خاندوزی و عین اللهی در صف استیضاح در بهارستان هستند

خاندوزی و عین اللهی در صف استیضاح در بهارستان هستند

حمید شجاعی: عملکرد دولت در حوزه های مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است. به نظر می رسد با توجه به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی جامعه و محقق نشدن وعده ها نیازی به انتقاد از عملکرد وزیر اقتصاد یا سایر اعضای تیم اقتصادی دولت نیست. به گفته بسیاری از کارشناسان و کارشناسان حلقه مفقوده دولت امروز بی برنامگی و کارآمدی برخی مدیران است که باعث کاهش راندمان کار شده است. شاید لازم به ذکر نباشد که امروز قیمت ارز یا سکه چقدر است، بازار سرمایه در چه شرایطی قرار دارد و مهمتر از آن قیمت نیازهای رایج مردم چقدر است؟ شاخص هایی مانند رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، تعیین خط فقر، شاخص فلاکت و … در حال حاضر حمایت می شوند. نتیجه 16 ماه گذشته نشان می دهد که دولت در حوزه اقتصادی عملکرد موفقی نداشته است. شاید برای درک بهتر عملکرد نه چندان موفق دولت در این زمینه بهتر است به صحبت های سال گذشته سید احسن خاندوزی، وزیر فعلی اقتصاد و نماینده سابق تهران در یک مصاحبه تلویزیونی بازگردیم که در آن گفته بود: اگر دولت بعدی کاری نکند، تورم سال آینده 10 تا 15 درصد کمتر از امسال خواهد بود. اگر آقایان بخواهند اسم این کاهش تورم را در سال 1401 بگذارند، بدون هیچ اقدامی محقق می شود.» بر این اساس، سؤال اینجاست؛ چطور از دولت سیزدهم بیش از یک سال و نیم گذشته است که آقای هندوزی. وزیر اقتصاد است اما نه تنها تورم کاهش پیدا نکرد بلکه با توجه به عملکرد اقتصادی دولت تورم نیز افزایش یافت، امروز مجلس یازدهم رویکرد دوستی و تقریب را کنار گذاشته و با استفاده از نظارت با وزرای دولت برخورد می کند. ابزارهایی مانند سوال و استیضاح و همچنین پس از صحبت از جمع آوری امضا و استیضاح وزیر ورزش، از هم اکنون خبر از پیگیری همین رویه از سوی وزرای اقتصاد و بهداشت می رسد و آنها نیز در صف استیضاح هستند. مردم بهارستان این در دستور کار است که خود دولت بخواهد دستخوش تغییراتی شود.طبق گزارش ها یکی از این تغییرات در وزارت نفت و در همین راستا غلامحسین نوز رخ خواهد داد. از آری به عنوان جدی ترین گزینه برای وزارت نفت و جایگزینی جواد اوجی در راس این وزارتخانه یاد شده است. لازم به ذکر است نوذری در مقطعی از دولت احمدی نژاد وزیر نفت بود.

رویکرد علمی به مسائل اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی در خصوص احتمال استیضاح وزیر اقتصاد و تغییرات در این وزارتخانه اظهار داشت: به نظر من اتفاق خاصی نمی افتد. وقتی آقای هندوزی می رود، یک نفر در سطح او یا پایین تر می آید. مهدی پازوکی به «آرمان ملی» گفت: باید در دولت و دولت اراده وجود داشته باشد و آنها خواهان تغییر هستند. در غیر این صورت افراد ضعیف تری از آقای هندوزی در تیم اقتصادی دولت حضور دارند و بنابراین استعفای وزیر مشکلی را حل نمی کند. بلکه مشکل در سیستم تصمیم گیری کلان اقتصادی کشور است. مشکلات اقتصادی را باید علمی بررسی کرد.

خاندوزی درباره آشفتگی بازار ارز توضیح داد

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: مدیریت اصلی منابع ارزی، سیاست های مالی و پولی بر عهده وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی است و این دو مسئول امروز باید پاسخگو باشند، بنابراین مجلس بر اساس مصوبه مجلس پیگیری می کند. استیضاح وزیر اقتصاد سید غنی نظری خانه با بیان اینکه استیضاح وزیر اقتصاد به دلیل عملکرد بیش از یک ساله وی در مجلس آغاز شده است، گفت: امضای نمایندگان برای استیضاح آقای خاندوزی در حال جمع آوری است. وی افزود: مدیریت اصلی منابع ارزی، سیاست مالی و پولی بر عهده وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی است و این دو مسئول امروز باید پاسخگو باشند، بنابراین مجلس پیگیر استیضاح وزیر است. اقتصاد. همچنین محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراها، استیضاح وزیر اقتصاد را کلیدی دانست و گفت: در حال حاضر مجلس در حال رصد وضعیت بازار ارز و وزیر اقتصاد است. و رئیس بانک مرکزی باید پاسخگوی این وضعیت باشد.

کلید استیضاح وزیر بهداشت

پس از مشکلات دارویی اخیر در کشور که به گفته کارشناسان بی سابقه بود، به نظر می رسید نمایندگان مردم دست به تقابل دیگری با وزیر بهداشت بزنند و در همین راستا چندی پیش به دلیل قانع نشدن نمایندگان مردم به این موضوع. پاسخ های بهرام عین اللهی توسط نمایندگان کارت زرد دریافت کرد. این در حالی است که اخباری مبنی بر اینکه عین اللهی نیز در صف استیضاح نمایندگان قرار گرفته است. بر اساس این اظهارات، امضاها برای استیضاح وی به بیش از 75 امضا رسیده و گفته می شود در حال افزایش است. این در حالی است که طبق شنیده ها، وزارت بهداشت با نمایندگان مردم تعهداتی مبنی بر عدم اعلام وصول استیضاح را داده است که بر اساس برخی از استیضاح ها وزیر بهداشت هنوز به وظایف خود عمل نکرده است. که با توجه به استیضاح ها منجر به ارائه استیضاح در اسرع وقت به هیأت مدیره می شود. برخی از محورهای استیضاح وزیر بهداشت عبارتند از: عدم استفاده از نیروهای متخصص و مجرب. عدم توجه به تهیه و ارائه قانون اجرای سیاست های کلی سلامت در دولت و مجلس و عدم توجه وزیر بهداشت به بسترسازی برای فعالیت پزشکان جوان و تازه فارغ التحصیل، تقویت روند مهاجرت پرستاران و پزشکان. ، سوء استفاده در تهیه و تنظیم واکسن علیرغم سفارش و تعهد به خرید اولیه، سازمان داخلی شرکت های تولید واکسن، اقدامات غیرقانونی در دانشگاه ها در وصول درآمد حاصل از فروش دارو و تجهیزات و هزینه های جاهای دیگر که منجر به بدهی شدید شد. به صنعت و نابودی صنعت در همچنین برخی اخبار از خروج قریب الوقوع علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی از ساختمان میرداماد خبر می دهد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید