خدیجه الگوی زنانی است که می خواهند راه حق را طی کنند/ جایگاه ویژه خدیجه نزد خداوند


ساعت: 14:46
تاریخ انتشار: 1011/01/22
کد خبر: 1821265

حضرت خدیجه (س) به عنوان اولین بانوی مسلمان نقش عمده ای در ترویج فرهنگ و الگوی اسلامی زن مسلمان ایفا کرد و بسیاری از زنان از تربیت عملی او درس آموخته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در دهمین روز از ماه مبارک رمضان، سالروز وفات حضرت خدیجه (سلام الله علیها) مهربان، مؤمن و همسر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) است. بر او).
حضرت خدیجه علیها السلام همسر پیامبر گرامی اسلام شد که در عربستان از ثروت و شهرت خاصی برخوردار بود و در میان ثروتمندان قریش مورد تقاضا بود. در این مدت، حضرت محمد (ص) هنوز از رسالت الهام نگرفته بود و آوازه ای غیر از صداقت و راستگویی و امانت داشت، اما حضرت خدیجه (س) پس از بعثت او را برگزید، نه تنها تمام سختی ها را خرید و پرداخت و او پول خود را صرف هدف شگفت انگیز رسول خدا (ص) کرد، اما او اولین زنی بود که به پیامبر اسلام ایمان آورد.

خدیجه (س) اولین بانوی مسلمان شد
صحبت از اسلام خدیجه در واقع صحبت از اسلام در روز اول است. همه امت ها اتفاق نظر دارند که خدیجه اولین بانویی است که اسلام آورد. در همان زمان که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دچار آزار و اذیت و سختی می شد، شخصی بود که بار غم و اندوه او را برمی داشت و غم و اندوه خود را فراموش می کرد. او تنها خدیجه بود، همان زن با ایمان، همان زن گرانقدر که یاور و شریک محمد بود.
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به دلیل صداقت و اصالتی که به او نشان می داد، به راستگو و امانت معروف بود و خداوند متعال و ناصر از خدیجه می خواستند که سیره ای داشته باشد که مختص همه زنان باشد. پس در زمان جاهلیت به طاهره شهرت داشت و همین لقب برای عزت و سربلندی او کافی است.

خدمات حضرت خدیجه (سلام الله علیها) به اسلام
کمک های مالی حضرت خدیجه (علیها السلام) به ثروت نسبی پیامبر (صلی الله علیه و آله) منجر شد به گونه ای که پیامبر (ص) را بی نیاز کرد. خداوند در مقام بیان صلوات به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «خداوند شما را فقیر و نیازمند یافت». رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) همیشه می فرمودند: پولی به من کمک نکرد، همچنان که مال خدیجه (سلام الله علیها) برای من مفید بود. بر اساس روایات اسلامی، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از اموال خدیجه سلام الله علیها برای آزادی بدهکاران، یتیمان و بی سرپرستان استفاده می کرد.
در مورد محاصره شعب ابی طالب، از اموال حضرت خدیجه (س) در حمایت از بنی هاشم استفاده شد، تا جایی که در روایت آمده است: «ابوطالب و خدیجه علیهاالسلام تمام دارایی خود را برای حفظ اسلام خرج کردند. حکیم بن حسام برادرزاده خدیجه علیهاالسلام در محاصره شعب ابی طالب شتر آورد و با خود گندم و خرما آورد و این بخشش آنقدر بزرگ و خالصانه بود که خداوند آن را گرامی داشت. وی این عمل بزرگ خدیجه (س) را در ردیف عنایات و هدایای بزرگ آن حضرت به بنده برگزیده اش برشمرد و پیامبر اکرم (ص) نیز همواره از سخاوت و ایثار این بانوی عزیز با عظمت و جلال یاد می کرد. .

916f737f 47e4 4cdd 8820 42a821e14044 خبر خاکستری

فرزندان حضرت خدیجه سلام الله علیها
بین مورخان در تعداد فرزندان حضرت خدیجه (س) اختلاف است. به قول معروف: ثمره ازدواج رسول خدا و خدیجه شش فرزند بود. 1- هاشم 2- عبدالله این دو را «طاهر» و «طیب» نامیده است. 3- رقیه 4- زینب 5- ام کلثوم 6- فاطمه
رقیه دختر بزرگ او بود و زینب، ام کلثوم و فاطمه به ترتیب پس از رقیه بودند. فرزندان خدیجه قبل از بعثت پیامبر اکرم (ص) دار فانی را وداع گفتند. اما دخترانش نبوت پیامبر(ص) را درک کردند.
گروهی از علما معتقدند: قاسم و همه دختران رسول خدا (ص) بعد از بعثت به دنیا آمدند و چند روز بعد از پیامبر خدا (ص) به مدینه هجرت کردند.

ولادت حضرت فاطمه زهرا
امام صادق (ع) می فرماید: «وقتی خدیجه (س) پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را به همسری خود برگزید، زنان مکه به دلیل دشمنی با حضرت، از او منحرف شدند. نه تنها به حضرت خدیجه سلام الله علیها سلام نکردند. آنها حتی از حرکت زنان دیگر جلوگیری می کردند. بدین ترتیب، وحشت عجیبی خدیجه را فرا گرفت. البته از آسیب رساندن به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می ترسید.
وقتی خدیجه فاطمه را باردار شد، فاطمه در شکم مادرش با او صحبت کرد و مونس مادرش بود و او را به صبر توصیه کرد، اما خدیجه این حالت را از پیامبر پنهان کرد تا اینکه روزی وارد شد و صدای خدیجه را شنید. به اطراف نگاه کرد؛ اما کسی را ندید، پرسید: ای خدیجه! با کی صحبت می کنی خدیجه در جواب بچه ای که در شکم داشت اشاره کرد و گفت: بچه ای که من در شکم دارم با من صحبت می کند و او مادر من است. امام فرمود: در همین لحظه به جبرئیل خبر دادم که این دختر است. او و اولادش پاک و بابرکت و با برکت هستند و خداوند ذریه مرا از او می آفریند. از اولاد او ائمه دین متولد می شوند و حق تعالی پس از شکستن وحی، آنان را وارث خود در زمین قرار می دهد.

وصایای حضرت خدیجه
حضرت خدیجه علیهاالسلام سه سال قبل از هجرت بیمار شد. هنگامی که بیماری خدیجه تشدید شد، گفت: ای رسول خدا! من چندین اراده دارم: من تو را شکست دادم، مرا ببخش.
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: من هیچ گناهی در تو ندیدم و تو تمام تلاشت را کردی. تو در خانه من بسیار خسته ای و اموالت را در راه خدا خرج کرده ای.
گفت: یا رسول الله! دستور دوم من این است که مراقب این دختر باشید. و به حضرت زهرا (س) اشاره کرد. زیرا او پس از من یتیم و غریب خواهد بود. برای اینکه مورد آزار یکی از قریش قرار نگیرد. اجازه نده کسی تو صورتت بزنه اجازه نده کسی سرت داد بزند شاید کسی با او بی ادبی کند.
اما شرم دارم وصیت سوم را به شما بگویم. آن را به فاطمه تقدیم می کنم تا به تو بگوید. سپس فاطمه را صدا زد و به او گفت: نور چشم من! به پدرت رسول خدا بگو: مادرم می گوید: من از قبر می ترسم; لطفاً هنگام ظهور وحى، لباسى را كه پوشيدى مرا بپوشان.
پس فاطمه زهرا علیهاالسلام از اتاق خارج شد و ماجرای پیامبر صلی الله علیه و آله را بیان کرد. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم این پیراهن را برای خدیجه فرستاد و او بسیار خوشحال شد. هنگام وفات حضرت خدیجه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله غسل ​​کرد و خود را پوشاند. ناگاه جبرئیل با کفن از بهشت ​​نازل شد و گفت: یا رسول الله خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید: او مال خود را در راه ما خرج کرده است و ما سزاوار آن هستیم که کفن او را بگیریم.

c3f2b602 a1f3 4f94 8826 0c83d889e9ca خبر خاکستری

وفات حضرت خدیجه
حضرت خدیجه علیها السلام در سن 65 سالگی در ماه رمضان سال دهم بعثت در خارج از شعب ابوطالب وفات یافت. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خدیجه را شخصا غسل داد و غسل داد و با همان حوله ای که جبرئیل از جانب خداوند متعال برای خدیجه آورده بود، او را پوشاند. رسول خدا صلی الله علیه و آله شخصاً به قبر رفت و خدیجه را دفن کرد و سنگ لحد را در جای خود ثابت کرد. برای خدیجه اشک ریخت و دعا کرد و از او طلب مغفرت کرد. قبر خدیجه در قبرستان مکه در خواجون قرار دارد.

فضایل حضرت خدیجه سلام الله علیها
یکی از فضایل حضرت خدیجه علیها السلام مقامی است که در بهشت ​​از سوی خداوند به او وعده داده شده است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز این پرسش را بارها به خدیجه موعظه کرد و فرمود: «در بهشت ​​خانه ای داری که در آن رنج و سختی نمی بینی». امام صادق (علیه السلام) نیز می فرماید: چون خدیجه از دنیا رفت، فاطمه جوان بی تاب شد و دور پدر رفت و از مادرش پرسید. پیغمبر از حال دختر کوچکش غمگین تر بود و به دنبال راهی بود که او را آرام کند. فاطمه همچنان بی تابی می کرد تا اینکه جبرئیل بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد و گفت: مریم دختر عمران. فاطمه با شنیدن این سخن، آرام گرفت و دیگر بی تابی نکرد.

سیره و الگوهای رفتاری حضرت خدیجه سلام الله علیها
بررسی سرگذشت زندگی حضرت خدیجه علیهاالسلام نشان می دهد که ایشان چه در دوران جاهلیت و چه پس از قیام خاتم الانبیاء(ص) دارای فضایل اخلاقی و کمالات معنوی بوده اند. در جامعه خود به عنوان الگوی یک زن برتر، تأثیر زیادی در رشد صفات نیک انسانی داشته است. سخاوت، وقار، ایثار، پاکدامنی، دوراندیشی و درایت و توجه به مستمندان، شفقت و مهربانی، صبر و استقامت از جمله فضایل مطلوبی است که صفحات تاریخ این بانوی نمونه را به نمایش می گذارد. وفاداری این بانوی بهشتی در نیل به اهداف عالیه همسرش مورد توجه سیره نویسان و علما قرار گرفته است. از همان لحظات اول بعثت به رسول خدا صلی الله علیه و آله ایمان آورد و تا آخرین لحظات بر ما اصرار کرد و لحظه ای تردید در دلش باقی نگذاشت.
او علاوه بر فضایل اخلاقی، از برتری علمی برخوردار بود. تاریخ حاکی از آن است که خدیجه اطلاعات زیادی از دانش زمان خود داشت و از کتب آسمانی آگاه بود و در هوش و درایت از همه زنان حتی بسیاری از مردان امروزی پیشی گرفت. بنابراین او تمام کمالات و امتیازاتی را که یک زن می توانست داشته باشد داشت.

fcd0c321 8cfd 470a 8c91 dd0a56cee949 خبر خاکستری

حضرت خدیجه سلام الله علیها، کانون محبت در خاندان نبوی، درود بر او و خاندانش
خداوند به جای شهر مکه، اهل مکه و محبت آنان و قبولی دعوت به توحید، حضرت خدیجه را به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عطا کرد و هنگام بازگشت، به استقبال او شتافت و به استقبال او رفت. شان از او خواست و بیامرز و رحمت و نصرت و فضل الهی را به آنان یادآوری کرد و غبار را از چهره درخشنده آنان شست و ملالت مردان را با آسایش های گرم از دل آنان زدود. ابن اسحاق می گوید: از مردم مطرود سخنی نشنید که باعث ناراحتی و ناراحتی در ذهن او می شود، مگر اینکه خداوند به وسیله حضرت خدیجه این غم را برطرف می کند. حضرت خدیجه سنگینی سخنان سخت را بر او سبک کرد و او را تصدیق کرد. و رفتار و جسارت مردم را تحقیر می کرد.

دکتر بنت الشاطی می گوید: آیا زنی غیر از حضرت خدیجه این استعداد را داشت که دعوت تاریخی شوهرش را در هنگام آمدن از گرهاره با ایمان قوی و آغوش باز و محبت و شفقت بدون او و آن واقعاً بپذیرد که خدا نخواهد کرد. او را به حال خود رها کنم، تا جای شک در دل بدهد؟ آیا بانویی ثروتمند غیر از حضرت خدیجه که در عیش و نوش و آسایش و احترام زندگی می کرد می توانست با رضایت و رضایت کامل از زندگی اشرافی، ثروت و کرامت فراوان دست بکشد تا در سخت ترین لحظات زندگی در کنار همسرش بایستد و کمک کند. با بلاها و مشکلاتی که در راه رسیدن به هدفی که به حقانیت آن اعتقاد داشت، حاشیه ای و کلی! فقط حضرت خدیجه چنین بود و سایر زنان مانند او نیستند مگر اینکه در صنف و مرتبه او باشد.

مقام حضرت خدیجه سلام الله علیها نزد پیامبر صلی الله علیه و آله
عایشه می‌گوید: «رسول خدا جز به یاد خدیجه و حمد و ثنای او از خانه بیرون نمی‌آمد، تا اینکه روزی نام خدیجه را بر خود نهاد و او را به همین نحو یاد کرد. او این کار را کرد، در آن هنگام به من حسادت و غبطه خورد و گفتم: خدیجه پیرزنی نبود، اگر خدا بهتر از تو عمل کرد! عایشه می گوید: در آن هنگام رسول خدا – چون این را از من شنید، چنان خشمگین شد که از غضب موهایش نزد حضرتش حرکت کرد. و او بود كه به من ايمان آورد و مردم مرا تكذيب كردند (و من را دروغگو خواندند) و او بود كه در اموالش با من همدردي كرد (و مرا بر خود ترجيح داد) هنگامي كه مردم مرا محروم كردند و اين از او را خدا بچه دار کرد روزی از زنان دیگر محروم شدم.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید