خرید کالا دست مردم نیست/ مردم می گویند دیگر تحمل افزایش قیمت را نداریم/دولت شعارهای خود را اعمال کند

خرید کالا دست مردم نیست/ مردم می گویند دیگر تحمل افزایش قیمت را نداریم/دولت شعارهای خود را اعمال کند

روز جدید این نماینده مجلس در پاسخ به کوپنی شدن کالاها گفت: از نظر جایگاه اجتماعی این امر از اساس صحیح نیست و برنامه ریزی دولت باید به سمتی برود که نیازی به چنین سیاست هایی نباشد. سطح زندگی مردم باید همیشه ارتقاء یابد نه اینکه به زمانی برگردد که مردم خاطره خوشی از آن نداشته باشند و در شان و منزلت آنها نیست.

احتمال راه اندازی مجدد طرح کوپن پس از سه دهه واکنش هایی را برانگیخته است. گلمرضا نوری گزله نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار سیاسی پایگاه خبری مدارا گفت: امروز وقت مهمانی رفتن نیست. این خاطره برای مردم خاطره خوشی نیست و چنین رویکردی در دنیای امروز مرسوم نیست.

نوری تاکید کرد: از نظر جایگاه اجتماعی اساسا این کار درست نیست و برنامه ریزی دولت باید به سمتی برود که نیازی به چنین سیاست هایی نباشد. سطح زندگی مردم باید همیشه ارتقاء یابد نه اینکه به زمانی برگردد که مردم خاطره خوشی از آن نداشته باشند و در شان و منزلت آنها نیست.

نماینده بستان آباد در مجلس برای افزایش فشار بر معیشت مردم افزود: مردم به ویژه اقشار متوسط ​​و پایین جامعه در شرایط سختی قرار دارند و معیشت آنها در شرایط سختی قرار دارد. در حوزه انتخابیه مردم از ما درباره این شرایط و هزینه ها سوال می پرسند و ما را مقصر شرایط فعلی می دانند. البته مجلس هم بخشی از دولت است و باید پاسخگو باشد. مردم هم از ما زیاد می پرسند که این قیمت ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و می گویند دیگر نمی توانیم این هیجانات قیمتی را تحمل کنیم.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: انتظار داریم دولت به وعده های خود عمل کند و به برنامه های خود عمل کند. هفت صفحه از این برنامه 7000 صفحه ای را ندیدیم. اگر دولت برنامه ای برای حذف ارز ترجیحی ندارد، حداقل باید وضعیت موجود را حفظ کند و با نظارت بر بازار اجاره، قیمت ها را افزایش ندهد. دولت باید مسئولیت پذیر باشد و به تعهدات و شعارهای خود عمل کند. از طرفی باید دستور داد مذاکراتی صورت بگیرد که بخشی از اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهد.

نوری با اشاره به اینکه هنوز آثار برخی سیاست ها بر اقتصاد آشکار نشده است، افزود: زمانی که دولت لایحه بودجه را در مجلس مطرح کرد، اشاره کردم که بخش هایی از آن تورم زیادی را برای جامعه و اقتصاد کشور به همراه دارد. وی ادامه داد: البته ما هنوز وارد این بخش ها نشده ایم و امروز شاهد اثرات روانی هستیم، به عنوان مثال تعرفه گمرکی 6 برابر شده است اما هنوز مواد اولیه ای در این حوزه وارد نشده است که می بینیم روی قیمت ها تاثیر می گذارد. موضوع حذف ارز ترجیحی به این شکل و شدت که در اختیار دولت قرار گرفته است، هنوز اثری آماری و عملی بر بازار نداشته است و این تاثیر به تدریج در ماه های آینده محسوس خواهد بود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: در کنار این ها، دولت از بی برنامگی ها رنج می برد. دولت هنوز برنامه مدونی برای حذف ارز ترجیحی ارائه نکرده است و این برنامه بی رویه توسط برخی در اقتصاد کشور استفاده می شود و قیمت ها در حال افزایش است. از سوی دیگر نظارت درستی از سوی دولت وجود ندارد. شاید یکی از ضعیف ترین بخش های حکومت، نظارت باشد.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس با انتقاد از چند صدایی در دولت افزود: تا 24 ساعت دیگر نظرات مختلف از سوی دولت شنیده می شود. یکی می گوید یارانه تعلق می گیرد، یکی می گوید یارانه نان کم نمی شود و دیگری از اجرای طرح کوپنی می گوید. این چندصدایی در حکومت خوب نیست و نشان می دهد که دولتمردان حرف و عمل یکسانی ندارند و در چنین شرایطی نمی توان پیش بینی کرد که چه اتفاقی می افتد. نوری تاکید کرد: در چنین شرایطی ما در فراکسیون مستقلین آمادگی داریم در هر زمینه ای که دولت نیاز دارد کمک کنیم و امیدواریم دولت بتواند بازار را تنظیم و قیمت ها را تعدیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید