جنگ در اوکراین پایان کار پوتین خواهد بود

جنگ در اوکراین پایان کار پوتین خواهد بود

روز جدید فرانسیس فوکویاما، نویسنده و استاد علوم سیاسی، می گوید که ارتش روسیه اکنون با احتمال “شکست کامل و آشکار” در اوکراین مواجه است.

این فیلسوف آمریکایی، متخصص اقتصاد سیاسی، رئیس گروه بین‌المللی توسعه اقتصادی در دانشکده مطالعات بین‌الملل پل اچ.. نیچه از دانشگاه جانز هاپکینز و نویسنده کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» که به دلیل نظریه‌اش معروف است. در مورد پایان تاریخ، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داد که “پایان می تواند سریع باشد، هم برای ارتش او و هم برای” که او بیش از دو دهه بر کشور حکومت کرده است.

او به وب‌سایت آمریکایی پرپس گفت: فروپاشی موقعیت آنها می‌تواند ناگهانی و فاجعه‌بار باشد، به‌جای اینکه به آرامی از طریق یک جنگ فرسایشی اتفاق بیفتد. ارتش مستقر در میدان به جایی می رسد که نه می توان آن را تامین کرد و نه صادر کرد و روحیه سربازان دود می شود. این حداقل در شمال اوکراین صادق است. روس ها در جنوب بهتر عمل می کنند، اما در صورت فروپاشی شمال، حفظ این مواضع دشوار خواهد بود. وی تاکید کرد: بدیهی است که سربازان روسی برای رژه پیروزی خود در کیف به جای مهمات و جیره اضافی، یونیفرم پوشیده بودند!

اکنون این سربازان در خارج از شهرها به دام افتاده اند و هم با مشکلات لجستیکی و هم با حملات مداوم نیروهای اوکراینی روبرو هستند. او پیش بینی می کند که اگر آنها شکست بخورند، “این پایان کار پوتین خواهد بود.”

فوکویاما نوشت: پوتین از شکست ارتش خود جان سالم به در نخواهد برد. از او حمایت می شود زیرا او را مردی قدرتمند می دانند. وقتی بی کفایتی خود را نشان دهد و قدرت قهری خود را کنار بگذارد، چه چیزی برای ارائه خواهد داشت؟ فیلسوف آمریکایی می نویسد: «هیچ راه حل دیپلماتیک برای جنگ پیش از جنگ وجود ندارد. با توجه به زیان هایی که هر دو کشور در این مرحله متحمل شده اند، هیچ سازش احتمالی برای روسیه و اوکراین قابل قبول نیست. شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر بیهودگی خود را ثابت کرد. تنها چیزی که مفید بود رای گیری در مجمع عمومی بود که به شناسایی بازیگران بد یا منفور دنیا کمک می کرد.

به گفته وی، تصمیم دولت بایدن برای ایجاد نکردن منطقه پرواز ممنوع یا تسهیل انتقال میگرن لهستانی “خوب” است. فوکویاما می نویسد: «بسیار بهتر است که اوکراینی ها به تنهایی روس ها را شکست دهند و دلیلی برای حمله ناتو به مسکو ندهند و همچنین از همه فرصت های تشدید کننده آشکار اجتناب کنند». میگوی لهستانی چیز زیادی به توانایی های اوکراین اضافه نمی کند. تداوم تامین نیزه (موشک های ضد تانک)، استینگر (موشک های ضد هوایی)، هواپیماهای بدون سرنشین، تجهیزات پزشکی، تجهیزات ارتباطی و تبادل اطلاعات از اهمیت بیشتری برخوردار است. من فکر می کنم که نیروهای اوکراینی در حال حاضر توسط عملیات اطلاعاتی ناتو به خارج از اوکراین هدایت می شوند.

او گفت: «البته قیمت برای اوکراین بسیار بالاست. اما بیشترین خسارت ناشی از موشک و توپخانه بود که نه میگ ها و نه منطقه پرواز ممنوع نمی توانستند کاری برای آن انجام دهند. تنها چیزی که می تواند جلوی کشتار را بگیرد، شکست ارتش روسیه در زمین است. این حمله ضربه سختی به پوپولیست های سراسر جهان وارد کرد که قبل از حمله با پوتین همدردی می کردند. از جمله متئو سالیونی، ژایر بولسونارو، اریک زمور، مارین لوپن، ویکتور اوربان و البته دونالد ترامپ. سیاست جنگ گرایش های آشکارا اقتدارگرایانه آنها را آشکار کرد.

وی گفت: «جنگ تاکنون درس خوبی برای چین بوده است. چین، مانند روسیه در دهه گذشته، ظاهراً نیروهای نظامی با فناوری پیشرفته را توسعه داده است، اما آنها تجربه رزمی ندارند. عملکرد ضعیف نیروی هوایی روسیه احتمالاً توسط ارتش آزادیبخش خلق چین تکرار می شود، که همچنین تجربه ای در مدیریت عملیات هوایی پیچیده ندارد. ما باید امیدوار باشیم که رهبری چین در مورد توانایی های خود در هنگام فکر کردن به حرکت آینده علیه تایوان مانند روس ها اشتباه نکند. شکست روسیه «تولد آزادی جدید» را ممکن می سازد و ما را از ترس زوال دموکراسی جهانی رها می کند.

دیدگاهتان را بنویسید