حکیمی که سمنان را فراهم کرد، مهد عرفا و علما است


ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817986

سرزمین کویر کوم از دیرباز مهد دانشمندان و عارفان و شاعرانی بوده که از این سرزمین برخاسته و در این منظومه زیسته و در عالم عرفان و علم و ادب درخشیده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; سرزمین کویر کوم از دیرباز مهد دانشمندان و عارفان و شاعرانی بوده که از این سرزمین برخاسته و در این منظومه زیسته و در عالم عرفان و علم و ادب درخشیده اند.

حاج ملاعلی سمنانی از آن دسته از علمای مجرب و حکیم بزرگ قرن اخیر بود که در بین مردم سمنان و سایر شهرها از شهرت خاصی برخوردار بود.

حاج ملا علی سمنانی معروف به حکیم الهی فرزند حاج محمدصادق اولین امام جماعت مسجد سلطانی حدود دو قرن پیش در میان مردم سمنان می زیست و سال ها پس از رحلت وی هنوز یاد این حکیم در میان مردم زنده است. مردم.

حکیم الهی سال ها در حوزه های علمیه نجف و کربلا به تحصیل معارف اسلامی پرداخت. در سن 18 سالگی به همراه پدرش به حج مشرف شد و پس از مدتی به اصفهان سفر کرد. در مدرسه جده ریاضیات، نجوم و نجوم خواند و سپس برای تحصیل حقوق و اصول به کربلای معلا رفت.

حاج ملاعلی بیش از 25 عنوان کتاب نوشته است که بیشتر آنها در زمینه های حکمت، معارف و فلسفه است، اما متأسفانه برخی از آثار وی از بین رفته است.

نسخه خطی مجموعه رسائل فقه و اصول، نسخه خطی کتاب تلخیص الحساب، نسخه خطی رساله حساب، نسخه خطی کتاب جنگ، نسخه خطی رساله شعر، نسخه خطی گنجینه اسرار مولانا محمود. ساحت علی دلجار علی دلدار مولا علی نسخه خطی خلاصه شمس المناره از تصنیفات احمد کومی شامل حوزه های حاج ملاعلی و نسخه خطی رساله خواص الحروف جعفر و تنجیم از آثار به جا مانده است. اثر حکیم سمنانی.


1e6f2fd8 6354 4ad7 9167 0e19676a958f خبر خاکستری


مراقب باشید کلاه خود را سر نگذارید

می گویند روزی در خطبه ای بعد از نماز به بازاریان گفت که شنیده ام که نمازگزاران امام رضا (ع) به مشهد مقدس می روند و چند روز دیگر به سمنان می رسند. مواظب باشید کلاه سرتان نگذارید. مدام تکرار می کرد تا اینکه یکی از بازاری ها گفت: «آقا اگر سرشان کلاه نگذاریم سر ما کلاه نمی گذارند.» این همان مارک است، کلاه واقعی و آموزنده که همه باید دانستن


0afd3870 75a2 4717 908b 810e58b31a6e خبر خاکستری


زاویه تدابیر حاج مولا علی سمنانی

بر اساس اسناد تاریخی موجود حکیم الهی در سال کمبود نان و خشکسالی با درایت به میدان آمد و در برابر حاکم ظالم و فرصت طلب و سودجو ایستاد و با کمک برخی از یاران خود نان ارزان و با کیفیت را به عنوان مردم را آماده کرد و برای حمایت از کشاورزان در زمانی که بادمجان ها در سمنان آماده برداشت شد، به قصابان دستور داد که گوشت را ارزان کنند تا مردم پول خود را خرج بادمجان کنند و زیر بار فقرا نرود.


9a6ebab3 8956 4d36 866c 5f6bb5d0fd13 خبر خاکستری


چهار خشت معروف حکیم سمنانی

یکی از کارهای بزرگ او برای مردم سمنان برداشتن چهار خشت و دعا برای آنها و دفن آجرها در چهار گوشه سمنان است تا شهر سمنان را از بلایای طبیعی (زلزله و سیل…) حفظ کند.

آرامگاه این حکیم گرانقدر در سال 1327 هجری شمسی توسط نوه ایشان حاج عبدالیود الهی ساخته شده است که در حوالی میدان امام خمینی (ره) سمنان، جنب خیابان حکیم الهی روبروی دبیرستان ده هدی واقع شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید