پاییز و ریزش برگ های گل و بوته از فرش دستباف


ساعت: 12:43
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914574

سال ها پیش صدای حصیر خانه، قالیکوبی، صدای تولید بود که در هر خانه ای با نوای امید درآمیخت و بار اقتصاد خانواده را بر دوش گرفت. امروز اما این همه ظرافت چنان ظالمانه مغفول مانده است و مسئولان دست به دست هم می دهند که ناچار خواهیم شد شاهد مهجور شدن و تحقیر این هنر باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز ؛ هنر ایرانی با آثار معماری کهن و صنایع دستی منحصر به فرد در جهان حکایت از ذوق سرشار این مردم دارد، در این میان فرش دستباف ایرانی هنری با انواع سبک های شناخته شده در جهان است و از جمله فرش بافته شده ناحیه کویری نایین با چنگال های پر از گره در آگاهی گل های بیابان های خشک بافته می شود و دامنی از گل می گسترد.

سال ها پیش صدای حصیر خانه، قالیکوبی، صدای تولید بود که در هر خانه ای با نوای امید درآمیخت و بار اقتصاد خانواده را بر دوش گرفت. اما امروز از این همه ظرافت بی رحمانه غفلت شده و مسئولان دست به کار شده اند تا ناچار شاهد مهجور شدن و تحقیر این هنر باشیم.

صاحب نیوز در همین راستا میزگردی با حضور فاطمه امینی رئیس کارگاه فرش و بافندگی، سرکار خانم طیبه رفیعی بافنده خانگی و فاطمه توکلی بافنده خانگی برگزار کرد که در ادامه می خوانید:


* آشنایی با این هنر و حرفه چگونه بود؟


آمین: در خانه فرش داشتیم و من از نوجوانی با این هنر آشنا بودم و حدود 30 سال است که در این زمینه فعالیت می کنم.


توکلی: در سنین کودکی این کار و هنر را از همسایه ام که یکی از بهترین قالی بافان آن زمان بود آموختم و از آن زمان همیشه در خانه فرش داشتم و به یاد دارم زمانی که استاد برای بافتن فرش به خانه ما آمدند. وقتی مرا دید شک کرد که در این سن کم می توانم کار درستی انجام دهم، اما با اشتیاق و اشتیاق پشت کاری که انجام می دادم، کارم مورد تایید معلم قرار گرفت. اقتصاد در گذشته نقش زیادی در زندگی من داشته است.


رافی: در بیشتر خانه ها فرش و قالیچه و همراهی وجود داشت که پارچه آن مربوط به بافت و رنج و شادی مردم خانه بود و نقش و نگار و گل بوته ها از خنده و خنده شکل می گرفت. شیطنت بچه ها از 18 سالگی قالی بافی را شروع کردم. نحوه آشنایی من با این هنر از طریق آموزش دیوار به دیوار مادرم توسط همسایه مادرم بود که برای پرکردن اوقات فراغتش به خانه او می رفت. قالی‌سازی را یاد گرفتم و مدتی بعد از آموزش در 7 سالگی با دستمزد نزد او کار کردم.


* ابزار کار در این حرفه چیست؟


آمین: لوازم مورد نیاز شامل کرک، پشم، نخ و ابریشم، قیچی و قیچی در سایزهای مختلف می باشد و این وسایل فقط از ملزومات اولیه تمامی صنایع دستی بوده و داشتن مکانی با نور و تهویه مناسب برای کارگاه ضروری است.


رافی: از وسایل کار من می توان به قلاب قالیچه چوبی قدیمی، قلاب بافندگی، سوزن خیاطی، قیچی و شانه یا قالیشویی اشاره کرد. تا چند سال پیش که مادرم زنده بود با هم قالی می بافتیم اما الان به تنهایی می بافم.


توکلی: وسایل اولیه یکسان است اما کیفیت متفاوت است فرش من یکی از وسایل زندگی ماست و در همان جایی که زندگی می کنیم به این هنر عادت کرده ایم.


* استقبال از این هنر چگونه است؟


05528bcb c5a4 4035 b636 3a9dc548d46c خبر خاکستری


فاطمه امینی: من سالهاست که در کارگاه نسبتا کوچکم کار می کنم. بیشتر بافندگان را زنان میانسال تشکیل می دهند که به صورت نیمه وقت در این کارگاه کار می کنند و کمتر خانم و دختر جوانی از آن استقبال می کنند. این زنان برای تفریح ​​و کسب درآمد دور هم جمع می شوند و قالی می بافند، حتی بافنده 60 ساله یکی از بافندگان کارگاه برای امرار معاش است.


فاطمه توکلی: در گذشته اکثر خانه ها دارای قالی بود و از آنجایی که بیشتر خانم ها علاوه بر خانه داری و تربیت فرزند این کار را انجام می دادند و محدودیت زمانی برای قالی بافی نداشتند، فشار زیادی به بافنده وارد نمی شد و در نهایت شما هم از در بیرون رفت ممتاز بودند و حتی نوجوانان در آموزش هایی شرکت می کردند که تقریباً فراموش شده است و با مشکلاتی مانند مستاجر بودن خانواده و کوچک بودن خانه یا سروصدای ناشی از بافت فرش با تخته های بزرگ ممکن است برای همسایه ها خوشایند نباشد و مشکلاتی که برخی از بافندگان خانگی این کار را رها می کنند، در این شرایط قالی بافی جایگزین مناسبی برای علاقه مندان به این هنر است.


* دخل و خرج او چقدر است؟


آمین: پول زیادی برای فرش نیاز است، مواد اولیه آن گران است و از طرفی قیمت فروش آن منعکس کننده هزینه های آن نیست. در نهایت به دلیل تحریم ها و عدم صادرات سود چندانی نصیب بافندگان نمی شود و بیشتر بافندگان این کار را رها کرده اند و برخی از آنها از مواد بی کیفیت استفاده می کنند.پشم مرغوب دارای خاصیت بالایی است. قیمت زیرا برخی از بافندگان از ابریشم بی کیفیت و تقلبی و نخ های بی کیفیت برای صرفه اقتصادی استفاده می کنند و این بزرگترین آسیبی بود که به فرش نایین وارد شد.


توکلی: اگرچه قیمت اولیه آن بالاست و سود آن در شرایط فعلی برای سرمایه گذاران به صرفه نیست، اما برای هنر و کار در خانه خوب است که بتوانیم از هنر و تفریح ​​لذت ببریم و در نهایت سود ببریم.


رافی: چون جدای از قالیبافی باید آنطور که باید به امور خانه رسیدگی کنم و برای فرزندانم مادر باشم و شاید از قالی بافی درآمدی ندارم.

وقتی فرش تمام شد، آن را به یکی از قالی‌فروشانی که چند سالی است با او کار می‌کنم می‌فروشم و این کار به خرج خانه کمک می‌کند، در گذشته که مادرم آنجا بود، فرش را بهتر و سریع‌تر تمام می‌کردیم.


* مساعدت و نظارت بر کار بافندگان فرش دستباف چگونه پیش می رود؟


88b117e0 8c8b 4536 b94e 9a515c62c531 خبر خاکستری


توکلی: توسعه صادرات در زمینه فرش دستباف و تابلو فرش می تواند در موارد متعددی از جمله بافنده، بافنده، قاب ساز و… ایجاد اشتغال کند و این شایسته است. در این زمینه مسئولان باید تلاش کنند تا صادرات را به وضعیت مطلوبی برسانند. بیمه قالی بافی از دیگر حمایت هایی است که با کمتر و بهتر انجام می شود.


آمین: هیچ نظارتی برای جلوگیری از قالی بافی بی کیفیت وجود ندارد و آبروی چهره جهانی فرش نایین توسط این نامردها تهدید می شود و در جریان تحریم های جدید به وجود آمده صادرات فرش رونق این تجارت را با رکود مواجه کرده است. به همین دلیل آسیب های زیادی دیده است و بازار داخلی چندان پذیرای شرایط اقتصادی مردم نیست

در مورد کیفیت کار، چون انجام کار باکیفیت نیاز به زمان و هزینه بیشتری دارد و در نهایت اکثر خریداران به پارچه های مرغوب توجه نمی کنند و برای پارچه های بی کیفیت به همان قیمت پرداخت می کنند، این امر باعث پایین آمدن کیفیت شده است. گره های باکیفیت و در نتیجه کیفیت پایین فرش.

ساخت کارگاه‌های کوچک قالی‌بافی در محله‌های شهری این ویژگی را دارد که رفت‌وآمد راحت‌تر از ساخت یک کارگاه بزرگ تنها در یک منطقه از شهر است، زیرا بیشتر خانم‌های خانه‌دار درگیر این کار هستند و باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود. بیشتر و نزدیک بودن به خانه برایشان بسیار مهم است.

در چند سال گذشته طرح بیمه زنان قالیباف مطرح شد و کسانی که در منزل کار می کردند با پرداخت مبلغی بیمه شدند اما برخی از افراد به دلیل تأخیر در پرداخت بیمه خود متوقف شدند و نتوانستند دوباره بیمه خود را از جمله خود ادامه دهند. یکی از این افراد است و هر ساله مسئولان مربوطه قول بازگرداندن بیمه برای این افراد را می دهند اما تاکنون کاری انجام نشده است.

برای وام قالیبافی اقدام کردم و وام با تیراژهای فراوان گرفتم، چنین حمایتی به نفع بافنده و هنر فرش دستباف است.


رافی: چند سال پیش طرح کمک به مشاغل خانگی و بیمه تقویت شد و تعدادی از قالیبافان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. طرح خوبی بود مخصوصا برای خانم های خانه دار که در خانه قالی می بافند اما این طرح افراد جدید را تحت پوشش قرار نمی دهد. در این زمینه کمی سخت گیر هستند و ما همیشه بابت تاخیر در پرداخت بیمه استرس داریم چون سریع آن را قطع می کنند.

به نظر من شرایط و ضوابط بیمه قالیشویی بسیار سخت گیرانه است، تعدادی از قالیشویی ها به دلایل غیرمنطقی بیمه آنها قطع شده است، بیمه من نیز مدتی به حالت تعلیق درآمد و با تلاش فراوان توانستم بیمه مجدد کنم و من همیشه در مورد تاخیر در پرداخت بیمه استرس دارم، بنابراین دیگر تکرار نمی شود.

علاوه بر بیمه برای وام قالیبافی ثبت نام کردم و بعد از کلی دویدن و صرف وقت زیاد موفق به دریافت وام 15 میلیون تومانی 4 درصدی شدم.


خریداران و مصرف کنندگان فرش چه کسانی هستند؟


توکلی: در سال‌های نه چندان دور فرش دستباف یکی از منابع درآمد خانواده‌های منطقه نایین و شهرها و روستاهای اطراف بود و خانواده‌های زیادی از این روش امرار معاش می‌کردند، چرا که فرش دستباف مرغوب در سراسر جهان طرفداران زیادی داشت. طبیعی با درخشندگی و درخشندگی، پشم، کرک و ابریشم هنر خاصی بود که صادرات خوبی داشت و برای خریداران داخلی به دلیل ماندگاری، کیفیت و زیبایی محصولی مقرون به صرفه محسوب می شد و از فروش آن سود خوبی به دست آوردم. فرشی که میبافم.قبلا میگرفتمش ولی در شرایط فعلی خیلی به صرفه نیست.


آمین: تولید فرش در کارگاه این ویژگی را دارد که به صورت جفت بافته می شود و از طرفی استاد بر روند کار نظارت بیشتری دارد اما به دلیل تحریم و کاهش صادرات خریداران زیادی وجود ندارد و افرادی که نمی توانند. در این شرایط اقتصادی خرید کنید

در برخی موارد مشتری فرش طرح و ابعاد دلخواه فرش را سفارش می دهد، در این گونه موارد وسایل لازم را تهیه می کند و هزینه بافت را مرحله به مرحله می پردازد و بافنده تنها پس از اتمام فرش دستمزد می گیرد که معمولاً این مبلغ را به دست می آورد. باید در کمترین زمان ممکن فرش را تحویل دهد، سودی ندارد، اما زمانی که بافنده خودش سرمایه گذار باشد، پس از اتمام کار، بسته به اندازه و نوع طرح، باید مشتری مناسبی پیدا کند که درآمد متفاوتی داشته باشد. سود بسته به موقعیت بازار چه کسی در انتخاب نوع کارت و طرح و رنگ زمینه فرش بهتر است توجه داشته باشید که بازار چه طرحی را بیشتر می پسندد و از آن روز سود بیشتری دارد.


رافی: فرش های من بیشتر از واسطه ها خریداری می شود و به ندرت پیش می آید که مصرف کننده از من خرید کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید