خبر مهم رئیس کل بانک مرکزی برای بازار ارز

ساعاتی پیش علی صالح آبادی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: تورم ریشه های زیادی دارد. یکی از ریشه های آن عوامل عرضه و هزینه است که به عنوان مثال به دلیل قیمت های جهانی است. عامل دوم تقاضا است که به نقدینگی و پایه پولی اشاره دارد. عامل سوم انتظارات تورمی است.

وی افزود: پایه پولی، پولی است که بانک مرکزی به جامعه تزریق می کند، بخشی از آن به خرید ارزهای دولتی برمی گردد که بانک مرکزی ریالی آن را برای خرید و تزریق به جامعه پرداخت می کند. محور دوم بدهی دولت به بانک مرکزی است و محور سوم بدهی بانک ها به بانک مرکزی و اوراق خرید دولتی است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در ابتدای سال جاری برنامه پولی برای تعیین میزان پایه پولی نوشتیم که تا پایان سال به آن برسیم. از سال گذشته کمیته پایه پولی و نقدی تشکیل دادیم و ماه به ماه آن را رصد کردیم. یکی از دلایل رشد پایه پولی این بود که آن را حذف کردیم و از تزریق حدود 60 سجاف پول قدرتمند به جامعه جلوگیری کردیم.

رشد نقدینگی زیر 30 درصد تا پایان سال

صالح آبادی از کاهش رشد نقدینگی به کمتر از 30 درصد تا پایان سال خبر داد و گفت: روند رشد نقدینگی نزولی است. روند 12 ماهه نقدینگی در ابتدای دولت سیزدهم 42.8 درصد بود که در آبان 1401 به 32.9 درصد رسید. رشد خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در سال گذشته 17.5 درصد بود که در آبان ماه امسال به 3.8 درصد رسید.

وی افزود: برای کنترل ترازنامه بانک ها شرط سپرده گذاری بانک ها را از 10 درصد به 15 درصد افزایش دادیم. کنترل نقدینگی یکی از اهداف اصلی بانک مرکزی است و برای تحقق آن جدی هستیم. بر اساس شاخص های رتبه بندی سلامت بانک ها بین 1.5 تا 2.5 درصد رشد ترازنامه ای دارند و ما بیش از این اجازه نمی دهیم.

افزایش سرمایه 35 درصدی در بانک های دولتی

صالح آبادی گفت: امسال با کمک دولت 35 درصد افزایش سرمایه در بانک های دولتی خواهیم داشت. برای اصلاحات بانکی با کمک آنها برنامه اصلاحی در نظر گرفته ایم. تعدیل مانده نقدینگی و فروش دارایی های مازاد بانکی با حمایت خود بانک ها به خوبی پیش می رود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: تورم تولیدکننده در ابتدای دولت سیزدهم 82.6 درصد بود که در آبان ماه 1401 با روند نزولی به 39.1 درصد رسید و تورم نقطه به نقطه تولیدکننده 103 درصد بود که اکنون به 32 درصد رسیده است. . تورم سالانه مصرف کننده در ابتدای دولت 59.3 درصد بود که اکنون به 39.9 درصد رسیده است.

کاهش چشمگیر تورم در سال آینده

وی گفت: تورم ماهانه در ابتدای سال افزایش یافت که دلیل اصلی آن اجرای طرح ارتقای یارانه ها و افزایش دستمزدها و تغییر در عوارض گمرکی بود. اگر این 3 عامل نبود تورم فعلی بسیار کمتر بود اما در سال آینده این عوامل را نخواهیم داشت و تورم به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بی شک انتظارات تورمی و روند تورمی در ماه ها و سال آینده کاهش می یابد و دیگر تکانه های سال 1401 را نخواهیم داشت.

صالح آبادی افزود: اگر ارتقای یارانه ها و تغییر پایه وظیفه نبود تورم امسال به 25 درصد می رسید. پس از بهبود وضعیت کرونا در کشور، شاهد رشد 5.4 درصدی در بخش خدمات هستیم و رشد صنعت، معدن و کشاورزی نیز قابل توجه است.

وی با بیان اینکه بخشی از کنترل تورم به دلیل انضباط بودجه ای دولت است و امیدواریم بودجه با منابع واقعی دیده و بسته شود، گفت: رفع بدهی در بودجه نیز مهم است. بر اساس برآوردهای ما در بودجه، ظرفیت اضافه برداشت بانک ها مشخص شده که در لایحه بودجه لحاظ شده است، انتظار داریم مجلس تعداد اضافه برداشت ها را در این چارچوب در نظر بگیرد. هدف اصلی همه از مجلس گرفته تا دولت باید کنترل تورم باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نرخ نیم دلار در ابتدای آبان ماه 1398 به 28 هزار تومان رسید، ارز نیما ارزی است که برای واردات کشور تامین می شود و حجم زیادی از ارز کشور معامله می شود. در این سیستم

دولت و صادرکنندگان تامین کننده ارز در سامانه هستند و واردکنندگان ارز وارداتی را از این طریق دریافت می کنند.

وضعیت ارز نسبت به سال گذشته بهتر شده است

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال تاکنون 32.1 میلیارد دلار ارز به سامانه نیما عرضه شده است، گفت: سال گذشته در مدت مشابه 19.6 درصد بوده که نشان از رشد 64 درصدی عرضه ارز به سامانه نیما دارد. سامانه نیما. این نشان می دهد که وضعیت ارزی کشور بسیار بهتر از سال گذشته است.

دلایل افزایش نرخ دلار از دیدگاه صالح آبادی

صالح آبادی افزود: نرخ دلار در بازار غیررسمی از اواخر سال 1397 افزایش چشمگیری داشته و در اواسط سال 98 به 31 هزار و 500 تومان رسیده است، در گذشته نرخ ارز گاهی جهش می کرد و دوباره کاهش می یافت. اخیراً بخشی از افزایش قیمت ارز به تقویت دلار ناشی از افزایش نرخ بهره در بیش از 90 کشور جهان به ویژه آمریکا نسبت داده شده است. البته نابسامانی های 3 ماه اخیر بازار ارز را نیز تحت تاثیر قرار داد.

وی ادامه داد: البته نوسانات فصلی هم موثر است، همیشه در پایان سال نوساناتی داشته ایم که دوباره از بین می رود. بازار غیررسمی نرخی را با حجم معاملات بسیار پایین تعیین می کند و نرخ واقعی نیست.

افزایش قیمت در این بازار واقعی نیست و قطعا اصلاح خواهد شد و ما به عنوان بازارساز برای این موضوع برنامه داریم.

رئیس کل بانک مرکزی از افزایش عرضه ارزهای مردمی خبر داد و گفت: در سیاست گذاری ارزی برنامه های متعدد و متنوعی داریم. کارت ارز و کارت بازرگانی یک کشور باید با یکدیگر مطابقت داشته باشند تا نیازهای وارداتی به راحتی و به سرعت برآورده شود. در این زمینه کمیته مشترکی بین وزارت نفت، حراست و بانک مرکزی تشکیل شد تا عرضه ارز بهتر از گذشته شود.

افزایش سقف تسهیلات ارزی کالاهای اساسی

وی با بیان اینکه تخصیص ارز برای کالاهای اساسی از 30 روز به 48 ساعت کاهش یافته است، گفت: سایر کالاهایی که به بازار رسمی عرضه نشده اند در آینده نزدیک عرضه خواهند شد. سقف تسهیلات ارزی کالاهای اساسی را از 20 میلیون دلار به 60 میلیون دلار افزایش دادیم. تحویل ارز به صادرکننده و دریافت ارز به واردکننده را به طور مستقیم در هفته های آینده ارائه خواهیم کرد.

صالح آبادی افزود: بدون برجام، مطالبات ارزی زیادی را جمع آوری کرده ایم و رابطه ایران و چین استراتژیک است و حوادث اخیر هیچ تاثیری بر روابط ما ندارد.

وی درباره تغییر معاون ارزی بانک مرکزی نیز گفت: معاون جدید رئیس جمهور اقدامات مربوطه را دنبال خواهد کرد تا به زودی شاهد ثبات و آرامش در بازار ارز باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید