خراسان جنوبی وحدت اسلامی و همزیستی شیعه و سنی را ترویج می کند


ساعت: 09:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۲
کد خبر: 1903173

زندگی مسالمت آمیز، همبستگی و همدلی که بین شیعه و سنی در استان خراسان جنوبی وجود دارد، این منطقه را به نمونه عملی از وحدت مذاهب و اقوام مختلف تبدیل کرده است. الگویی که در آن تفرقه دشمنان نظام نتوانسته خللی ایجاد کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرقیکی از بزرگترین بلایای جهان اسلام ناشی از تلاش آمریکا و متحدان اروپایی آن برای ایجاد تفرقه بین مسلمانان است. تفرقه، تلاش برای تجزیه کشورهای اسلامی، حمایت از گروه های تروریستی و تحریم برخی کشورهای جهان اسلام از جمله تلاش های غرب در جهان اسلام برای تضعیف کشورهای اسلامی است.

رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در ابتکاری منحصر به فرد برای گسترش و تعمیق وحدت اسلامی، فاصله بین این دو تاریخ را یعنی: دوازدهم تا هفدهم ربیع الاول قبل از پیروزی انقلاب و زمانی که در شهر ایرانشهر در تبعید به سر می بردند، به عنوان «هفته وحدت» نامگذاری شد تا مسلمانان جهان در امتداد محور انقلاب به ریسمان الهی چنگ بزنند. توحید پیامبر و ولادت با سعادت این پیامبر و به جهانیان ثابت شود که مسلمانان حول محور قرآن، پیامبر (ص) و کعبه می گردند و در مقابل استکبار جهانی متحد و یکپارچه می ایستند.


خراسان جنوبی نمونه عملی وحدت شیعه و سنی است

اتحاد و انسجام مردم دلسوز خراسان جنوبی و زندگی مسالمت آمیز آنان در این سالها به گونه ای شکل گرفته است که تشخیص شیعه از سنی و سنی از شیعه دشوار است و همین مشکل این استان را به نماد اسلام تبدیل کرده است. وحدت.

استان خراسان جنوبی با بیش از 834 هزار نفر جمعیت در شرق ایران و هم مرز با افغانستان قرار دارد. اهل تاسونان 10 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند که بیشتر آنها در شهرستان های مرزی مدهم، نهبندان و زیرکوه زندگی می کنند. تساهل، احترام به عقاید و باورهای دینی و بیش از آن، مشارکت و همدلی در شعائر دینی از جمله عزاداری شهادت امام حسین (ع) و یاران شهیدش، نمونه ای بی نظیر و عملی از همزیستی و وحدت بین یکدیگر است. شیعه و سنی در استان.

در همین زمینه طبق سنت امسال آیت الله سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند، جواد زوانت استاندار و جمعی از مسئولان استان به حضور پیامبر اعظم (ص) رسیدند. در مسجد جامع بیرجند و دیدار با علما و بزرگان اهل سنت جشن میلاد پیامبر اعظم و هفته وحدت برگزار شد.

همچنین به مناسبت هفته وحدت، محفل نورانی انس با قرآن کریم با حضور نماینده مردم قاینات و زیرکوه در شورای اسلامی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. استان و جمعی از مسئولین شهرستانی و قاریان استانی در مسجد محمد رسول الله روستای حسن آباد زیرکوه.


عمل به قرآن راه برون رفت از وسوسه هاست

جمعی از علمای شیعه و سنی استان نیز با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار و گفتگو کردند که در این دیدار مولوی غلام حیدر فاروقی امام جماعت اهل سنت بیرجند اظهار داشت: امروز امت اسلامی در حال سکونت هستند. بدترین شرایط زندگی آن و در سراسر جهان مسلمانان قتل عام می شوند و جنایات هولناکی در حق آنها انجام می شود، اما متأسفانه به دلیل ضعف و ناتوانی مسلمانان و دور شدن از آموزه های قرآن و سنت. پیامبر (ص)، بسیاری از کشورها قادر به دفاع از خود و سرزمین خود در برابر دشمنان خود نیستند.

وی با اشاره به دوری از قرآن و سنت پیامبر(ص) گفت: دلیل این وضعیت مسلمانان را خداوند در آیه قرآن بیان می کند که خداوند وعده می دهد که تغییری در آن نمی دهد. سرنوشت همه مردم، مگر اینکه عقاید، عقاید و اعمال خود را تغییر ندهند.»

وی ادامه می دهد: قرآن رکن هدایت و احترام مسلمانان در عمل به قرآن است و خداوند پیروان قرآن را گرامی می دارد و منحرفان را خوار می کند. روزی حضرت جبرئیل (ع) در حضور پیامبر (ص) فرمودند که در آخرالزمان وسوسه‌های بسیار خواهد بود و پیامبر پرسید راه نجات و نجات از این وسوسه‌ها چیست که در یک کلمه فرمود: کتاب خدا».

امام جماعت اهل سنت بیرجند می افزاید: اگر مسلمانان امروزی به قرآن پایبند باشند و به دستورات خدا و پیامبر عمل کنند، همان عزت و شوک و عظمتی را خواهند داشت که قرن ها و حتی در آغاز اسلام داشته اند. دو ابرقدرت توانستند در عرض ربع قرن به موفقیت دست یابند، دندان های مسلحانه را به زباله دان تاریخ بیاندازند، حالا هم خداوند همان عزت را نصیبشان خواهد کرد، مشروط بر اینکه آنها مسئول قرآن باشند.


تفاوت بزرگترین شورش در جهان اسلام است

وی تأکید کرد: امروز متأسفانه بزرگترین قیام در جهان اسلام قیام اختلاف، افراط و برادرکشی است که باعث ضعف و ناتوانی مسلمانان شده است و متأسفانه اسلام به عنوان دینی خشن، جنایت‌کار و حقوق‌بپاکننده معرفی می‌شود. از انسان می گوید: اعمال عده محدودی از منسوبین به اسلام اما بویی از اسلام نبرده اند و این اعمال خشونت آمیز را مرتکب می شوند، به اسلام نسبت داده می شود، در حالی که دین اسلام هیچ عیب و ایرادی ندارد و اگر هم باشد. تقصیر از مسلمان بودن است.

مولوی فاروقی افزود: اسلام اجازه نمی دهد که انسان به خود یا دیگران آسیب برساند و هیچ کس نباید به برادر مسلمان به حق نگاه کند که همه اینها قوانین حقوق بشر در دین مبین اسلام است و حتی در رابطه با کفار می گوید اگر کسی را بدون جرم می کشد، بهشت ​​به او نمی رسد. اسلام دین عدالت و مساوات، تعاون، محبت و احسان است و دین دارای امتیازات فراوان و مروج زیبایی است.


پیامبر اسلام (ص) محور وحدت اسلامی است

وجود مقدس پیامبر اسلام (ص) به تعبیر قرآن کریم به واسطه خلقت عظیم خود، محور وحدت اسلامی است و همان گونه که با فضایل اخلاقی و خوبی های خاص خود، همگان را شیفته خود ساخته است. خود و از اسلام مهربان گرد آمدند و بر پرچم دین گرد آمدند و امروز مسلمانان با تکیه بر عزت و عظمت همان رسول الهی هرگونه سوء تفاهم و اختلاف سلیقه را برطرف کرده و برادری خود را تقویت می کنند.

مولوی عبدالعزیز خالگی امام جمعه اهل سنت شهرک مدهیم در گفتگو با خاورستان پیامبر اسلام (ص) را پیام آور نیکی و اخلاق و نجات بشریت از بت پرستی و استعمار می داند و می گوید: امروز مسلمانان باید این را اتخاذ کنند. جنبه های همدلی و وحدت که میراث پیامبر است. ص) اجرای آن در جامعه اسلامی.

وی تاکید کرد: باید همواره یادآور وحدت، محبت و یکپارچگی در بین جامعه اسلامی باشد و اجازه ندهیم دشمنان از این امر سوء استفاده کنند.

آری، اینجا در سرزمین کویری خراسان جنوبی، برادران و خواهران شیعه و سنی زندگی مسالمت آمیز خود را در امتداد محور عدالت و نیکوکاری تنظیم کرده اند و بین آنها وحدتی جاودانه برقرار است، وحدتی که به معنای شیعه سنی شدن نیست. یا شیعه سنی، به زودی به معنای ایستادگی آنها در برابر دشمنان اسلام مبتنی بر برادری اسلامی است.

اما دشمنان اسلام سوار بر امواج تفرقه و اختلاف و هزینه های سنگینی که این اختلافات بر مسلمانان منطقه و جهان وارد می کند، ضرورت رسیدگی به امر وحدت اسلامی را دوچندان کرده است. دشمنان این مرز مستحکم هر چه در توان داشتند انجام دادند تا کشور ما را به سوی نابودی سوق دهند، اما اتحاد اقوام مختلف و هوشیاری همه افراد جامعه مانند آب یخ بر سر خائنان و دشمنان یک کشور ریخته شد. ایران قوی


تیر دشمن در هفته وحدت به خطا رفت

حجت الاسلام مسیب خزایی امام جمعه شهرستان اسدیه در گفتگو با خاورستان اظهار داشت: علیرغم تلاش های دشمن برای ایجاد ناآرامی های قومیتی و مذهبی در روزهای اخیر، مشکل خاصی در شهر مدین با وجود عرب نداشته ایم. و مردم بلوچ و این مظهر وحدت در این کشور است. می توانید یک نمونه را ببینید.

وی با بیان اینکه وحدت یک دین ذوب شدن یک دین در دین دیگر نیست، بلکه حفظ دین با حفظ وحدت بین خود است، تصریح می کند: مردم در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند، مشروط بر اینکه علمای ما در این شرایط بصیرتر و سرمشقتر باشند. وقتی جمهوری اسلامی ایران در این دوره از تاریخ مشعل را به دست می گیرد و از مظلومان در سراسر جهان حمایت می کند، آیا نمی خواهد از مردم خود محافظت کند؟

حجت الاسلام خزاعی خاطرنشان کرد: با آمدن علما و رهبری آنان از اختلافات مذهبی جلوگیری شد و نگذاشتند در هفته وحدت اختلافات مذهبی ایجاد شود و در واقع تیر دشمن به بیراهه رفت.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قوی تر از آن است که باد آن را تکان دهد، خاطرنشان می کند: اما باید هوشیار باشیم زیرا دشمن می خواهد ما را تضعیف کند، همانطور که فرعون با بنی اسرائیل کرد، پس باید از خود محافظت کنیم. دشمن نترسیم بلکه از تفرقه بترسیم و بر مصادیق وحدت تاکید کنیم.

از این رو با اندکی تأمل در فتنه اخیر متوجه خواهیم شد که ایجاد اختلاف و تفرقه بین گروه های مختلف ملت تنها به ویرانی و تجزیه کشور ما منجر نمی شود، اتفاقی که دشمنان با جنگ نظامی، ترور و ترور نمی توانند به آن دست یابند. تحریم ها، بنابراین این بار به جنگ روایت ها می پردازیم. مشکلات مختلفی را با توجه به اهداف شوم خود برای نسل جوان و آینده سازان کشورمان به ارمغان آورده و روایت می کند.

بدون شک زمانی که دشمنان یا بهتر بگوییم مستکبران جهان نتوانند با تهدید و تحریم مانع از پیشرفت ایران اسلامی شوند، پس از تأثیرگذاری بر نهادهای تصمیم گیر و تصمیم ساز، افکار عمومی را تحت تأثیر قرار خواهند داد. آنها از امروز برای چند سال آینده ما برنامه ریزی می کنند و ما در سال های اخیر به خوبی متوجه این موضوع شده ایم.

وقتی جریان نفوذ در نهادهای مختلف رخنه کند، نتیجه ای جز ایجاد نارضایتی عمومی و هدر دادن ظرفیت کشور نخواهد داشت، اما اکنون با حکومتی مردمی مواجه هستیم که مبارزه با فساد و دستگیری عوامل نفوذی دشمن را در اولویت قرار داده است. روند نباید مانعی برای پروژه های پیش برنده و دانش بنیان که منافع مردم را دنبال می کنند وجود داشته باشد و این اقدام انقلابی قطعاً برای غیر آقایان زمان ناخوشایند است و برای ورود دولت به هر مشکلی دست می زنند. در مسائلی مانند شورش خیابانی و سایر مشکلات به جای حل مشکلات مردم


راه التیام دشمنی، ایستادن است

پرسشی که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس جمهور و اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، قیام های پراکنده را طراحی منفعلانه و ناشیانه دشمن در برابر پیشرفت ها و حرکت های بدیع و عظیم برشمردند. ملت ایران تاکید کرد: تا زمانی که ملت در مسیر نظام اسلام و ارزش‌های دینی قرار نگیرد، این دشمنی‌ها ادامه خواهد داشت و تنها راه علاج آن ایستادن است و مسئولان کشور نیز باید مراقب باشند که چنین مشکلاتی ایجاد شود. آنها را از انجام مسئولیت ها و وظایف اساسی خود در عرصه داخلی و خارجی بازدارد.

ایران اسلامی با ویژگی هایی چون وحدت و همزیستی بین ادیان و اقوام در مناطق جغرافیایی شناخته می شود، یکی از نمادهای این همزیستی مسئله شهادت است، اگر شهادت به عنوان بالاترین فضیلت و نظم معنوی و انسانی شناخته شود، قطرات خون مذاهب مختلف اسلامی در این سرزمین بویژه در چهل سال اخیر با هم آمیخته شده است. 11 هزار شهید اهل سنت را نماد وحدت در سرزمین ایران اسلامی می دانند، شهدایی که در کنار برادران شیعه به این مقام رفیع دست یافتند. پس امروز با پشتوانه وحدت و انسجام ملت و خون هایی که جوانان بر زمین ریخته اند، با تمام توان در مسیر پیشرفت و آبادانی پیش می رویم تا کشوری امن، آرام و سرزنده داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید