خانواده، نقطه آغازی برای ایجاد علاقه به مطالعه / دلیل اصلی دوری از کتاب در جامعه چیست؟

ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784419

این کتاب محصول تجربیات و خلاقیت های ذهنی انسان و یادگیری طولانی مدت انسان است. سهم کتاب در انتقال دانش گاهی بسیار بیشتر و فراتر از سایر ابزارهای آموزشی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، در سال 93 روز 24 آبان به عنوان روز کتاب و کتابخوانی نامگذاری شد. این روز نیز یکی از روزهای هفته کتاب است. هفته اول کتاب جمهوری اسلامی ایران چهارم تا دهم دی ماه 93 با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.

در هفته کتاب، نمایشگاه کتاب و سخنرانی در زمینه نشر کتاب در مدارس، مساجد، دانشگاه ها و استان های کشور برگزار می شود.

این کتاب محصول تجربیات انسانی و خلاقیت انسان و یادگیری بلند مدت است. سهم کتاب در انتقال دانش گاهی بسیار بیشتر و فراتر از سایر ابزارهای آموزشی است. کتاب وسیله ای است که به وسیله آن دانش بشری از نابودی محفوظ مانده و به آیندگان منتقل می شود. ایجاد مقالات علمی و فرهنگ مکتوب یکی از توصیه های مهم پیشوایان دین است و به گسترش دانش کمک می کند و به عنوان میراث فرهنگی برای نسل های آینده حفظ می شود.

مطالعه کنید و کتاب بخوانید

البته هیچ ذخیره ای مفیدتر و ارزشمندتر از کتاب نیست; زیرا کتاب مایه آرامش مردم است. کتاب همنشینی است که غم و اندوه را از بین می برد و خواننده را تنها می گذارد و حکمت حیات بخش را به او می آموزد.

در واقع وقتی جهل جامعه را نابود می کند و یا شک و تردید ذهن جوانان را فلج می کند، بدون شک یکی از مهم ترین چیزهایی که می تواند بلای جهل را از بین ببرد، مطالعه است و آنچه می تواند شبهات ذهنی را از بین ببرد. آرام آرام و برگرداندن ایمان و اطمینان به دلها در حال خواندن است. کسانی که در دایره پرسش‌ها قرار دارند و شبهات فراوانی بر آنها احاطه شده است، می‌توانند برای کمک فکری به کتابخانه مراجعه کنند و از آنجا قوت بگیرند و به نبرد شبهات بپردازند و پاسخ غرایز و شبهات دیگران را بیابند.

چگونه یک کتاب خوب، ماندگار و تاثیرگذار به اثری خاطره انگیز و ماندگار تبدیل می شود؟ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های چنین آثاری این است که این گونه کتاب‌ها حداقل یک پاسخ به یکی از سؤالات یا نیازهای مخاطبان خود می‌دهند، پاسخی زیبا، محکم، محکم و با توجه به اولویت‌ها متقاعدکننده. برای ماندگاری یک اثر باید خوب باشد. کارها خوب می مانند، در دل ها می شوند و کهنه نمی شوند. خب همانطور که می گوییم یعنی پاسخ به یک سوال و نیاز. خوب، این نه تنها به این معنی است که از لحاظ هنری به خوبی تنظیم شده و بسیار عمیق است، بلکه ممکن است اینطور نباشد، اما پاسخی به یک نیاز است.

بی‌تردید، تا جایی که بتوانیم از کتاب بهره‌مند شویم، ممکن است در معرض آفات و خطرات کتابت مجانی، بیمار، سمی و انحرافی نیز باشیم. دادن کتاب های ناسالم در مدارس و منازل در واقع باعث مسمومیت فکری و اخلاقی نسل ما می شود. بنابراین نظارت بر انتشار کتاب و بررسی مطالب آن در جامعه ای سالم و دوراندیش ضروری است. کسانی که به سلامت افکار و عقاید و گرایش های افراد جامعه اهمیت می دهند، نمی پذیرند که در ارائه آثار منتشر شده محدودیت، نظارت و محدودیتی وجود نداشته باشد.

آگاهی کافی از سلامت و دقت کتاب

یکی از مفیدترین اطلاعات برای خواننده، شناخت آثار خوب و جدید، شناخت نویسندگان متعهد و سالم و آگاهی از ناشران متعهد است. علامت «استاندارد» به عنوان نشان کیفیت محصول نه تنها باید در مواد غذایی و محصولات مصرفی و کالاهای خانگی و صنعتی باشد، بلکه آثار فرهنگی و محصولات علمی و فکری نیز باید مطابق با موازین عقلی، دینی و ارزشی برای جامعه تهیه شود. منجر به فساد، ویرانی و بیماری نشود. واضح است که خوانندگان و خریداران کتاب و مشتریان مطبوعات و مطبوعات نیز باید به این علائم استاندارد توجه داشته باشند و تا زمانی که از سلامت و صحت آگاهی کافی نداشته باشند کتابی نخرند و نخوانند و به هیچ نویسنده یا ناشری اطمینان 100% نداشته باشند. آنها در روح و روان خود نیافته اند که خود و فرزندانشان را به روی کالاهای فکری ناسالم و مضر باز نکنند.

عوامل متعددی در ایجاد علاقه به کتاب و کتابخوانی دخیل هستند که اولین آنها «خانواده» است. در واقع نقطه شروع ایجاد عشق و علاقه به کتاب و کتابخوانی از خانواده شروع می شود. زیرا از نظر روانشناسان شخصیت و هویت کودک در وهله اول در خانواده شکل می گیرد. البته والدینی که به مطالعه علاقه دارند، کتاب خواندن را دوست دارند و برعکس آن نیز صادق است.

تجربه نشان داده است که کودکانی که در خانواده‌های آگاه بزرگ می‌شوند نسبت به خانواده‌هایی که تمایلی به مطالعه و مطالعه ندارند، نسبت به خانواده‌هایی که تمایلی به مطالعه و مطالعه ندارند، نسبت به کتاب‌خوانی و مطالعه بسیار بیشتر تمایل دارند. بیشتر دانشمندان و دانش پژوهان در خانواده هایی بزرگ شده اند که والدین آنها دانش آموز آموزش و پژوهش بوده اند. وقتی کودک می بیند که در خانه کتابخانه است و والدین و همه اعضای خانواده ساعت ها به مطالعه می پردازند، حتی نیازی به گفتن «باید درس بخوانی» نیست.

دلیل اصلی پرهیز از کتاب در جامعه
یکی از مشکلات و کمبودهای جامعه ما دوری از کتاب و پایین بودن فرهنگ مطالعه است. این نقص می تواند ریشه ها و علل مختلفی داشته باشد که شاید در راس آن «عدم احساس ضرورت» باشد. تا زمانی که انسان در حالت «نیاز» نباشد، در پی ارضای آن نخواهد بود.

اگر در پاسخ به شبهات اعتقادی و سؤالات سیاسی یا در مجلس و در یک تریبون بحث در مورد یک موضوع خاص گیر کرده باشیم، در این زمینه احساس بی اطلاعی و شرم می کنیم و چرخه زمانی و چرخه سریع مشکلات علمی و فکری را احساس می کنیم.ما عقب مانده هستیم. جامعه، به خلأ و نیاز پی می بریم و این می تواند اشتیاق ما را برای مطالعه و کتابخوانی افزایش دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت و گو با خبرنگار، از انتشار 460 عنوان کتاب با تیراژ تقریبی 320 هزار جلد توسط نویسندگان و ناشران استان در هشت ماهه امسال خبر داد.

عباس زارع افتتاحیه اخبار کتاب در سراسر استان، مراسم باشکوه معرفی کتاب سال، ایجاد سمینارهای تخصصی و تحلیلی و نشست های علمی را از مهمترین برنامه های هفته کتاب امسال در استان می داند.

زارع در تشریح برنامه های هفته کتاب استانی، رونمایی از 29 عنوان کتاب فرهنگ بومی مازندران، اولین معرفی کتاب سال که فراخوان آن در جشنواره سال گذشته منتشر شد، رونمایی از مقام معظم رهبری خطبه ها در حاشیه؛ کتاب با نوارهای بی سر از خاطرات 29 شهید دفاع مقدس و مدافع حرم تجدید میثاق با شهدا و یاد و خاطره ناشران و نویسندگان فقید شرح سیره علمی در بین شاگردان علامه طباطبایی با برجسته سازی زندگی علمی علامه حسن زاده آملی، مراسم افتتاحیه کتاب (افتتاح 29 عنوان ایثار و شهادت، کتاب فرهنگ بومی استان و کتاب حسن زاده آملی) مراسم اختتامیه کتاب در کتاب- جشنواره های مبتنی بر

به گفته زارع؛ تلاش می شود از همه فرصت های موجود برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی استفاده شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: همزمان با هفته کتاب، کتابخوانی و کتابداری بیش از 446 برنامه در استان برگزار می شود.

آرزو ولی پور با گرامیداشت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: در دو سال اخیر در ایام تاجگذاری اقدامات و برنامه های بسیار خوبی از سوی کتابخانه های عمومی استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تمامی برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی امسال با حضور مردم و علاقه مندان با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود، تصریح کرد: آماده شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران گفت: 446 برنامه متنوع فرهنگی به مناسبت بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی از 24 آبان تا 10 آذرماه در کتابخانه عمومی استان برگزار می شود.

بیست و یکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «جای خالی یک کتاب خوب را پر کن» در سراسر کشور از 3 مهر تا 10 آذرماه 1399 برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید