خبر خوش برای تحصیل دانش آموزان

خبر خوش برای تحصیل دانش آموزان

سال تحصیلی آینده هم اکنون آغاز شده و در عرض چند هفته هزینه های عجیب و نجومی مدارس باعث تعجب و سردرگمی خانواده ها شده و به معضلی جدید برای وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است.

وزارت آموزش و پرورش جزئیات ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی و غیرانتفاعی، شهریه مدارس و توسعه مراکز آموزشی و توانبخشی برای تربیت دانش آموزان را اعلام کرد.

رئیس سازمان برگزیده آموزشی از تلاش برای استانداردسازی فضای آموزشی دانش آموزان با توجه به نوع معلولیت آنها خبر داد.

حمید حسینی طریفی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در حاشیه افتتاح مدرسه 12 کلاسه استثنایی ساعدی ناحیه اهواز با اشاره به سفر خود به اهواز گفت: اولین سفر امروز افتتاح مدرسه دوازده کلاسه زنده یاد ساعدی بود. در اهواز؛ این مدرسه با همت خیرین بومی استان خوزستان طراحی و ساخته شده و ویژه نابینایان و کم توانان جسمی طراحی شده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از برنامه های در حال پیگیری را استانداردسازی فضای آموزشی دانش آموزان با توجه به نوع معلولیت عنوان کرد و افزود: فضای استاندارد آموزشی لازمه کار در آموزش و پرورش استثنایی است. علیرغم اینکه طلابی که در این مدرسه تحصیل خواهند کرد قبلا مدرسه داشتند، اما مدرسه ای با استانداردهای مورد نظر نیاز بود، لذا مدرسه تخصصی ایجاد شد.

حسینی طرفی گفت: فضای آموزشی ویژه نابینایان مانند اتاق های چند حسی یا پارک های جهت یابی را در کنار این فضای آموزشی در نظر داریم و به زودی فضای آموزشی تحرک و جهت یابی افتتاح می شود.

رئیس سازمان برگزیدگان آموزش و پرورش افزود: توسعه مراکز آموزشی و توانبخشی را در سطح کشور نیز رصد می کنیم و این مراکز باید از فضای کافی و نیروی انسانی شایسته برخوردار باشند. با هماهنگی هایی که با اداره کل آموزش و پرورش خوزستان خواهیم کرد، تلاش می کنیم بخش مهمی از نیاز استان خوزستان به فضای آموزشی و کادر متخصص را برطرف کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به روند ارزشیابی نوآموزان در کشور افزود: تاکنون حدود یک میلیون و 350 هزار نوآموز یا نوبتی یا ارزشیابی شده اند. حدود 80 درصد دانش آموزان خوزستانی نیز به نوبت حضور داشتند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: از والدین می خواهیم که سنجش را به روزهای پایانی تابستان موکول نکنند و اکنون فرصت خوبی است زیرا لازمه ثبت نام دانش آموزان سنجش سلامت است. امسال برای اولین بار سنجش نیز در طول سال تحصیلی انجام می شود در حالی که در سال های گذشته فقط در تابستان برگزار می شد.

طریفی حسینی گفت: والدین باید به موقع نوبت بگیرند زیرا اگر ارزیابی سلامت به موقع انجام نشود؛ ثبت نام، ثبت کتب درسی، سازمان منابع انسانی و نمره دهی مشکل خواهد داشت.

رئیس سازمان آموزشی برجسته تاکید کرد: در نظر داریم تا پایان خردادماه سنجش نوآموزان ورودی پایه اول در سطح کشور را تکمیل کنیم.

توضیحات وزارت آموزش و پرورش در خصوص ثبت نام مدارس غیرانتفاعی و اعلام شهریه
رئیس اتحادیه مدارس غیردولتی زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مدارسی که شهریه غیرعادی اعلام کرده اند باید مبلغ اضافی را به خانواده ها برگردانند.

این در حالی است که سازمان مردم نهاد مدرسه می گوید که شهریه سال تحصیلی آینده هنوز اعلام نشده است و در حال حاضر مدارس باید بر اساس شهریه سال تحصیلی جاری فعالیت کنند.

همچنین بیشترین مشکل شهریه مربوط به برخی مدارس شهر تهران است.

سال تحصیلی آینده شروع شده و چند هفته ای است که هزینه های عجیب و نجومی مدارس باعث تعجب و سردرگمی خانواده ها شده است.

برخی خانواده ها می گویند: مدارس غیرانتفاعی مناطق مرکزی پایتخت برای ثبت نام در سال تحصیلی آینده برای دوره ابتدایی 45، 40، 36 میلیون و برای پایه دوازدهم از 70 تا 85 میلیون شهریه درخواست کرده اند!

احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به بازرسی سرزده از مدارس گفت: در بازرسی های انجام شده دو مشکل شناسایی شد. اولا؛ تاکنون مدارس به صورت شفاهی شهریه سال تحصیلی آینده را به خانواده ها اعلام کرده و هنوز مبلغی را دریافت نکرده اند. دومین؛ برخی مدارس شهریه را اعلام کرده و چک دریافت کرده اند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مدارسی که شهریه غیردولتی را اعلام کرده اند باید مبلغ اضافی را به خانواده ها برگردانند شهریه مدارس غیردولتی در حال حاضر بر اساس ارقام سال گذشته است و در پایان خرداد شهریه می شود. شهریه سال تحصیلی آینده اعلام خواهد شد. الگوی شهریه به مدارس ابلاغ شده است و به محض تکمیل الگو توسط مدارس با توجه به فعالیت هایی که انجام می دهند میزان افزایش شهریه اطلاع رسانی خواهد شد.

در حال حاضر خانواده ها باید بر اساس شهریه سال تحصیلی جاری در مدارس غیردولتی ثبت نام کنند و شهریه مهر 1402 نیز تا پایان خردادماه اعلام می شود.

ضمناً خانواده ها می توانند از طریق سامانه www.mosharekatha.ir با درج نام مدرسه و شهر مربوطه نسبت به مشاهده شهریه ها اقدام کنند و دو رقم شهریه ثابت و خدمات اضافی نمایش داده می شود.

شهریه مدارس غیرانتفاعی در سال تحصیلی جاری از 4.5 میلیون تا 37 میلیون تومان است و مدارس این مجوز را داشتند که 38 درصد شهریه ثابت را برای فعالیت های فوق برنامه دریافت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید