خبر مهم آموزش و پرورش از آغاز رتبه بندی جدید معلمان

سرپرست وزیر آموزش و پرورش گفت: دو فرزندم در مدرسه شهید درس می خوانند. این مدارس به فرزندان فرهنگیان و شهدا امتیاز ثبت نام می دادند.

خبر مهم آموزش و پرورش از آغاز رتبه بندی جدید معلمان
رضا مراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دو فرزندم در مدارس شاهد درس می خوانند، گفت: دخترم قبلا از مدرسه فارغ التحصیل شده و پسرم در کلاس هفتم مدارس شاهد درس می خواند.

وی افزود: مدارس شاهد جزو مدارس دولتی هستند و امتیازات ثبت نامی را بین فرزندان فرهنگیان و ایثارگران توزیع می کنند. اما ابتدا می خواستم فرزندم را در مدرسه دولتی در بلوار کشاورز تهران ثبت نام کنم که به دلیل محدودیت جغرافیایی من را ثبت نام نکردند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در حال حاضر وضعیت مدارس دولتی به گونه ای است که والدین نه تنها به دلیل کیفیت، بلکه به دلیل محیط و نگرش به دانش آموزان ترجیح می دهند فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت نام کنند، گفت: متاسفانه. ، این درست است.” ; من برنامه ای را به مجلس پیشنهاد دادم که در آن تحول آموزش و پرورش در 9 محور ترسیم شود که مدرسه کلیدی ترین قسمت آن است.

صحرج گفت: با این فکر به مدرسه برمی گردیم، به دنبال تحول هستیم. همچنین مدارس دولتی باید به گونه ای توسعه پیدا کنند که مردم به مدارس دیگر نروند، به همین دلیل باید روی مدارس دولتی در همه ابعاد فضا، معلم و برنامه های آموزشی کار کنیم.

وزیر موقت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارس نیاز به رتبه بندی دارند، البته شاهد رقابت برای ورود دانش آموزان به مدارس استعدادهای درخشان (سمپاد) هستیم، اما برخی مدارس خصوصی بهتر از مدارس استعدادهای درخشان هستند.

تنوع مدارس همواره به عنوان یکی از نقاط ضعف نظام آموزشی در ایران شناخته می شود و بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش بر این باورند که تنوع مدارس دلیل بی توجهی به مدارس عادی دولتی است.

موضوع تفکیک و تنوع مدارس یکی از مشکلات اساسی نظام آموزشی است که به برخی از مهمترین کارکردهای مدارس از جمله هویت سازی و ایجاد انسجام اجتماعی آسیب وارد کرده است.

در حال حاضر مدارس در دو نوع مدارس دولتی و غیردولتی در کشور فعال هستند اما در بین مدارس دولتی دسته بندی هایی مانند مدارس دولتی عادی، مدارس شهید، مدارس سمپاد و مدارس نمونه دولتی وجود دارد و به گفته برخی کارشناسان نتایج این دسته بندی ها منجر به این می شود که مناطق آموزشی بیشترین تمرکز و امکانات خود را ابتدا به مدارس دولتی استثنایی می فرستند و در این میان دانش آموزان مدارس دولتی عادی بیشترین آسیب را می بینند.

مدارس شاهد، سمپاد و نمونه دولتی بر اساس معیارهای جذب دانش آموز فعالیت می کنند و ادامه تحصیل در این مدارس برای هر دانش آموزی امکان پذیر نیست.

نتیجه وجود مدارس مختلف در کشور در نهایت منجر به تقسیم دانش آموزان بر اساس مؤلفه هایی شد که کلیدی ترین آنها قدرت و ثروت است.

دیدگاهتان را بنویسید