خسارات ناشی از شورش های اخیر را از عاملان آن بگیرید


ساعت: 19:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۳
کد خبر: 1901451

رئیس قوه قضائیه خسارات اغتشاشات اخیر را از عاملان می‌گیرد و گفت: امروز یکی از مسائل مهمی که مردم از ما انتظار دارند حسن رفتار، گفتار و تصمیم خوب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه های قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی ادجه ای در جلسه پنج ساعته شورای عالی قضایی با روسای قضات و دادستان های مراکز استان ها ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی گفت: از صمیم قلب به نیروهای فرجه و همه نیروهای مدافع امنیت مردم و کشور، از شما قدردانی و تشکر می کنم و از خداوند منان توفیقات بیش از پیش را خواستارم.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تلاش و فداکاری پلیس برای تامین و تقویت امنیت شهروندان، تصریح کرد: پلیس یکی از نهادهایی است که متنوع ترین و بیشترین ماموریت ها را بر عهده دارد و الحمدلله توانسته است. برای انجام این ماموریت ها تاکنون توانسته است امنیت مردم و کشور را تامین کند و با کمک سایر دستگاه های ذیربط آن را تامین کند و در این راه بیش از 13 هزار شهید و 31 هزار مجروح تقدیم کشور کرده است. مردم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به تشریح وظایف خطیر روسای کل دادگستری و دادستان در خدمت به مردم و ظالمان، اجرای عدالت و کمک به مستضعفان و محرومان و مقابله با ظالمان و ظالمان پرداخت و تصریح کرد: امروز یکی از مهم‌ترین امور است. مسئله این است که مردم از ما انتظار رفتار خوب، بیان خوب و قضاوت خوب دارند. خدای نکرده اعتماد به نفس ما را از بین ببرد و وقتی در مقام قضایی هستیم و می توانیم حکومت کنیم صدایمان را بلند کنیم یا از الفاظ و عبارات ناشایست ضابط قضایی استفاده کنیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه صبر و ملایمت قوه قضائیه را یک ضرورت توصیف کرد و اظهار داشت: برخی از مراجعین مراکز دادگستری افراد بیمار هستند و به چشم پزشک به قوه قضائیه می نگرند؛ در حالی که در این مراکز به چشم پزشک نگاه می کنند. باید در برابر این مراجعان فروتن بود و درد آنها را التیام بخشید. از سوی دیگر، افراد و مراجعینی هستند که از حقوق خود راضی نیستند و علیه یکدیگر صحبت می کنند. لذا تفکیک این دو گروه و صبر و تحمل ما به عنوان مراجع قضایی در قبال مراجعین مقوله بسیار مهمی است.

قاضی در این خصوص افزود: ما به عنوان قوه قضائیه از یک سو وظایف و مسئولیت های سنگین و خطیری داریم و از سوی دیگر اختیاراتی نیز داریم. علاوه بر این، شیطان و هوای نفس نیز در کمین هستند; ما باید به این مقولات توجه کنیم. در مواردی که شخصی مستحق دستگیری نیست، مقام قضایی صرفاً به دلیل برخورداری از چنین اختیاری نباید حکم دستگیری شخص مورد نظر را صادر کند. وقتی کسی حق اعمال محدودیت های قانونی را ندارد، نباید بر اساس گفته های دیگران این کار را انجام دهد; برعکس، وقتی باید حکم قانونی را علیه شخصی اجرا کنیم، نباید دلسوزی بیش از حد داشته باشیم و بدون توجه به خدا و قانون به حرف دیگران گوش دهیم.

رئیس قوه قضائیه در پایان بخش اول سخنان خود در جلسه پنج ساعته شورای عالی قضایی با روسای قضات و دادستان های مراکز مناطق به تمامی مسئولان و کارکنان قوه قضاییه توصیه کرد که حلقه خود را – كار شبانه روزي در خدمت مردم و رسيدگي به پرونده هاي قضايي نبايد آنان را از توجه به خانواده و آسودگي خاطر آنها منحرف كند و مقامات و مسئولان قضايي در كنار كار و تلاش شبانه روزي خود به برخورد با آنها بپردازند. با امور قضایی و حقوقی مردم نیز باید برای خانواده آنها وقت گذاشت.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجایی در آخرین جلسه 5 ساعته شورای عالی قضایی با روسای کل دادگستری و دادستان های مراکز استان ها به تشریح و تشریح عوامل ناآرامی های اخیر و در این خصوص پرداخت. رهنمودها و توصیه های مهم و کاربردی را به مراجع قضایی سراسر کشور ارائه کرد.

رئیس قوه قضائیه در این خصوص تصریح کرد: اغتشاشات اخیر علل و عواملی دارد که لزوماً باید احراز و تحلیل شود و همچنین تشخیص، پیشگیری و پیش بینی های لازم برای آنها انجام شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به لزوم دستیابی به تفاهم در موضوعات مختلف مربوط به اغتشاشات اخیر گفت: اتفاقات اخیر هم از نظر محتوایی و هم از نظر شکلی ویژگی های خاصی دارد که نیاز به این ابعاد وجود دارد. و این توابع خاص، اجازه دهید به یک درک مشترک برسیم.

رئیس قوه قضائیه در ادامه به طرح سوالاتی در خصوص ماهیت حوادث اخیر پرداخت و ضمن تاکید بر لزوم شناخت ماهیت این حوادث گفت: البته حوادث اخیر به ویژه پس از روزهای اول به هیچ وجه به آن نمی‌خورد. مقوله اقدام اعتراضی; زیرا اقدام اعتراضی تعریف خاص خود را دارد; در جریان حوادث اخیر با مقوله‌هایی مانند ارعاب و ترس از مردم، تحریک و تخریب اموال عمومی و مردم، حمله به نیروهای امنیتی مردم با هرگونه سلاح و کشتار، ضرب و شتم و مجروح کردن این نیروها و اخلال در زندگی و تجارت مردم مواجه شدیم. در تمام دنیا به این دسته ها اختلال می گویند و برای مقابله با آن و عوامل دخیل در آن قیام می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای در ادامه قوه قضائیه را به درک بهتر ابعاد مختلف پرونده های اخیر توصیه کرد و اظهار داشت: همانطور که قوه قضاییه برای رسیدگی به پرونده های مختلف قضایی در هی به کارشناسان و متخصصان مربوطه مراجعه می کند، همین امر نیز صدق می کند. به موارد اخیر مراجعه کنند و بدانند که این مرجع هیچ گونه منافاتی با موضوع استقلال قضایی ندارد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه از دادگستری های همه استان ها درخواست کرد و به آنها دستور داد که در اغتشاشات اخیر پرونده افرادی را که با اتهامات سنگین مواجه شده اند در اولویت قرار دهند زیرا بازدارنده است و مردم نیز همین انتظار را دارند.

رئیس قوه قضائیه همچنین با صدور دستوری به مراجع قضایی تمامی استان های کشور، افرادی را که از طرق مختلف اعم از تسبیب، مشارکت و اجتماع به اموال عمومی، عمومی و خصوصی خسارت وارد کرده اند، طبق قانون محکوم می کنند. که خسارت مال آسیب دیده توسط آنها پرداخت شود.

در دومین بخش از جلسه 5 ساعته شورای عالی قضایی با روسای دادگستری و دادستان های مراکز استان ها، 14 نفر از اعضای شورای عالی قضایی و همچنین روسای کل دادگستری 13 استان کشور به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. و دیدگاه ها در مورد مسائل روز.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور توصیه هایی را به مراجع قضایی ارائه کرد و تصریح کرد: کار خود را خالصانه انجام دهید و به وقت و شخصیت مردم احترام بگذارید، از هزینه های غیرضروری برای مردم بپرهیزید. ممکن است در چشم همکاران و مشتریان و مشتریان، متواضع باشید.

هدیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه به ماده 6 قانون تشکیل این سازمان اشاره کرد که مقرر می دارد پرونده های سازمان بازرسی حداکثر ظرف مدت 3 ماه در مراکز قضایی رسیدگی شود. گفت: از مراجع قضایی تمامی استان ها تقاضا داریم در رسیدگی به پرونده های ارجاع شده از سوی سازمان بازرسی کل کشور تسریع کنند و شعب ویژه ای برای این منظور در نظر بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس مرکز اطلاعات و حراست دستگاه قضایی نیز به برخی از آمارها و کارآمدی دستگاه قضایی در سال گذشته پرداخت و گفت: انجام 54 هزار جلسه دادرسی الکترونیکی، آزادسازی 2 هزار و 500 هکتار از سواحل و منابع طبیعی، صدور 25 میلیون سند رسمی، نجات 550 نفر از قصاص با ایجاد صلح و سازش، ابطال هزار و 600 حکم و دستور خلاف شرع و بازگرداندن 314 هزار میلیارد تومان به بیت المال از جمله دستاوردهای قضایی در کل است. استان های کشور در سال 1400.

بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نیز در این جلسه اظهار داشت: امیدواریم با همکاری روسای کل دادگستری استان ها و تمامی دادستان های سراسر کشور تا پایان سال 1402 خط کشی کلیه اراضی کشور به پایان برسد. کشور. کشور.

وی در خصوص صدور سند 98 درصد از اراضی ملی کشور گفت: در 6 ماهه نخست امسال بیش از یک میلیون و 800 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خط کشی شده که معادل 10 درصد از کل اراضی کشاورزی کشور است. و پیش بینی ما این است که تا پایان امسال 30 درصد اسناد زمین های کشاورزی کشور صادر شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک نیز گفت: تعیین قاضی مرزبانی ویژه در کمیسیون های استانی برای رفع تداخل مدیران قضایی کشور، روند تعیین تکلیف اراضی مورد اختلاف را تسریع کرده است.

محمدی رئیس سازمان زندان ها نیز در این جلسه اظهار داشت: حدود نیمی از بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر از زندان آزاد شده اند.

وی گفت: افرادی که نقش اصلی و سازمان یافته اغتشاشات اخیر را داشتند آزاد نمی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی رئیس مرکز توسعه دعاوی نیز در این جلسه با اشاره به نزدیک شدن به بیستمین سالگرد تشکیل شوراهای حل اختلاف اظهار داشت: بنا داریم در آبان ماه امسال مراسمی را برای تجلیل برگزار کنیم. اصلاح طلبان و قضات فعال در عرصه تأسیس. بیایید صلح و آشتی را سازماندهی کنیم.

گفتنی است در این دیدار «آتابی» رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی، «کاهرمانی» رئیس کل دادگستری هرمزگان، حجت الاسلام «حسینی» رئیس کل دادگستری کردستان، حجت الاسلام «موسوی» رئیس کل دادگستری فارس، «آسیابی» رئیس کل دادگستری استان فارس گلستان، حجت الاسلام «مظفری» رئیس کل دادگستری قم، حجت الاسلام «موسوی» رئیس کل دادگستری مرکز، «صادقی» رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، «عبداللهی» رئیس کل دادگستری سمنان، «فضلی» رئیس کل دادگستری البرز، حجت اسلام ‘اکبری’ رئیس کل دادگستری مازندران، ‘دشیری’ رئیس کل دادگستری یزد و حجت الاسلام ‘جعفری’ رئیس کل دادگستری اصفهان به ارائه دیدگاه ها و دیدگاه های خود در خصوص مسائل روز در حوزه های مختلف قضایی، حقوقی و اجتماعی پرداختند و دستاوردهای دستگاه های قضایی را بیان کردند. در حوزه خدمت به مردم تابع آنها هستند و متخلفان پرداخت می کردند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین «منتذری» دادستان کل کشور، «غریب آبادی» معاون امور بین الملل قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین «رحیمی» معاون قضایی قوه قضاییه ، «جهانگیر» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین «حدری» معاون قوه قضائیه، «رحیمی» وزیر دادگستری، «صاحب کار» معاون راهبردی قوه قضاییه. و «القاصی» رئیس قاضی استان تهران نکاتی را در خصوص مسائل و مشکلات روز مربوط به دستگاه قضایی بیان و در این زمینه توصیه هایی نیز به مراجع قضایی استان ها ارائه کرد. کشور شما را بزرگ کرد.

دیدگاهتان را بنویسید