خاموش کردن فرش دستباف به دلیل سیاست‌های نادرست/ ناامید بافندگان از وعده‌های آبی مدیران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، فرش دستباف کردی از ارزشمندترین صنایع دستی استان کردستان است، اما متأسفانه آتلیه نقش بافی و قالیچه دستبافت مانند گذشته رونق ندارد و رکود بازار شامل قالی های کردی می شود.

کردستان سرزمین زنان خستگی ناپذیری است که ستون های مستحکم خانه های کاهگلی هستند که بر پشت قالی می نشینند و سحر را پشت سر هم شبانه می بندند و با انگشتان خود جان تازه ای به فرش می دهند تا منبع درآمد باشند. یک خانواده باشید.

قدمت صنعت قالی بافی در استان کردستان به ویژه در شهرستان بیجار به هزاره‌های قبل از میلاد می‌رسد و قالی‌بافی با طرح‌های ماهی پیچیده، گل، بلغور، مستوفی، شاه عباس، گل و خاتم شیرازی با رنگ‌های سیر و زنده است. نماد بارز این هنر است که برخی از آثار باقی مانده هنوز زیبایی خاص خود را دارند.

این روزها صدای قالی های کردی یکی یکی به گوش می رسد و مشکلات بیمه نداشتن و بریدن آن آنها را خسته کرده است.

6801e371 8fa3 452c a52d fa7848262441 خبر خاکستری

ظهور فرش های کامپیوتری بازار فرش دستبافت را ضعیف کرده است

چراغ فرش دستباف کردستان که روزگاری شکوهی خاص و جهانی داشت و بر دیوار کاخ های اعیان نشین خودنمایی می کرد، اکنون به دلیل مشکلات فراوان خاموش شده و صدای هق هق خانواده هایی که نان خود را از این صنعت به دست آورده اند می تواند. شنیده شدن.

قطع بیمه بافندگان، گرانی مواد فرش، کپی کارت و از همه مهمتر ورود فرش باعث دلسردی بافندگان قدیمی شد و همه عوامل دست به دست هم دادند تا این صنعت پر رونق را به کام خود بیاورند.

محمد پناه یکی از فروشندگان فرش بیجار به خبرنگار کُردتودی می گوید: قالی بافی در گذشته رونق زیادی داشت اما اکنون با ورود فرش های کامپیوتری که بیشتر خانم ها به آن مراجعه می کنند، بازار بزرگی برای فرش سنتی ایجاد شده است. در رکود است.

وی با تاکید بر اینکه پرچم کردستان همیشه برافراشته بوده و قالیبافان معروفی در این صنعت فعالیت داشته اند، افزود: متأسفانه مواد به کار رفته در فرش های کامپیوتری دوام چندانی ندارد و پس از مدتی بدبینی ها کم رنگ می شود. تاثیر بر فرش دستباف سنتی

فروشنده بیجاری خاطرنشان کرد: با رکودی که بازار فرش ایران را پیش می برد، در حال حاضر بازار فرش کردستان رونق چندانی ندارد و فرش دستباف در کمد فروشگاه ها در حال فرسایش است.

603a7621 289c 470d 8306 d43d35047200 خبر خاکستری

پایان کار بیمه بافندگان نابینا «فرش» در صنعت فرش

نرگس کلهری، قالیباف کردستانی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، مشکل اصلی صنعت قالی بافی را نبود بیمه عنوان کرد و گفت: عدم حمایت مسئولان در این زمینه باعث دلسردی فعالان قالی بافی و کاهش گرایش جوانان می شود. مردم این منطقه هستند.

وی افزود: متاسفانه چند سالی است که به دنبال بیمه فرش هستیم اما هر بار می گویند سهمیه تمام شده و باید منتظر سفارش جدید باشیم.

این قالیباف کرد ادامه داد: کمک چندانی به قالیبافان نمی شود و درآمد آنها از این کار آنقدر کم است که مسئولان باید به وضعیت اقتصادی افرادی که در حال احیای صنایع دستی هستند رسیدگی کنند.

صانعی یکی از بانوان قالیباف سنندج گفت: 20 سال است که به بافت فرش دستبافت می پردازم و به همراه یکی از دوستانم از سال 1372 کارگاه قالی بافی را راه اندازی کردیم که با مشکلات زیادی مواجه شدم و بعد از 20 سال کار خود را آغاز کردم. من از بیمه فرش محروم هستم چه برسد به توانم برای داشتن بیمه.

f8ecef65 01da 48f1 b675 a41c348cd4c3 خبر خاکستری

کردستان رتبه هفتم تولید فرش را دارد

بهرام احترامی مدیرعامل شرکت فرش کردستان گفت: در حال حاضر 138 کارگاه فرش در استان کردستان وجود دارد و حدود 80 هزار بافنده به طور متوسط ​​سالانه 160 هزار متر فرش تولید می کنند.

وی با بیان اینکه کردستان رتبه هفتم تولید فرش را دارد، افزود: در حال حاضر 14 هزار و 500 بافنده در استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند و 100 مغازه فرش فروشی در کردستان فعالیت می کنند و بیمه نمی تواند همه بافندگان را تحت پوشش قرار دهد، فرش به دلیل کمبود اعتبارات را پوشش دهد.

قانون بیمه بافندگان و قالیبافان در سال 1388 تصویب شد و بر اساس این قانون کلیه بافندگان کشور می توانند با اخذ گواهینامه از سازمان آموزش فنی و حرفه ای و تاییدیه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تامین اجتماعی بهره مند شوند. تجارت. علیرغم اینکه دولت در لایحه بودجه سنواتی برای حمایت از بیمه فرش اعتباری پیش بینی می کند، این رقم در سال های اخیر ناکافی است.

دیدگاهتان را بنویسید