حمله پیشکسوتان پرسپولیس به خارجی های یحیی

حمله پیشکسوتان پرسپولیس به خارجی های یحیی

سپیتیم آرفی که پس از پایان دوران فوتبالش فوتبال خود را در ایران ادامه داد، این روزها در بخش اصلی مشغول به کار است و این روزها مصاحبه جالبی درباره فوتبال و تیم های ایرانی انجام داده است.

صحبت های آرفی را می توانید در این صفحه بخوانید:

آیا باید سبک بازیکنان ایرانی را آماده کرد؟ آیا فوتبال ایران به فلسفه دیگری در بازیکن سازی نیاز دارد؟ سیدجلال حسینی با 40 سالگی همچنان بهترین مدافع فوتبال ایران است. آیا کمبود بازیکن داریم یا کمبود بازیکن؟

سبک زندگی فوتبال مشکلی است که هیچکس در ایران به آن فکر نمی کند، اما فوتبالیست یک سبک زندگی دارد که باید با آن زندگی کند و ما باید آن سبک زندگی را به او یاد بدهیم. در این ده سال سن بازیکنان تغییر کرده است. آن زمان که ما بازی می کردیم اگر سی ساله بودی یا قرارداد نمی گرفتی یا قرارداد یک ساله می بستی یا کلا از فوتبال خداحافظی می کردی اما الان سیدجلال هنوز حضور دارد و ما بازیکنان زیادی در اروپا داریم. آنها هنوز در سطح بالایی بازی می کنند و این سبک زندگی در حال تغییر است و باید در ایران فکر کنیم که چرا در خارج از کشور اینقدر زیاد شده است و باید بدانیم آنها چه کار می کنند تا بتوانیم اینجا هم آموزش سبک زندگی داشته باشیم. استایل داشته باشید و دنبال کنید که از چه امکاناتی برای رسیدن به اینجا استفاده می کنند.

مهدی مهدوی کیا باید منتظر بمانم تا این نسل جدید با آنها به المپیک برود یا از این راه برویم؟

مهدی مهدوی کیا نیز مانند من در آلمان فوتبال بازی کرد و در آنجا تمرینات خود را آغاز کرد و دیپلم خود را گرفت. او فوتبال اروپا را می بیند و می داند که آنها در آنجا چه می کنند و چگونه جلو می روند. به نظر من بهترین انتخاب مهدی این است که از این به بعد سبک زندگی و فلسفه ای را که در اروپا ساخته می شود بسازد تا نسل جدید برای این تمرین ها آماده شود.

آقای آرفی، شما اهل آلبانی هستید و استعدادهای زیادی در بالکان وجود دارد. شما چندین سال است که در بخش اصلی در ایران کار می کنید. راستش را بخواهید، چه تفاوتی در اینجا و در این کشورها دیدید؟

صادقانه بگویم، ممکن است بسیاری از مردم ناراحت باشند، اما من در آلمان یاد گرفتم که بی ادبانه و محترمانه صحبت کنم. اولین نکته این است که استعداد بازیکنی که شما در ایران دارید بیشتر از آن چیزی است که فکر می کردم. شما بازیکنانی در رده های مختلف دارید که استعداد دارند، فوتبال را دوست دارند و این مهمترین چیز است. متاسفانه ما در ایران اصلا امکانات خاصی نداریم. ناگفته نماند که امکانات اصلی فوتبال در ایران بسیار کم و حتی صفر است. شاید دو یا سه باشگاه داشته باشیم که شرایط خوبی داشته باشند. برنامه ریزی اولیه فوتبال ایران خیلی بد است و خیلی بهتر می توانند کار کنند. شرکت در آسیا ویژن یا خرید امتیاز خیلی بد است و در فوتبال پایه ایران تیم و فلسفه طولانی مدت ندارید. هر سال می شنوید که تیمی از لیگ یک به لیگ دو سقوط می کند و با سهمیه به لیگ یک برمی گردد یا تیمی از لیگ ویژن به لیگ یک سقوط می کند و برمی گردد اما هیچ باشگاه و مدیرعاملی نمی آید و نمی گوید من ده سال فرصت دارم. از فلسفه و من این را می خواهم. او فوتبال بازی می کند. صادقانه می گویم که اساسا آنها فقط دنبال پول هستند و هیچکس دنبال استعداد و فلسفه نیست. هیچ کس دوست ندارد یک برنامه فوتبال بسازد و برای مدت طولانی روی آن کار کند.

فکر می کنی پرسپولیس می تواند در آن شش هفته شکست را جبران کند؟

پرسپولیس امسال نسبت به سال گذشته امتیاز بیشتری کسب کرد. چون پرسپولیسی هستیم می خواهیم قهرمان شود. هر سال مسابقه ای بین تیم ها برگزار می شود. استقلال امسال واقعاً نتایج خوبی گرفته و هنوز شکست نخورده است. به آنها تبریک می گویم اما اگر پرسپولیس قهرمان نشود چیزی کمتر از کاری که پرسپولیس در پنج سال اخیر و امسال انجام داده است ندارد.

محرم نویدکیا محبوب ارتش و هواداران است اما حالا شرایط سختی دارد. آیا باید پشتیبانی شود؟

واضح است که باید از او حمایت کرد. وقتی سپاهان را در نیم فصل دیدم مطمئن بودم قهرمان می شود. آنها در نیم فصل اول خوب بازی کردند و تاکتیک و هماهنگی خوبی داشتند. آنها در نیم فصل امتیازاتی را از دست دادند که فکر نمی کردم به این راحتی از دست بدهند اما سرمربی سپاهان نیاز به حمایت دارد. او آشکارا یک فلسفه و یک ایده پشت فوتبالی که می خواهد بازی کند دارد.

یک، دو یا سه سال به او مهلت بدهند که کار کند. نمی شود هر سال مربی عوض کرد. تغییر مربی مشکل بزرگ فوتبال ایران است. من در هیچ کشوری سال به سال تغییر مربی ندیدم. یک مربی اخراج می شود یا یک تیم را ترک می کند و بعد مربی تیم دیگری در لیگ برتر می شود! فکر می کنم سال گذشته یک مربی دو سه بار اخراج شد اما او هنوز در لیگ برتر است. در آلمان اگر امسال یک مربی از بوندسلیگا اخراج شود، امسال به راحتی روی نیمکت نمی نشیند یا به دسته دوم آلمان می رود یا حداقل یک سال غیبت می کند.

کیفیت بازیکنان خارجی پرسپولیس را در سال جاری چگونه دیدید؟

فوتبال تاجیکستان را نمی توان با فوتبال ایران مقایسه کرد. آنها کجا و فوتبال ایران کجا؟ اگر می خواهید بازیکنان جوان را برای کار جذب کنید، از تیم امید بگیرید. پرسپولیس سه چهار بازیکن خوب در رده امید دارد، چرا به آنها فرصت ندادید؟ شما رفتید و از تاجیکستان بازیکنانی گرفتید که واقعاً در حد پرسپولیس نیستند.

تامیروف بدون گل از ازبکستان آمد اما مهدی عبدی یا حامد پاکدل روی نیمکت حضور دارند. نظر شما در مورد تامیروف چیست؟

نمی توانم نظر بدهم چون فلسفه مربی و باشگاه را نمی دانم اما اگر مربی بودم بازیکن تاجیک را نمی آوردم. آنها در این سن بازیکنان بدی نیستند اما در سطح بازیکنان کشور امیدواریم جایگزین شوند. اگر می خواهید بازیکن خارجی بیاورید باید سطحش بالاتر باشد و بازیکن ایرانی هم بالاتر از بازیکن خارجی نباشد.

نظرت در مورد وضعیت تیم ملی و عملکرد اسکوچیچ چیست؟

ابتدا به تیم ملی و به خصوص آقای اسکوچیچ تبریک می گویم. روزی که او انتخاب شد هیچکس فکر نمی کرد به اینجا برسد و شایعات تغییر سرمربی تیم ملی قبل از جام جهانی نشان می دهد که هیچکس به این موضوع فکر نکرده است. او نیاز به احترام بیشتری دارد، آقای اسکوچیچ، با نتایجی که او راحت ترین صعود را در تاریخ ایران داشته است. خیلی امیدوارم در این گروه به مرحله بعد صعود کند. من مطمئن هستم که امسال به نتیجه خوبی خواهیم رسید. در جام جهانی قبلی بچه ها خوب بازی کردند و تجربه خوبی داشتند و آخرین جام جهانی هم گروه سنگین وزن با اسپانیا و پرتغال بود. مطمئنم امسال نتیجه خوبی خواهیم گرفت و مرحله بعدی را خواهیم دید. اگر بخواهیم جانشین اسکوچیچ شویم، کدام مربی را استخدام کنیم؟ آیا زمانی برای شناخت فوتبال ایران، بازیکنان، اخلاق و رفتار آن وجود دارد؟ مگر اینکه بخواهید مربی ایرانی بیاورید.

آکادمی کیا با هدایت آقای مهدوی کیا در سطوح مختلف فعالیت می کند و آقای مهدوی کیا سرمربی تیم امید شد. آقای ارفی چنین دیدگاهی دارد و دوست دارد سرمربی یکی از تیم های ملی ایران شود؟

آقای مهدوی کیا جایگاه خودش را دارد و قابل مقایسه نیست. خیلی خوشحالم که چند سال پیش آقای مهدوی کیا این آکادمی را راه اندازی کردند و توانستند سطحی بسازند که این مدرسه فوتبال را اینگونه ببینند. در دبستان و مدرسه فوتبال باید بیشتر کار کنیم و خیلی بد کار کنیم. ما باید حرفه ای تر کار کنیم و از مربی حرفه ای تری استفاده کنیم. چه کسی دوست ندارد مربی تیم ملی شود؟ این یک افتخار برای هر مربی است، اما معلوم نیست در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید