حمله خرس سیاه آسیایی به گاو در رودان


ساعت: 09:39
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1900297

دقانی گفت: حمله خرس سیاه آسیایی به دام های منطقه فاریاب شهرستان رودان باعث ایجاد خسارت و ایجاد رعب و وحشت در بین مردم شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناظر دقانی رئیس اداره محیط زیست شهرستان رودان در گفت و گو با خبرنگار هرمز گفت: این حیوان 18 قطعه مرغ را کشته و به قفس مرغ اهلی و زمین های کشاورزی خسارت وارد کرد.

وی با بیان اینکه خرس به محل گوسفندان نیز هجوم آورد، تصریح کرد: افزایش جمعیت، گسترش روستاهای مشرف به زیستگاه خرس ها، دسترسی آسان این حیوان به باغ ها و دام های روستاییان به دلیل فقر. وضعیت حصارها و آغل ها، خشکسالی های پی در پی و کمبود غذای طبیعی، گشت و کنترل بیشتر در زیستگاه ها و افزایش احتمالی جمعیت خرس ها از دلایل اصلی آمدن این حیوان به روستاها است.


یک خرس سیاه آسیایی در روستاهای تنگه رود، بلوکستان و فاریاب مرکزی دیده شده است



فهیمه گودرزی کارشناس مسئول پایش حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در این خصوص گفت: خرس سیاه چشمان کوچک، بینایی و شنوایی ضعیف و حس بویایی بسیار قوی دارد.



وی افزود: این حیوان شبگرد است و معمولا در اواخر شب از لانه خارج می شود و به دلیل فعالیت در شب و ضعف بینایی احتمال برخورد حیوان با مردم در زیستگاه های مشرف به مناطق پرجمعیت افزایش می یابد.



گودرزی تصریح کرد: برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به نرده ها و باغ ها از چراغ های چشمک زن و مانع صوتی استفاده شود و لاشه دام به صورت بهداشتی دفن شود، کندوها در مجاورت منازل قرار نگیرند، مواد غذایی، زباله و زباله رها نشود. در محدوده روستا ضروری است.



کارشناس مسئول پایش مسائل حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان از مشاهده خرس سیاه آسیایی طی یکی دو روز گذشته در روستاهای تنگه رود، بلوکستان و مرکزی فاریاب خبر داد.


قبل از اینکه آسیبی به آنها وارد شود باید آنها را نجات داد و در ارتفاعات رها کرد



حسین صادق پور یکی از اهالی روستای بلوکستان با اشاره به تلف شدن 8 راس گوسفند در سال گذشته بر اثر حمله خرس از مسئولان محیط زیست خواست تا حیوانات را قبل از تلفات جانی به روستاییان زنده بگیرند و در کوه رها کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید