«حناس» یک سند تاریخی/ اصرار داشتند که همسر شهید چادری باشد!


ساعت: 15:11
تاریخ انتشار: 1301/03/17
کد خبر: 1844236

افتتاحیه فیلم سینمایی «حناس» با حضور عوامل فیلم، اساتید و دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ افتتاحیه فیلم حناس با حضور دانش آموزان و معلمان، شهره پیرانی و عوامل این فیلم در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی محل تحصیل شهید داریوش رضایی نژاد بر اساس زندگینامه برگزار شد. از این شهید

شهره پیرانی همسر شهید رضایی نژاد، بهروز شعیبی بازیگر، حسین دارابی کارگردان، محمدرضا شفا تهیه کننده و سید محمدتقی بطحایی استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی از جمله حاضران بودند.

شهره پیرانی پیش از اکران فیلم ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: در مورد فیلم صحبت نمی کنم چون هنوز آن را ندیده اید، اما باید بگویم که حناس داستانی از زندگی داریوش در روزهای پایانی دارد. زندگی اش که در همین دانشگاه است، دانشجو بود و هیچکس از شرایط خاص او خبر نداشت.

وی افزود: در قسمت های ابتدایی فیلم به مهاجرت داریوش به هانوفر آلمان برای گذراندن زمانی اشاره شده است که او تنها فردی بود که باید برود و مخالف رفتنش بود.

پیرانا در پایان خاطرنشان کرد: این فیلم داستانی را روایت می کند که ممکن است برای هر یک از شما اتفاق بیفتد. در نهایت دعا می کنم که هر یک از شما اینقدر در خدمت به این کشور ارزشمند باشید و در موقعیتی قرار بگیرید که دشمن به دنبال نقشه کشیدن شما برای شهادت و اسارت شما باشد.

بهروز شعیبی، محمدرضا شفا، حسین دارابی و محمدتقی بطحایی پس از پایان فیلم روی سن آمدند.

محمد تقی بطحایی، استاد دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی که داریوش رضایی نژاد نیز از دانشجویان آن بود، در ابتدای این نشست گفت: دانشگاه ها بعد از انقلاب توسعه فرهنگی بسیار تغییر کرده است و باهوش ترین بچه ها در این زمینه هستند. کشور به ما دانشگاهیان سپرده شده است تا کارشناسان، مهندسان و پزشکان شایسته را به جامعه تحویل دهیم.

وی با تمجید از انتخاب بهروز شعیبی به عنوان بازیگر این فیلم، افزود: «حناس» فیلم بسیار خوبی است و زحمات زیادی برای آن کشیده شده است. هر وقت بهروز شعیبی را در نقش داریوش رضایی نژاد می دیدم تمام خاطراتم برایم تداعی می شد و فکر می کنم انتخاب او برای بازی در این نقش بسیار درست و هوشمندانه بود و خیلی شبیه داریوش بود.

بطحایی افزود: رضایی نژاد در علم آموزی قدم به قدم عمل کرد. او دو درس با من داشت و برای تکمیل دروس و گذراندن دوره ها به هانوفر آلمان رفت. دو درسی که او با من داشت، دروس بسیار سختی در این زمینه است که هرکسی نمی توانست با نمره بالا بگذراند، اما او آن را جزئی از آموخته هایش قرار داد، در آزمایشگاه من انجام می داد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: سعی کنید داریوش رضایی نژاد را با تلفیق علم و پاکی که از صفات او بود، تلفیق کنید و قدم به قدم به نفع این کشور عمل کنید. هر بار که بهروز شعیبی را می دیدم روزهایی که با داریوش داشتم یاد هر لحظه ام می افتاد و به شما آقای شعیبی و خانم زارایی تبریک می گویم که نقش این دو شخصیت را بازی کردید چون خیلی خوب بازی کردید.


شهادت انتخاب، عمل و غایت است

بهروز شعیبی بازیگر نقش داریوش رضایی نژاد درباره نقش خود در این فیلم گفت: خوشحالم در جمع شما دانش آموزان عزیز حضور دارم. چه کارگردان و چه بازیگر یک فیلم، سعی می کنم در اکران های دانشجویی او شرکت کنم. به نظر من اکران دانشجویی اکران های مهمی است که اندیشمندان و صاحب نظران در این فیلم می بینند و جهان بینی را شکل می دهند. همه ما در پویایی دستیابی به دنیایی بهتر در دانشگاه های مختلف هستیم، فارغ از اینکه چه چیزی یاد می گیریم یا چه چیزی یاد می گیریم. من افتخار می کنم که در دانشگاهی هستم که داریوش رضایی نژاد و داریوش رضایی نژاد در آن درس خوانده اند و در حال تحصیل هستند.

وی افزود: یادمان باشد که شهادت یک انتخاب، عمل و پایان است. ما در طول زندگی خود مسیرهای دانشجویی و دانشگاهی و تدریس چنین بزرگانی داشته ایم. من نقش شهید رضایی نژاد را بازی کردم و سعی کردم با مراجعه به اسناد موجود بخشهایی از زندگی ایشان را باورپذیرتر کنم. من خیلی خوشحالم که فیلم را با شما در این دانشگاه می بینم. همه ما تلاش می کنیم بهتر به دنیا برسیم و خود شهید داریوش رضایی نژاد هم همین فکر را می کرد و انشاالله همه قدر خود را بیشتر بدانیم.


در صحنه قتل احساس کردم پدرم را از دست داده ام

پس از هدیه دادن بهروز شعیبی، تصویری از دیدار مقام معظم رهبری با خانواده شهید رضایی نژاد در زمان شهادت وی پخش شد.

در ادامه این مراسم بازیگر خردسال فیلم کوثر حیدری از حس و حال خود برای بازی آرمیتا رضایی نژاد فرزند داریوش رضایی نژاد گفت و صحنه قتل شهید را تعریف کرد که باعث شد احساس کند از دستش رفته است. پدر صحنه سخت او اسم فیلم را گذاشت. وی در پایان از شهر پیرانی و آرمیتا رضایی نژاد که ایفای این نقش را به وی محول کردند تشکر کرد.


ما می خواستیم فیلمی بسازیم که در دنیا یک سند تاریخی بماند

محمدرضا شفا تهیه کننده این فیلم درباره علت انتخاب این مضمون برای ساخت این فیلم توضیح داد: لقب یکی از چهره های ملی، نحوه شهادتش برای ما بسیار دردناک بود.

وی ادامه داد: آنچه از مسیر شهادت دیدید تقریباً 90 درصد درست بود، یعنی مسئول قتل به همین شکل و با 5-6 گلوله شهید رضایی نژاد را شکنجه کرد که بسیار تکان دهنده بود. مهمترین چیز برای ما این بود که فیلمی بسازیم که در تاریخ ماندگار شود و همه بدانند که چگونه وحشیانه یکی از دانشمندان بزرگ کشورمان را به خاطر وحشت انرژی هسته ای ما کشتند، شغلی که برای این رشته هزینه دارد. .

تهیه کننده این فیلم افزود: برای ما مهم بود که صحنه ترور را به عنوان سند مظلومیت تاریخی این قوم به ویژه به عنوان سند تاریخی قربانیان ترور که تعدادشان زیاد است و غیره نشان دهیم. کشورها و سایر ملت ها ببینیم با نمایش صحنه ترور می خواستیم یک جور دعوای حقوق بشری داشته باشیم و کشورهایی را که در این زمینه پرونده های فاجعه بار دارند و به ناحق ما را ناقض معرفی می کنند محکوم کنیم. به آنها ربطی ندارد و شما ثروت و قدرت سیاسی ایجاد می کنید، این تصمیمات را برای آنها می گیرید. ارائه این مشکلات برای ما مهم بود که با کمک آقای دارابی و همکارانمان اتفاق افتاد.

کارگردان این فیلم حسین دارابی در پاسخ به این سوال که چرا بهروز شعیبی در نقش شهید رضایی نژاد با ریشو ظاهر شده، اگر واقعا سن او کمتر از آن چیزی است که در فیلم می بینیم، گفت: ما با او هستیم. گریمور این موضوع را مدتی با هم بحث می کنیم، چون بازیگران بسیار گریم شده بودند و دلیلش هم این بود که خانم زارعی از بهروز شعیبی بزرگتر بود و باید ریش می گذاشتیم تا به آقای کیپ شعیبی برسد.

شفا نیز در ادامه این بحث دلیل انتخاب بهروز شعیبی و مریلا زارعی را اینگونه بیان کرد: وقتی صحبت از فیلم های اقتباسی به میان می آید معمولاً دو راه داریم. یکی رفتن سراغ آدم هایی که چهره شان شبیه آدم هایی است که می خواهیم از زندگی شان بگوییم و دیگری سراغ بازیگران قابل قبول تری. ما از ابتدا سیاست انتخاب افرادی که دقیقا شبیه شخصیت های اصلی هستند را نداشتیم، اما نمی خواستیم تفاوت های زیادی داشته باشیم.

وی افزود: شاید انتخاب بازیگران با شباهت زیاد معیار مهمی برای شخصیت های مهم تاریخی باشد، اما گفتنی است شهید رضایی نژاد در مقایسه با چهره هایی مانند آیت الله بهشتی و مرحوم رفسنجانی، چهره معروفی نیست. خیلی ها ابتدا با حضور در سینما با شخصیت این شهید آشنا شدند که یک نفر با این خصوصیات و این اتفاقات بود. به همین دلیل غفلت کردیم.

شفا با اشاره به محدودیت هایی که برای انتخاب بازیگر در فیلم هایی چون حناس وجود دارد، افزود: در سینمای ما محدودیت هایی برای ایفای نقش هایی وجود دارد که در سینما مرسوم نیست. مثلاً بازیگران و بازیگران نسبت به حضور در فیلم های شهدای هسته ای و شهدای مدافع حرم محتاط هستند. یعنی محدودیت هایی برای دعوت از افراد داشتیم.

وی ادامه داد: مهمترین نکته برای ما این بود که افرادی که می خواستند با جان و دل در این پروژه حضور داشته باشند این نقش را ایفا کردند مانند خانم زارعی و بهروز شعیبی خانم زارعی و بهروز شعیبی. در سینمای ایران به همین دلیل پس از پذیرفتن بازی در این فیلم توسط دو عزیز، همه برنامه ها را برای حضور این دو نفر انجام دادیم و آنها را محقق کردیم.

تهیه کننده این فیلم افزود: آقای دارابی از ابتدای نگارش فیلمنامه، مریلا زارعی را برای ایفای نقش خانم پیرانا در نظر گرفت. در ابتدا خانم زارعی به دلیل دخالت چند پروژه پذیرفته نشد و با چند بازیگر دیگر صحبت کردیم که نشد و اینکه ساعت کاری خانم زارعی با ما توافق شد قرارداد بسته شد که باعث خوشحالی ما می شود. .


اصرارهایی برای حضور همسر شهید چادری وجود داشت

شفا در پاسخ به این سوال که چرا در عصر حاضر هیچکس علاقه ای به ساخت چنین فیلم هایی ندارد و این به دلیل تغییر ذائقه مخاطبان است، گفت: معتقد نیستم سلیقه تغییر کرده است. وقتی محصولات کشورمان با برخی از مشکلات مقابله نکند، کسانی که این موضوع را دوست دارند دیگر دنبال آن نمی روند.

وی افزود: متاسفانه بخشی از مخاطبان ما که این موضوعات را دوست دارند در حال حاضر به سینما نمی روند و باید ژانرهایی مشابه این فیلم تولید کنیم تا مخاطب به تدریج اعتماد کند و به سینما بیاید. در بخش تبلیغات تشدید شد تا مخاطبان از وجود چنین فیلم هایی مطلع شوند. همچنین باید به موضوع قیمت بلیت اشاره کرد که تاثیر زیادی روی افرادی که به سینما می روند، داشته است.

شفا در پایان درباره تلاش خود برای به تصویر کشیدن واقعیت زندگی شهید رضایی نژاد گفت: ما خیلی سعی کردیم تا حد امکان زندگی واقعی شهید را به تصویر بکشیم. حتی خانم پیرانا قبل از شهادت آقای رضایی نژاد چتر بر سر نداشتند و ما زحمت کشیدیم تا ایشان را مانتویی معرفی کنیم. چون اصرارهایی برای نشان دادن چتر به همسر شهید وجود داشت. ما هم سعی کردیم علایق آقای رضایی نژاد را نزدیک به واقعیت نشان دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید