خشم بزرگ در انتظار انتخابات 1402؟

خشم بزرگ در انتظار انتخابات 1402؟

محبوبه ولی: ماه گذشته اعلام شد شورای نگهبان از بین دو تاریخ پیشنهادی برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره شورای اسلامی، 20 اسفند 402 را انتخاب کرده و سپس وزارت کشور فعالیت اجرایی اعلام ستاد انتخابات را آغاز کرد. کشور برای دو انتخابات شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری.

با توجه به اینکه یک سال تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی مانده است، نگرانی از حضور مردم در این انتخابات کمی زود است، اما تجربه دو انتخابات اخیر، موج فزاینده نارضایتی های اجتماعی و آتش سوزی و خشم پاییز گذشته، باعث ایجاد محافل شد. و ارقام به سیاستمداران از قبل نگران هستند که آیا خشم شدید مردم با صندوق های رای در انتظار انتخابات 402 است؟

این نگرانی را می توان در اظهارات دو روز پیش جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده تربت جام و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، در جلسه اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مشاهده کرد. شورا: شرمنده هستیم که در شرایط سخت اقتصادی و دلار 44 هزار تومانی و تورم 60 درصدی.

وی سپس این سوال را مطرح کرد که “تا به حال فکر کرده اید که آیا مردم در انتخاباتی که ما برگزار می کنیم به شما رای می دهند یا نه؟ ما اینجا هستیم تا قانون انتخابات را تغییر دهیم، اما حدس بزنید چه کسی به من و شما رای می دهد؟ “

مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبر انقلاب در دانشگاه‌های کشور سه ماه پیش در جلسه‌ای اعلام کرد که نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۸۳ درصد مردم اعتراض کرده‌اند اما در اعتراضات شرکت نکرده‌اند. حال سوال اصلی که رحیمی جهان آبادی نیز مطرح می کند این است که چند نفر از آن 83 درصد تصمیم می گیرند سال آینده رای دهند؟

42 و نیم درصد قبل از مرگ مهسا

سه سال پیش با همه شعارهای رنگارنگ «نجات اقتصاد ایران» و رفع تحریم‌ها و شفاف‌سازی، بهارستانی‌ها توانستند تنها ۴۲ و نیم درصد از واجدین شرایط را به پای صندوق‌های رای بیاورند که کمترین میزان مشارکت در انتخابات یازدهم دوره مجلس است.

با گذشت زمان و ناامید شدن امیدها برای تحقق این شعارها، زمزمه های هشدار نسبت به حضور مردم در انتخابات آینده نیز آغاز شد. حسن رسولی، فعال سیاسی در فروردین ماه سال جاری، پیش از آنکه محسایی به سراغ وزرا با حجاب برود، روی تخت بیمارستان جان باخت و کشور را چندین ماه در هرج و مرج فرو برد، حسن رسولی، فعال سیاسی در گفت وگو با ایلنا تاکید کرد: اگر مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به وجود آید. مردم حل شده اند نگران نباشید در آینده به خصوص در انتخابات 402 شاهد واگرایی بیشتر مردم با دولت خواهیم بود.

چند ماه پس از چنین هشدارهایی، حادثه مهسا پاییز آتشین و پرتنشی را برای ایران رقم زد. علاوه بر اتفاقات خیابانی، قطعی اینترنت، اعدام ها و احکام سنگین دادگاهی در مراحل مشکوک، به بن بست رسیدن برجام، سردرگمی بیش از پیش بازارها، انزوای ایران از مجامع بین المللی و سایر کشورها، موج جدید مهاجرت. و موارد دیگر از این دست، امید اجتماعی به شرکت در هر انتخاباتی را بسیار کاهش داده است.

اوایل ماه جاری، رضا نیلی، مدیر مسئول سایت نمایندگان و فرزند مدیرکل سابق انتخابات شورای نگهبان در صفحه توئیتر خود نوشت: بررسی های اخیر نشان می دهد که اگر انتخابات مجلس امروز برگزار می شد، میزان مشارکت در تهران تنها 15 درصد خواهد بود. وی ادامه داد: عزیزانی که در آخرین جلسه شانا با آقای حداد عادل شرکت کردند، اگر بخواهند با همین میزان مشارکت وارد بهارستان شوند، مجمع غیرقابل قبولی خواهد بود. تشکیل شود.”

جدا از اتفاقی که پس از مرگ مهسا در خیابان افتاد. قطعی اینترنت، اعدام ها و احکام سنگین قضایی، سردرگمی بیش از پیش بازارها، انزوای ایران از مجامع بین المللی و سایر کشورها و… امید اجتماعی به شرکت در هر انتخابات را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

در حال حاضر هیچ نشانه ای از تغییر رویه شورای نگهبان دیده نمی شود

اما آیا کاهش مشارکت و تشکیل «مجلس غیرقابل قبول» برای کسانی که برای انتخابات آتی آماده می شوند مهم است؟

عباسعلی کدایی، سخنگوی سابق شورای نگهبان بهار سال گذشته که بحث کاهش مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم مطرح شد، در پاسخ به خبرنگاران گفت که حضور کمرنگ احتمالی در انتخابات مشکل قانونی ایجاد نخواهد کرد و مشروعیت آن همچنان معتبر است.

در عین حال بسیاری تاکید کردند که حضور کم مردم حتی اگر بر مشروعیت انتخابات تاثیری نداشته باشد، قطعا مهر منفی بر مقبولیت آنهاست. اما از نظر کدخدایی و در مجموع دولت، برگزاری انتخابات به معنای برقراری دموکراسی است و کاهش یا افزایش میزان مشارکت در مقاطع مختلف به هر دلیلی خللی در رفتار ایجاد نخواهد کرد. انتخابات و نتایج حاصل از آن؛ حتی اگر میزان مشارکت به 20 درصد هم برسد!

انعطاف ناپذیری شورای نگهبان و بی توجهی به پیامدهای کاهش مشارکت در حالی که خشم عمومی از صندوق های رای باعث تنش و اختلافات پرهزینه بین مردم و دولت شده است.

علیرغم این استدلال شورای نگهبان، در اعتراضات اخیر افراد زیادی برای دوری از رد صلاحیت های دسته جمعی دوره های قبل و پذیرش طیف های مختلف سیاسی در انتخابات برای گشایش فضای سیاسی و در نتیجه کاهش نارضایتی عمومی و جلب مشارکت به این شورا پیوستند. مردم در انتخابات کمک می کنند.

گزارش‌های گروه‌های سیاسی مختلف که برای انتخابات آتی آماده می‌شوند نیز نشان می‌دهد که آنها برای انتخابات پارلمانی از جناح راست میانه و میانه رو گرفته تا محافظه‌کار و محافظه‌کار آماده می‌شوند. این در حالی است که تاکنون هیچ مدرک و نشانه ای از سوی شورای نگهبان مبنی بر تغییر رویه وجود ندارد و این احتمال وجود دارد که این شورا با همان دست و پا زدن قبلی و رد صلاحیت های جنجالی و گسترده، انتخابات 402 را مدیریت کند. .

اصرار شورای نگهبان بر بسته نگه داشتن فضای پیش از انتخابات به حدی است که عزت الله ضرغامی اوایل هفته جاری در بخشی از پیامی نوشت: «در مورد انتخابات، بدانید که ریاست جمهوری در ایران دو دوره است. در سال 1408 هفتاد ساله هستم و شایسته این مسئولیت نیستم. نه شورای نگهبان صلاحیت من را تایید می کند و نه من به قضاوت آنها درباره من اهمیت می دهم.»

از انتخابات بی جان گرفته تا اعتراضات خونین

انعطاف ناپذیری شورای نگهبان و بی توجهی به پیامدهای کاهش مشارکت در حالی که خشم عمومی از صندوق های رای باعث تنش و اختلافات پرهزینه بین مردم و دولت شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی اخیر، ایران شاهد کمترین میزان مشارکت در تاریخ پس از انقلاب بود. انتخابات ریاست جمهوری پاستور برای اولین بار با مشارکت کمتر از 50 درصد برگزار شد و نمایندگان در حالی عازم بهارستان شدند که حدود 58 درصد از واجدین شرایط در انتخابات مجلس یازدهم غایب بودند. هر دو انتخابات پس از حوادث نوامبر 1998 برگزار شد.

«توسعه ایران» ۲۷ مهرماه در گزارشی با عنوان «تعظیم کنندگان چند نفر هستند؟ رابطه مستقیم مشارکت در دو انتخابات اخیر در شهرها و استان های مختلف با شدت اعتراضات خیابانی در آن مکان ها را بررسی می کند. بررسی داده ها نشان داد که شهرهایی که مشارکت کمتری در هر دو انتخابات داشتند نیز در پاییز امسال شاهد فضای اعتراضی تندتر و پرتنش تری بودند. بنابراین، نگرانی از کاهش بیشتر مشارکت در انتخابات 402 تنها به دلیل ضربه ای است که به اصل انتخابات در کشور وارد می کند، بلکه به دلیل تهدیداتی است که برای روابط مردم و دولت ایجاد می کند.

با تمام این اوصاف، حکومت وحدت ملی یک سال فرصت دارد تا ببیند آیا می تواند از روی تورم بودجه و فشارهای سنگین اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که بر مردم وارد شده، مردم را پای صندوق های رای بکشاند یا خیر!

دیدگاهتان را بنویسید