خدمت سربازی در سپاه; از ورود ایرانیان به آمریکا جلوگیری کنید

خدمت سربازی در سپاه;  از ورود ایرانیان به آمریکا جلوگیری کنید

روز جدید : وقتی اسمش را صدا زدند سر میز رفت تا با افسر صحبت کند. پس از تایید نام و سایر اطلاعات توگری، افسر به سراغ اصل مطلب رفت: خدمت سربازی خود را کجا گذرانده اید؟

اینترسپت گزارش داد که مرزبانان آمریکایی با بازجویی از ایرانیان و پرسنل نظامی از ورود ده ها نفر به آمریکا جلوگیری کردند.

مو طغرایی یک مهندس فاضلاب است که اکتبر گذشته برای چند هفته به کانادا سفر کرد تا از همسر و فرزندانش که در کانادا زندگی می کنند دیدن کند. او قصد دارد برای کار در ایالات متحده به ویسکانسین بازگردد.

مسافرانی که قصد دارند از طریق فرودگاه کلگری به ایالات متحده سفر کنند، باید قبل از پرواز از گمرک و ایستگاه امنیتی مرکزی ایالات متحده عبور کنند تا پاسپورت خود را بررسی کنند. توگری، 53 ساله، شهروند کانادایی ایرانی الاصل، بارها بدون هیچ مشکلی این روند را طی کرده است.

توگری در اتاق بازجویی با مسافران دیگری که نیاز به بررسی مجدد داشتند، نشسته بود. او فکر می کرد که این احتمالاً به دلیل نقص رایانه است یا اینکه برخی افراد به طور تصادفی برای پرسیدن سؤالات بیشتر انتخاب شده اند.

طغرایی وقتی اسم افسر را صدا زدند به سمت میز رفت تا با او صحبت کند. پس از تایید نام و سایر اطلاعات توگری، افسر به سراغ اصل مطلب رفت: خدمت سربازی خود را در کجا گذرانده اید؟

توگری به اینترسپت گفت: «پیش از عبور از مرز هرگز چنین سوالی از من پرسیده نشد. وقتی این سوال از من پرسیده شد، متوجه شدم که کار مشکل جدی دارد.

توگاری نیز مانند دیگر جوانان ایرانی قبل از مهاجرت به کانادا باید دو سال خدمت سربازی را در ایران می گذراند. او حدود 20 سال در سپاه پاسداران خدمت کرده بود. او شغل دفتری در سپاه داشت و اسناد مربوط به مدیریت آب را ترجمه می کرد. حالا یک مامور آمریکایی از او درباره کارش در چند دهه گذشته بازجویی می کند.

طغرایی ادامه داد: وقتی از من پرسیدند که در کدام بخش از ارتش خدمت کرده ام، گفتم در سپاه بوده ام.

در سال 2019، دولت ترامپ در تلاش برای افزایش فشار بر ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی اعلام کرد. احتمالاً دلیل بازجویی ناگهانی طغرای همین بوده است.

گروه دیگری از مقامات گمرکات ایالات متحده او را برای جزئیات بیشتر تحت فشار قرار دادند. از او پرسیده شد که چه لباسی پوشیده، با چه کسانی کار کرده و چه آموزش هایی دیده است. طغرایی گفت که به همه این سوالات صادقانه پاسخ داده و کارش ترجمه مدارک است نه پوشیدن لباس فرم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در سپاه از سلاح استفاده کرده است؟ او گفت که در روزهای اول فقط برای آموزش تسلیحات اولیه استفاده می شد.

طغری می گوید: «حتی از من پرسید نام رئیسم در ایران چیست و دفترم کجاست. به آنها گفتم که آن چیزها را به خاطر ندارم. این اتفاقات مربوط به چند دهه پیش است. من جزئیات را فراموش کردم.

ماموران از این پاسخ ها به ستوه آمدند و اندکی بعد رفتار آنها خصمانه شد. در نهایت طغرای پرواز نکرد.

وی گفت: من فقط دوره مسئولیت خود را سپری کرده بودم و چاره ای در این زمینه نداشتم. به آنها گفتم که بارها به آمریکا سفر کرده ام و هیچ مشکلی نداشته ام. او اکنون 53 سال سن دارد. مشکل ناگهانی چیست؟

چهار ساعت پس از بازرسی های ثانویه طغرای، یک افسر به طغرای اطلاع داد که اجازه ورود به ایالات متحده را ندارد. ویزای موقت او مهر «نامعتبر» دارد. تنها هفت ماه از تایید همین ویزا می گذرد. توگری هیچ اطلاعات بیشتری دریافت نکرد و از او خواسته شد که آنجا را ترک کند.

سفر کوتاهی به کانادا برای دیدار با خانواده وی از ورود به ایالات متحده منع شد. او نمی‌دانست چگونه به رئیس مدیسونش توضیح دهد که چرا سر کار برنمی‌گردد. او حتی نمی دانست با آپارتمان، ماشین و دیگر املاک در ایالات متحده چه کند. توگری هرگز در زندگی خود مشکل قانونی نداشته است، اکنون در میانسالی به او گفته شده است که ورود به ایالات متحده از مرزهای بین المللی بسیار خطرناک است.

طغرایی تنها دو تابعیتی ایرانی است که از زمانی که ترامپ سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی اعلام کرد و او را از ورود به آمریکا، مکزیک و بریتانیا منع کرد، مورد بازجویی و بازداشت قرار گرفت. بیش از 24 نفر از افرادی که در سپاه پاسداران خدمت می کردند تجربه مشابهی با آقای طغرایی در اینترسپت داشتند. اکثر این مردان ایرانی-کانادایی هستند، اما برخی نیز در استرالیا یا اتحادیه اروپا متولد شده اند.

زندگی توگری و سایرین متاثر از این سیاست گروگان سیاست های بومیان آمریکا و روابط خصمانه ایالات متحده بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید