم».

در فوریه گذشته، روسیه سرگئی لاوروف و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به فهرست تحریم های خود اضافه کرد.

در اقدامی مشابه، روسیه در ماه آوریل جانسون، تراس و دیگر مقامات ارشد دولت بریتانیا را به دلیل «خصومت بی‌سابقه» تحریم کرد. این مقامات انگلیسی از ورود به خاک روسیه منع شده اند.

نظرسنجی های اخیر در روسیه نشان می دهد که بیش از نیمی از مردم روسیه از عملیات نظامی در اوکراین حمایت می کنند.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقات افکار عمومی روسیه، 68 درصد از روس ها با عملیات ویژه نظامی در اوکراین موافق هستند و 22 درصد می گویند که از آن حمایت نمی کنند.

صبح پنجشنبه گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در پاسخ به درخواست کمک نظامی رهبران منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین (لوهانسک و دونتسک) دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. در همین حال، غرب به رهبری آمریکا با وجود درخواست های مکرر روسیه برای مذاکره، تلاش می کند با کمک اوکراین منطقه را به یک پایگاه نظامی ناتو تبدیل کند.

روسیه و اوکراین مذاکراتی را برای کاهش تنش در بلاروس آغاز کردند که قرار است فردا سه شنبه از سر گرفته شود.

نماینده روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه در بیانیه ای گفت: “اوکراین به تعهدات خود عمل نکرده و از توافقنامه مینسک در سال 2015 خارج شد. مردم دونتسک و لوهانسک از ما خواسته اند تا در برابر اوکراین مورد حمایت غرب کمک کنیم.” روسیه سعی خواهد کرد افرادی را در اوکراین که مرتکب جنایاتی از جمله جنایات علیه شهروندان روسیه شده اند تحت پیگرد قانونی قرار دهد. «اشغال اوکراین در برنامه های روسیه گنجانده نشده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد افزود: ایالات متحده با گستاخی پیشنهاد روسیه برای گفتگوهای امنیتی در ماه دسامبر را رد کرده است. «روسیه از حق خود برای دفاع از خود در برابر دولتی استفاده می‌کند که در طول عملیات خود در اوکراین به دنبال سلاح هسته‌ای است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید