خبر مهم وزیر کار معترضان به پرداخت یارانه


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1838924

وزیر امور اجتماعی با اشاره به شرایط اعتراض به عدم دریافت یارانه گفت: ملاک رفع طبقه بندی خانوارها اقلامی مانند خودرو، گردش مالی و سود بانکی است و اموال و منازل مردم جزو ملاک های رفع طبقه بندی نیست. . “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت‌الله عبدالملکی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه ارز 4200 تنی سالانه 400 هزار میلیارد تن از سرمایه کشور را مصرف می‌کند، گفت: این میزان به پنج قسمت تقسیم می‌شود. بخشی از این 400 هزار میلیارد تن به جیب دلالان، بخشی به جیب قاچاقچیان، بخشی به جیب انبوه خارجی ها، بخشی به جیب تولیدکنندگان خارجی و یک پنجم به جیب مصرف کنندگان می رود.

وی افزود: همان قسمت پنجم کاملاً نامتعادل وارد جیب مردم شد و مصرف کننده بیشتر درآمد دارد.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: در این طرح ارز را با نرخ آزاد محاسبه می کنیم و 100 درصد این 400 هزار میلیارد تن را به مردم می دهیم.

وزیر رفاه گفت: اولاً این طرح باعث کاهش قاچاق می شود و دوم اینکه انگیزه تولیدکنندگان را برای تولید بیشتر افزایش می دهد که می تواند به طور خودکار قیمت را تا حدی کنترل کند که حتی به قیمت های اولیه برگردد و ضریب جینی یا اختلاف طبقاتی به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت کالاهای اساسی بر سایر کالاها تاثیر گذاشته است، گفت: افزایش قیمتی که در کالاهای زنجیره ای رخ می دهد بسیار محدود است. موضوع دیگر تاثیر روانی افزایش قیمت هاست که دولت نیز در حال برنامه ریزی برای آن است.

وزیر رفاه سپس به مقایسه قدرت خرید چند دهک پرداخت و گفت: هیچ ریالی جزء سهم دولت از این طرح نخواهد بود و تمام ارز به دست خود مردم می رود.

عبدالملکی با بیان اینکه دولت قبل با وجود اینکه می دانست این موضوع با عدالت سازگاری ندارد، اما نمی خواست وارد این چالش شود، افزود: در این دولت از ابتدا بحث تعیین تکلیف بود، هرچند که ممکن است در ابتدا مورد اعتراض برخی قرار گیرد.»

وزیر رفاه گفت: هر ماه با تاخیر در اجرای این طرح 38 هزار میلیارد تن سرمایه ای که می تواند به دست مردم برسد از بین می رود.

وی افزود: ما دو گروه داریم که می توانند اعتراض کنند. اول گروه هایی که 45000 تومان یارانه نگرفتند و در کل داده های بهزیستی نبودند. همانطور که می دانید این داده ها از سال 93 ثبت نشده است.

وی با تاکید بر اینکه نیازی به مشاوره حضوری نیست، گفت: در روزهای آینده این سامانه با کمک سازمان هدف و وزارت ارتباطات شروع به کار کرده و جزئیات آن اعلام خواهد شد. “

عبدالملکی گفت: دسته دوم کسانی هستند که 45 هزار تن یارانه دریافت کرده اند اما یارانه جدیدی دریافت نکرده اند و همچنین می توانند اعتراض خود را از چند طریق ثبت کنند.

وزیر کار و تعاون اجتماعی گفت: راه اول این است که به سایت پشتیبانی وزارت رفاه اجتماعی مراجعه کنید و اعتراض خود را در آنجا ثبت کنید.

عبدالملکی گفت: راه دوم که ساده تر است تماس با وزارت رفاه به شماره 09200006369 است که دهک در جاده را اعلام می کند و از آنجا می تواند اعتراض خود را ثبت کند.

وی افزود: هزینه نیروهای مسلح به دلایل امنیتی از سوی خود مراکز تامین می شود.

عبدالمالکی گفت که مردم مطمئن هستند که اگر مستحق دریافت یارانه باشند، دریافت خواهند کرد. وی گفت: حتی در صورت اعتراض تا چند ماه آینده و مشخص شدن 9 دهک اول، پرداخت آن انجام می شود.

مور، وزیر کار گفت: ملاک حذف طبقه بندی خانوارها مجموعه ای از متغیرهای اقتصادی و مالی مانند خودرو، گردش بانکی و سود است و دارایی و مسکن مردم جزو معیارهای حذف طبقه بندی نیست.

وی افزود: کل گردش مالی خانواده را دهک می دانیم چرا که ملاک درآمد فرزندان خانواده شاغل و دارای درآمد است.

این مسئول در خصوص دلایل استعمار زدایی ها گفت: در این استعمار زدایی ها اولاً ملک ارزشی در نظر گرفته نمی شود و ثانیاً تراکنش های مالی چندین ساله در نظر گرفته می شود.

اما وی افزود: با توجه به این شاخص ها، سامانه یک شاخص ترکیبی ارائه می کند که تمام اطلاعات مالی خانوارها را در بر می گیرد و در اولویت قرار دارد.

عبدالملکی گفت: خیلی ها معترض بودند که این امر به دلیل ناآگاهی از ملاحظات اقتصادی نظام امکان پذیر است. مثلاً دو نفر از خانواده جدا شدند و درآمد و ماشین جداگانه داشتند، اما نظام متوجه نشد که با اعتراض می توان این مشکل را حل کرد. یا مثلاً در حسابی گردش مالی وجود دارد که متعلق به فرد نیست. به همین دلیل از این افراد می خواهیم که حساب های خود را شفاف کنند.

وزیر رفاه در خصوص طرح کالابرگ گفت: باید مبالغی تعیین شود و مردم با کارت خود به فروشگاه مراجعه کنند و قبل از گران شدن قیمت را پرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه این کار نیاز به زیرساخت ها دارد، افزود: بنابراین با این اقدام افزایش قیمت نخواهیم داشت و قیمت ها به همان قیمت های قبلی برمی گردد و این سیستم در اقتصاد کشور اثرگذار خواهد بود. یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/
منبع: صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید