خانواده موفق؛ عامل ایجاد سلامت روان در جامعه


ساعت: 16:38
تاریخ ارسال: 05/03/1401
کد خبر: 1885404

مزایای روابط خانوادگی خوب غیرقابل اندازه گیری است. داشتن خانواده ای صمیمی و دلسوز به خودی خود احساس بسیار خوبی در انسان ایجاد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرنگار مرات، انسان موجودی اجتماعی است که برای زندگی جمعی آفریده شده است که در آن نهاد خانواده، مصالح و روابط معنوی حاکم بر آن، اولین سنگر جامعه بشری به شمار می رود.

باید گفت که اساس قوانین اسلامی فطرت و فطرت ثابت و پایدار انسان است، درست است که شکل و شمایل جامعه در هر عصر تغییر می کند، اما انسان قرن بیست و یکم از نظر فطرت، روح، غرایز و گرایش های ثابت طبیعی مانند همان انسان قرن دهم و بشریت، خصوصیات و روحیات هر دو به طور کلی یکسان است و غرایز و ویژگی های وجودی آنها هرگز تغییر نمی کند.


ضرورت و اهمیت تشکیل خانواده
اهمیت تشکیل خانواده و وضعیت آن به قدری مهم است که قرآن کریم موضوع فقر و کمبود منابع مالی را بهانه و بهانه ای تقریباً جهانی برای رهایی از زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده رد کرده و می فرماید. : از فقر و نداری نگرانشان مباش و برای ازدواج با آن ها تلاش کن، زیرا «اگر فقیرند، خداوند به آنان عنایت می کند»; اگر فقیر و نیازمند باشند، خداوند آنها را از لطف خود بی نیاز می کند.


37b03299 5720 4d4f a01e 001969718b71 خبر خاکستری


خانواده، منبع اصلی آرامش و امنیت
و نیز قابل توجّه اینکه قرآن سرچشمه آرامش و امنیّت را تشکیل زندگی صحیح خانوادگی می شمرد، در آنجا که می فرماید: «وَ مِنْ آیاتِهِ انْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ انْفُسِکُمْ ازْواجاً لِتَسْکُنُوا الَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً انَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُوْنَ» ؛ یکی از نشانه‌ها و نشانه‌های عظمت خداوند این است که برای شما همسرانی از جنس شما آفرید تا با آنها آرامش پیدا کنید و در میان شما محبت و دوستی و رحمت قرار داد. برای کسانی که فکر می‌کنند این کار را می‌کنند نشانه‌های زیادی وجود دارد!


اهمیت حفظ روابط خانوادگی سالم
مزایای روابط خانوادگی خوب غیرقابل اندازه گیری است. داشتن خانواده ای صمیمی و دلسوز به خودی خود احساس بسیار خوبی در انسان ایجاد می کند. بنابراین داشتن روابط خانوادگی قوی و عمیق به دلایل زیر ضروری است:
• داشتن خانواده ای صمیمی و دوست داشتنی به کودکان کمک می کند تا احساس دوست داشتن و امنیت کنند و این برای رشد عاطفی و فکری آنها ضروری است.
• به حل بسیاری از مشکلات رفتاری و روانی مربوط به یادگیری، تغذیه و خواب کودکان کمک می کند.
• به حل صمیمانه مشکلات و درگیری های خانوادگی کمک می کند.
• به اعضای خانواده می آموزد که به تفاوت ها و نظرات یکدیگر احترام بگذارند و در عین حال تفکر و ارزش های فردی خود را تقویت کنند.
• مهارت های اجتماعی کودکان را تقویت می کند و می تواند به آنها در ایجاد روابط سالم در زندگی کمک کند.
• والدین می توانند الگوهای خوبی برای فرزندان خود باشند و مبانی و اصول ارزش های اخلاقی را به آنها بیاموزند.
• با آموزش درست و نادرست به کودکان، ویژگی ها و اصول اخلاقی را به آنها می آموزد.
• یک خانواده صمیمی می تواند با آموزش انجام وظایف و تعهدات، احساس مسئولیت را در کودکان تقویت کند.
• روابط خانوادگی سالم می تواند به تقویت صمیمیت عاطفی و در نتیجه همدلی و شفقت در کودکان کمک کند.
• داشتن پیوندهای خانوادگی قوی می تواند سلامت روان کودک را تضمین کند.


1301e677 06bc 4036 9e32 30741df3db96 خبر خاکستری


ویژگی های یک خانواده قوی
عدم اتحاد یا انسجام می تواند پایه های هر خانواده ای را سست کند. یک خانواده قوی و متحد می تواند تمام ناملایمات زمان را تحمل کند. برخی از ویژگی های یک خانواده قوی در زیر آورده شده است.


ارتباط خوب
ارتباط موثر برای هر رابطه سالم بسیار مهم است زیرا حل تعارض و ایجاد یک رابطه قوی را تسهیل می کند. خانواده ها باید صادقانه و صریح با هم ارتباط برقرار کنند. آنها برای درک همدیگر نیاز به گوش دادن به یکدیگر دارند که می تواند به تقویت همدلی نیز کمک کند.


اتحاد و با هم بودن
خانواده هایی که عقاید و ارزش های مشابهی دارند. آنها یک پیوند قوی برقرار می کنند زیرا به آنها کمک می کند تا حس صمیمیت و تعلق ایجاد کنند. با هم بودن می تواند محیطی امن و صمیمی در میان اعضای خانواده ایجاد کند که در مواقع سخت از آنها حمایت کند. همچنین به ایجاد یک سیستم پشتیبانی قابل اعتماد کمک می کند که در آن اعضای خانواده برای یکدیگر فداکاری می کنند.


عشق و همدلی
اعضای یک خانواده قوی از ابراز احساسات خود ابایی ندارند و این را از طریق در آغوش گرفتن، بوسیدن، کلمات و رفتار محبت آمیز به یکدیگر نشان می دهند. نظر یا ایده یک فرد مورد احترام و ارزش گذاری همه اعضای خانواده است و این می تواند به شکوفایی و رشد روابط کمک کند. ابراز احساسات مثبت مانند قدردانی و تحسین نسبت به یکدیگر می تواند به ایجاد پیوندهای ناگسستنی بین اعضا کمک کند.


فعالیت های مشترک
اعضای خانواده های صمیمی به طور منظم تجربیات زندگی خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند و این به آنها کمک می کند تا با یکدیگر پیوند برقرار کنند. این می تواند گذراندن وقت با هم و انجام فعالیت هایی که اعضای خانواده از آن لذت می برند، مانند بازی، مطالعه، ورزش و رفتن به پیک نیک را آسان تر کند.


تعهد
برای اعضای یک خانواده قوی، خانواده همیشه حرف اول را می زند و هیچ مشکل یا مشکلی نمی تواند وفاداری بی قید و شرط آنها را به یکدیگر متزلزل کند. این تعهد و فداکاری همیشگی آنها به یکدیگر باعث می شود تا در فراز و نشیب های زمان در کنار یکدیگر بایستند و مدام به جلو حرکت کنند. سختی های روزگار آنها را تشویق می کند تا برای حل مشکلات متحد شوند.


حمایت و پشتیبانی
در ناملایمات آب و هوا، خانواده های صمیمی پشت سرشان را رها نمی کنند. این خانواده ها در شرایط سخت و طاقت فرسا حاضر به تسلیم شدن از یکدیگر نیستند. مهم نیست که چه مشکلاتی وجود دارد، مهم این است که آنها همیشه در کنار هم باشند و از تک تک اعضای خانواده خود برای غلبه بر شرایط نامطلوب حمایت کنند.


پذیرفتن خصوصیات و عیوب یکدیگر
اعضای خانواده های موفق به یکدیگر احترام متقابل دارند. آنها ویژگی ها و عیوب منحصر به فرد یکدیگر را می پذیرند. آنها همچنین از قضاوت های غیر ضروری یا اظهارات منفی اجتناب می کنند. چنین نگرشی می تواند اعضای خانواده را تشویق به نشان دادن رفتار مثبت کند و حس احترام به خود و اعتماد به نفس را در یکدیگر القا کند.


حفاظت از حریم خصوصی
اعضای خوب خانواده مرزهای سالمی ایجاد می کنند و از دخالت در فضای شخصی یکدیگر اجتناب می کنند. رعایت حریم خصوصی به اعضای خانواده کمک می کند تا از امنیت و صمیمیت بیشتری برخوردار شوند.


پایبندی به معنویت و اصول اخلاقی
ایمان بی حد و حصر اعضای خانواده به خدا و التزام به معنویت باعث انسجام بیشتر پایه های خانواده می شود. تعهد مشترک به کلام خدا می تواند معنا و هدفی را در زندگی ایجاد کند و اعضای خانواده را تشویق کند که با هم بمانند. خانواده ها با رعایت این اصول می توانند به نگرش مناسب و مثبتی نسبت به چالش های زندگی دست یابند. معنویت و ایمان خالصانه به خدا می تواند خانواده را در مسیر درست هدایت کند و باعث ایجاد وحدت بیشتر در بین اعضای خانواده شود

ابوالفضل منشی زاده-روانشناس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید