حمله عجیب مدیرعامل سابق پرسپولیس به یحیی؛ برو و هرگز برنگرد

حمله عجیب مدیرعامل سابق پرسپولیس به یحیی؛  برو و هرگز برنگرد

با امیر عابدینی می توان در مورد تیم ملی و اتفاقات پیرامون فدراسیون و همچنین پرسپولیس و مشکلاتی که در ماه های اخیر گریبانگیر آن شده است صحبت کرد. او با زندگینامه سالها مدیرعاملی پرسپولیس و همچنین ریاست فدراسیون فوتبال، صحبت های جالب و صریحی درباره ادامه همکاری دراگان اسکوچیچ با تیم ملی، حواشی ایجاد شده بر سر دستمزد کریم باقری و به مرور زمان استعفای او دارد. یحیی گل محمدی. به گفته عابدینی دستمزدی که باقری در تیم ملی و پرسپولیس دریافت می کند بسیار کمتر از حق الزحمه است. به گفته رئیس سابق فدراسیون فوتبال، پرسپولیس و یحیی گل محمدی باید در پایان فصل از یکدیگر خداحافظی کنند و سرمربی جدید روی نیمکت قرمزها بنشیند.

گفت و گو با شما را از تیم ملی و وضعیت مبهم ادامه همکاری با دراگان اسکوچیچ آغاز می کنیم. تیم ملی با اسکوچیچ به جام جهانی رسید اما از زمان پایان همکاری با سرمربی کروات شایعات زیادی شنیده می شود. نظر شما چیست و آیا تیم ملی باید با مربی دیگری به جام جهانی 2022 برود؟

من واقعاً از آنچه در مورد اسکوچیچ گفته می شود شگفت زده هستم. متأسفانه زمین فوتبال ما آنقدر ناپایدار است که واسطه ها و دلالان دست از کار نمی کشند و تا جایی که نیاز به تصمیم گیری است، نفوذ دارند و البته در ابعاد مختلف راهنمایی سیستماتیک می کنند. فرض کنید اسکوچیچ اصلاً نام و نشانی نداشت اما آیا امروز نام و نشانی دارد یا خیر؟ برای اسکوچیچ بستری فراهم کردیم و او پتانسیل این را داشت که تیم ملی را به جام جهانی برساند. در زمانی که همه ما ناامید بودیم و هیچکس باور نمی کرد که اسکوچیچ بتواند از بازیکنان بزرگ به بهترین شکل ممکن استفاده کند و هماهنگی و همبستگی ایجاد کند. تنها با یک شکست به جام جهانی رسیدیم و قاطعانه در گروه قاطع شدیم. حالا این مربی چه چیزی را از دست داده است؟ به جز اینکه یک موفقیت است؟ به قول دوستان وقتی اسکوچیچ رزومه نداشت به قول دوستان اعتماد کردیم اما حالا که چیزی در آستین دارد می گوییم نه؟

فکر می کنید این خبر از کجا می آید و چرا گروهی نمی خواهند اسکوچیچ در جام جهانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند؟

برو ببین چه کسانی از این سفرها سود می برند و پول در می آورند. گروه تیم ملی در جام جهانی سخت است و دیدارهای سختی در پیش داریم اما شک ندارم با این بازیکنان ظاهر خوبی خواهیم داشت و می توانیم نتیجه بگیریم. بنابراین باید این شایعات را رد کرد و در این مدت کوتاه از اسکوچیچ حمایت کرد.

پس قاطعانه می گویید اسکوچیچ باید بماند.

فکر می کنم او باید بماند و به کارش ادامه دهد. اسکوچیچ را از نزدیک ندیده ام اما فوتبال ایران و شرایط تیم های ملی را دنبال می کنم. بازیکنان ما از کسی تعریف نمی کنند. آنها شخصیت دارند و خوب فکر می کنند، بنابراین اگر حضور فردی به ضرر تیم ملی باشد، می گویند. حالا ممکن است در رسانه ها چیزی نگویند اما کارمندان فدراسیون فوتبال را مطلع می کنند. بنابراین بهتر از هر کس دیگری می توانند اسکوچیچ را قضاوت کنند. او بدون اغراق به موفقیت های بزرگی برای تیم ملی دست یافت. اگر قاطع بودم با اسکوچیچ به جام جهانی می رفتم.

آیا این حمایت اسکوچیچ از علاقه شما به مربیان کروات نیست؟

من در مورد رکورد صحبت می کنم. نتایج اسکوچیچ خوب بود و او با تیم ملی توانست خود را در سطح بالایی نشان دهد. کارنامه مربیان غربی در ایران را ببینید و با شرقی ها مقایسه کنید. ریکوف، استانکو و ایویچ را بگیرید و به برانکو و سوکوموروهوف برسید. همه حرفی برای گفتن دارند و در فوتبال ایران موفق بوده اند. اسکوچیچ یک نمونه جدید است. او فقط مربی تیم مقابل ما ملوان بود. البته فراموش نکردم بگویم که از صعود احتمالی ملوان خوشحالم. حق این شهر و مردم عاشق فوتبالش حضور در لیگ برتر است. به نظر من رشت حق دارد در لیگ برتر نماینده داشته باشد.

در مورد آماده سازی تیم ملی برای جام جهانی صحبت کنیم. این روزها صحبت از بازی با حروف درشت مثل آرژانتین و برزیل به گوش می رسد اما تاکنون بازی با نیوزلند تا حدودی حل شده و خبری از سایر دیدارها نیست. آیا این وعده ها فقط حرف است؟

خدا کنه فقط حرف نباشه ما و شما به عنوان مردمی که دغدغه فوتبالی داریم امیدواریم تیم ملی آزمون خوبی مقابل رقبا انجام دهد و سپس راهی جام جهانی شود. تیم ملی به حریفان بزرگ، متوسط ​​و کوچک نیاز دارد. مقابل بزرگ‌ها تست‌های جدی انجام می‌دهیم، در مقابل متوسط‌ها نقاط ضعف را برطرف می‌کنیم و همچنین می‌توانیم برای گلزنی در مسابقات با تیم‌های کوچک تمرین کنیم. ما باید آرزو کنیم که این اتفاق بیفتد.

با شرایط فدراسیون فوتبال این اتفاق می افتد؟

وقتی چیزی می گویند ابتدا باید به مهارت های مدیریتی خود و سپس بودجه ای که در اختیار دارند نگاه کنند. گفتم فقط امیدوارم.

هر وقت با شما صحبت می کردم همیشه از کریم باقری تعریف می کردید. این در حالی است که در روزهای اخیر صحبت های زیادی درباره دستمزد 100 میلیون دلاری او در هر بازی تیم ملی مطرح شده و بسیاری از این موضوع انتقاد کرده اند. نظر شما چیه؟ آیا حضور بیل مکانیکی در اردوی تیم ملی رقم بالایی است؟

من یک سوال دارم. الان قرارداد بازیکنان چیست؟ دیگر نمی توانید هزینه نقل و انتقال بازیکنان تیم ملی ایران را تامین کنید. درآمد همه لژیونرها شکر خدا و شکر بالاست. یک روز 100 میلیون تن پول زیادی بود، اما امروز چقدر است؟ ممکن است حدود 3، 4 هزار دلار باشد. با توجه به اینکه درآمد تیم ملی دلاری است و در صورت رسیدن به جام جهانی جایزه خود را به دلار دریافت می کند، درآمد کریم بیل مکانیکی را به خوبی نمی بینم. کریم خیلی قانع است وگرنه می توانستند بیشتر از این به او پول بدهند. فکر می کنم کل قراردادش برای تیم ملی 2 میلیارد بود. این شماره ای است که احتمالا به کریم داده شده است. آیا این عدد با سایر مربیان قابل مقایسه است؟

اما منتقدان می گویند از آنجایی که باقری از پرسپولیس هم حقوق می گیرد و البته بیشتر در تیم ملی مدیریت می کند، این رقم قابل توجه است.

شما می گویید مدیریت. آیا کار کوچکی است؟ جمع آوری حواشی تیم ملی با ستاره هایی که داریم راحت است؟ آیا می دانید سایه کریم باقری در تیم ملی چقدر موثر است؟ متأسفانه ما به افراد بزرگ پول کم می دهیم، اما برای افراد کوچک حاضریم پول خوبی بپردازیم. نمی دانم چرا. منتقدان لطفا عملکرد کریم باقری را با سایر مربیان مقایسه کنید.

با کدام مربیان؟

من هنوز یک سوال از شما دارم. پرسپولیس برای انتقال یحیی گل محمدی چقدر به پدیده یا شهرهدرو بدهکار است؟

حدود 9 میلیارد تن.

الان قرارداد کریم بیل مکانیکی چقدر است؟ فکر کنم دو و نیم میلیارد یا کمی بیشتر. قراردادهای تک تک بازیکنان را ببینید. بعد می آییم مربی با شخصیتی بسازیم که هم از نظر مدیریتی و هم از نظر رویکرد منطقی و سلامت کمیاب باشد. بیایید جور دیگری به موضوع نگاه کنیم. حضور علی دایی در قرعه کشی جام جهانی چقدر برای ما ایرانی ها باعث افتخار بود؟ علی کریمی، مهدی مهدوی کیا، کریم باقری، جواد نکونام، احمدرضا عابدزاده در گذشته و علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، مهدی طارمی و امیر عابدزاده در زمان حال. این باعث افتخار ماست. چرا نمی خواهیم آنها را ببینیم و به وجودشان احترام بگذاریم؟ چرا مدام به دنبال راه هایی برای از بین بردن آنها هستیم تا مردم آنها را دوست نداشته باشند؟ از هوای ستاره ها لذت ببریم.

شما عامل تعیین کننده بودید، فکر می کردید کریم باقری چه چهره ای در تیم ملی باشد؟ بیش از 100 میلیون در هر بازی؟

قطعاً خیلی بیشتر به کریم خواهم داد. من موقعیت، شرایط، رزومه و توانایی های افراد را در نظر گرفتم و با بودجه دیجیتال به آنها پرداختم. به نظر شما اگر الان مربی خارجی مثل کیروش را به تیم ملی بیاوریم چقدر می خواهد؟

حالا شاید یک میلیون دلار.

خب زیاده ولی نمیدونم چرا جوجه همسایه ما همیشه غازه. قرارداد استانکو با تیم ملی 200 هزار مارک بود. در آن زمان برای مربیان تیم های ملی 200 هزار تن حقوق می گرفتم. یکی از روزنامه ها نوشته بود این پول را از کجا می آوری و من گفتم ما بودجه داریم. یا در پرسپولیس قرارداد کریم باقری و علی دایی 6 میلیون تن و مهدی مهدوی کیا 3 میلیون تن بود. من به همه برای توانایی هایشان پول می دادم و حالا به همین دلیل از کریم باقری حمایت می کنم. چون مربی یک توانایی است.

یادم هست زمانی که رضا درویش به عنوان مدیرعامل پرسپولیس انتخاب شد، چیزی در این مورد نگفتی و گفتی تا چند ماه دیگر درباره عملکرد او صحبت می کنی. آیا وقت بررسی کار درویش نرسیده است؟

مدیریت در پرسپولیس، استقلال یا باشگاه های بزرگ خارجی در سراسر دنیا امری عادی است. سازمان هست، برنامه هست، برنامه هست و بودجه هست. با این حال، اتفاق عجیبی برای ما می افتد که هیچکس درباره آن صحبت نمی کند. حزب مدیرعامل می شود اما نه از طریق هیئت مدیره بلکه با دستور مستقیم رئیس جلسه. او با علاقه می آید اما ناگهان متوجه می شود که باشگاه در 3 موضوع مختلف 60 میلیارد تن بدهکار است. او ناگهان متوجه می شود که آنها مالیات را پرداخت نکرده اند. او ناگهان متوجه می شود که باشگاه بازیکنی را به خدمت گرفته است که استپ نمی تواند انجام دهد، اما آنها میلیاردها دلار به او می دهند. از طرفی می بیند مربی اش هر روز ابزار جداسازی را تنظیم می کند. او می خواهد این مسائل را رهبری کند، اما ابزار آن را ندارد. این موضوع به ویژه در مورد افرادی که با علاقه مدیرعامل پرسپولیس شده اند صدق می کند. پس واضح است که موفقیت آقای درویش تحت تاثیر اتفاقات خواهد بود. فکر می کنم آمد و در شرایطی بود که مشکلات یکی یکی پیش می آید. بنابراین ممکن است مجبور شود کار دیگری انجام دهد.

مثلا چی؟

وقتی درویش همه این مشکلات را ببیند ممکن است نتواند به کارش ادامه دهد. البته در این راه بیش از آنکه مقصر باشد، تقصیر مردمی است که این تخت گل آلود را به او داده اند.

اما به نظر می رسد درویش هم کج شده تا ببیند آخر فصل چه می شود. مثلا برخورد او با یحیی گل محمدی و طغیان های تصادفی اش فعلا چکش نیست.

حالا دیگر یحیی مسئول اوضاع نیست. لیگ که تمام شد باید با او خداحافظی کنند. مثلا در روز بازی با استقلال و عصبانیت و مشغله هایش تمرکزش را از دست داد. یحیی به جای اینکه به درون زمین بپردازد به بیرون و بیرون فکر می کرد. او تمام انرژی خود را صرف برخورد با قاضی کرد. درست است که داور در برخی موارد اشتباه می کرد، اما مجبور نبود تمام فکر و ذکرش را روی ایراد سیدعلی بگذارد. اینکه مربیگری وجود ندارد. آقا یحیی اشتباه کرد که استعفا داد و بدتر از آن بعد از استعفا برگشت. وقتی استعفا دادی باید بروی و دیگر برنگردی. امروز به عنوان فردی که سال ها مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بوده ام و دغدغه اش را دارم، معتقدم پرسپولیس باید در پایان فصل با گل محمدی خداحافظی کند.

منبع: ایران ورزش

دیدگاهتان را بنویسید