خشونت دانش آموزان به دلیل «رکود رشد اجتماعی» آنهاست/ در نامه ای به دولت روحانی نسبت به خطرات «تعطیلی مدارس» هشدار دادیم!


زمان: 09:03:00
تاریخ انتشار: 1402/02/12
کد خبر: 1835945

روانشناس کودک و نوجوان در گفتگو با دانا;

این روانشناس پیشکسوت کودک در تشریح دلایل خشونت در بین دانش آموزان پس از افتتاح مدارس گفت: این یک بحران طبیعی است و ما در نامه ای به وزارت آموزش و پرورش دولت قبل در زمان ولیعهد عواقب تعطیلی مدارس را اعلام کردیم. معلوم است که دانش آموزان امروزی به دلیل رکود رشد اجتماعی خود هستند!


دکتر فاطمه قاسم زادروانشناس و صاحب پیشکسوت کودک مدال یازدهم و نشانه سلامت اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با تحلیل و تشریح علل خشونت در بین دانش آموزان پس از بازگشایی مدارس در سال جدید و علت ناسازگاری آنها با معلمان و والدین گفت: متأسفانه قبل از تاج گذاری خشونت در بین دانش آموزان به ویژه دانش آموزان پسر در چندین مورد شایع و شدید بود. ، اما پس از دوره سلطنت و تعطیلی دو ساله مدرسه، به نظر می رسد اخباری که گاهی اوقات می خوانم و می شنوم با شیب بسیار بیشتری تشدید شده است.


رئیس سابق هیئت مدیره شبکه کمک به کودکان کار وی افزود: بخش مهمی از این خشونت ها به دلیل حضور دانش آموزان در فضای مجازی است که بیشترین آسیب را به رشد دانش آموزان وارد کرده است. زیرا زمانی که دانش آموزان مدت زیادی دور هم نباشند و تعاملات اجتماعی و رفتار خوب را با یکدیگر انجام ندهند و چیزهای مثبتی از یکدیگر یاد نگیرند، وقوع چنین اتفاقات و پیامدهایی دور از ذهن نیست و کاملا طبیعی است. که چنین مواردی به خشونت ختم می شود منجر به بحث می شود.


e0837722 2521 45bb 843e babebda3ab38 خبر خاکستری

او تأکید می کند که خشونت و ناسازگاری دانش آموزان به وضوح با رکود رشد اجتماعی آنها مرتبط است. وی افزود: در دوره ای که آموزش و پرورش به دلیل شیوع تاج گذاری به صورت عملی انجام می شد و دانش آموزان به مدرسه نمی رفتند به شدت آسیب دیدند که یکی از موارد خشونت و ناسازگاری دانش آموزان با یکدیگر است. “


عضو هیئت مدیره انجمن پژوهشی و آموزشی پویا وی در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از تعطیلی مدارس گفت: مدارس ما در مورد تعطیلی مدارس زیاد صحبت کردیم و حتی نامه ای به وزارت آموزش و پرورش در آن زمان نوشتیم و در مورد عواقب و خطرات تعطیلی کامل مدارس تا حدودی هشدار دادیم و حتی پیشنهاداتی را برای حضور در دوره آموزشی کرونری به گونه ای ارائه کردیم که تضمین کننده باشد. سلامتی . . ما شاگردان تربیت کردیم. اما آموزش و پرورش در دولت قبل با توجه به تعداد دانش آموزان و امکاناتی که دولت در دستگاه های دولتی داشت می توانست تصمیم بگیرد که ارتباط دانش آموزان را با مدرسه قطع نکند.


412c7935 1baa 4082 9749 c9fee32220ab خبر خاکستری

این روانشناس کودک و نوجوان افزود: با تقسیم دانش آموزان به بدترین شرایط عروق کرونر و قرار دادن آنها در برخی مدارس غیردولتی، باشگاه ها و سوله های مدیریت بحران، اماکن ورزشی و سایر امکانات می توان آموزش را ممکن کرد. فرد و جلوگیری از تعطیلی مدارس؛ زیرا از مربیان انتظار می رفت که بیش از سایر اقشار جامعه نسبت به حضور دانش آموزان در مدارس و کلاس ها آگاهی داشته باشند و بدانند که تعطیلی مدارس عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. آنها باید ترتیبی می دادند که دانش آموزان کمتری هر روز به مدرسه بیایند، اما نه فقط برای مطالعه و حل تکالیفی که می توانستند از برنامه درسی مشابه شبکه شاد استفاده کنند. آنها فقط برای معاشرت و آشنایی با دیگران به مدرسه می آیند، حتی اگر برای یک کلاس ورزشی و چند ساعتی با هم بوده باشند، حتی اگر فقط یک یا دو روز در هفته یا چند ساعت در هفته در کلاس شرکت کنند.


15636096 f1f4 433d 91a9 cd06219261b5 خبر خاکستری

وی تصریح کرد: پیشنهادی که در نامه به آموزش و پرورش دادیم می توانست در پیشگیری از این گونه مشکلات موثر باشد اما متاسفانه گوش نکردند و عمل نکردند! حتی یادم هست که در مورد مدارس دولتی به شما پیشنهاد دادیم که از شهرداری ها کمک بگیرید. مثلاً در شهرداری در هر محله و محله ای از جمله کوچه های محله کلاس های فرهنگی و هنری دایر می شود که کارکنان وزارت آموزش و پرورش می توانند در محله های شهرداری موضوع کلاس های زیاد را مطرح کنند.. تا کمی کمبود فضای آموزشی برطرف شود.


a2509cc8 88c0 4b32 8f27 6bd4e1dbbff3 خبر خاکستری

برنده جایزه سلامت اجتماعی ادامه داد: جای تعجب است که چرا وزارت آموزش و پرورش در تصمیم خود مبنی بر تعطیلی مدارس در دوره ولیعهد فکر نمی کرد که متاسفانه بسیاری از دانش آموزان خانواده های کم درآمد در تنگنا قرار دارند. آنها به صورت محدود و نامناسب زندگی می کنند و اکثراً خانواده هایشان به آموزش مجازی دسترسی ندارند. در نتیجه این تصمیم بسیاری از دانش آموزان کم درآمد این دوره به دلیل نبود گوشی یا تبلت و عدم آنتن دهی تلفن همراه در محل سکونت خود مجبور به ترک تحصیل شدند که این اتفاق ناراحت کننده است. . با این حال، دولت فعلی شایسته است تلاش خود را برای بازگشت این دانش آموزان به محیط مدرسه و مدرسه متمرکز کند.


67cbfcda 8945 493c a22d fb723c90e902 خبر خاکستری

این مدرس بازنشسته دانشگاه در بخشی دیگر از سخنان خود به رابطه خانواده و فرزندان در ایام تعطیلات اشاره کرد. وی گفت: یکی از آسیب های دیگر دانش آموزان در این مدت این بود که بسیاری از خانواده ها توان مالی نداشتند و به جای درس و آموزش مجازی معمولا در خیابان بودند و این وضعیتی بود که به استثنای ورزش های نامناسب. فضای مجازی باید اطلاعات مخربی را از دوستان و همسایگان خود دریافت کند و تا حد امکان از مدرسه و فضای مدرسه دوری کند و از مدرسه که در آن کودکان و نوجوانان ناخودآگاه مستعد خشونت و پرخاشگری هستند، دلسرد شوند. تنشی که با هم ایجاد می کنند.

دکتر قاسم زاده گفت: دانش آموزانی که آنطور که ما انتظار داریم در مواجهه با فضای مجازی قدرت ناب خوبی و بدی را ندارند و این بستر باید فضای مدرسه را برای آنها پر کند، برعکس نه فقط با دیدن فیلم و عکس. خشونت و خشونت که برای آنها جذاب است، به تصاویر و داده های غیراخلاقی نیز می انجامد که خود منجر به انحراف اخلاقی دانش آموز و کل طیف کودکان و نوجوانان می شود.


41b563b2 21fb 414e 804d a05967709681 خبر خاکستری


نویسنده کتاب «به نیازهای کودکان آری بگوییم» وی ادامه داد: از سوی دیگر خانواده ای با مثلاً یک کودک بیش فعال و یک نوجوان که اغلب از رفتارهای شیطنت آمیز حوصله اش سر می رود، ناگهان با فضایی مواجه می شود که در طول سال تحصیلی که تقریباً نیمی از بیداری دانش آموز است، مدرسه. زمان ادامه داشت با رویکردی جدید باید فرزندش را تمام وقت در خانه نگه دارد! نه برای یک روز و یک هفته و یک ماه بیشتر از دو سال! خوب این خانواده می توانند و ندارند که مانع از بیرون رفتن و سرگردانی فرزندشان در خیابان شوند؟ اگر این خانواده که در بحث ما پر از چنین خانواده هایی است، از رفتن فرزندشان خوشحال شوند، نباید تعجب کنیم. چون دید همه یکسان نیست همه نمی توانند فرزندان خود را بر اساس قوانین و استانداردها تربیت کنند. بنابراین بیرون از خانه صدها مفسد و دام برای این کودکان و نوجوانان و حتی جوانان وجود دارد. واقعیت این است که امروزه کودکان و نوجوانان روز به روز با خطرات بیشتری روبرو هستند.


71b10541 6f59 43c8 8594 d760027c0f41 خبر خاکستری

وی افزود: عجیب است که با وجود اینکه بسیاری از دولتمردان از مشکل اطلاع داشتند، به جای حل مشکل، آن را پاکسازی کردند. حال سوال اصلی این است که همه می دانیم که کودکان و نوجوانان باید با تعطیلی مدارس انرژی خود را تمام کنند، چرا سایر نهادهای متولی آموزش و پرورش کار نمی کنند؟ چرا مکان های امنی برای بازی و تفریح ​​سالم برای کودکان و نوجوانان که تعدادشان کم نیست ایجاد نکنیم؟ نیازی به بودجه نداشت. اما متاسفانه کارمندان گوش نمی دهند. نمی دونم چرا اینقدر به هم بی اعتمادیم؟ من در مورد فرصت هایی که در کشورهای توسعه یافته وجود دارد صحبت نمی کنم. منظورم این است که چرا همان امکاناتی که از بیت المال است در اختیار بچه ها قرار نمی گیرد؟ چرا یک مسئول دارای چیزی است که می داند متعلق به عموم مردم است؟

بالاخره امروز شاهد این هستیم. دختران به گونه ای و پسران به گونه ای دیگر گرفتار سیاسی کاری مسئولانی هستند که اهمیت تعهد را درک نمی کنند و این جای تاسف دارد. این به این دلیل است که پسرها خشن تر هستند.

دکتر قاسم زاده خاطرنشان کرد: در مورد فضای مجازی، کاری که باید به موازات تدریس انجام می شد، کار با دانش آموزان بود تا مصونیت آنها ایجاد شود. فقط اگر از مضرات فضای مجازی برای کودکان صحبت کنیم نتیجه معکوس دارد. زیرا کودکان کنجکاو هستند تا آنچه را برایشان ممنوع است تجربه کنند. فضای مجازی کارکردی دوگانه دارد که نیاز به توضیح و درک برای کودکان دارد. هر فردی اعم از کودک و نوجوان ابتدا باید با فضایی که در آینده جزء جدایی ناپذیر زندگی و کار او خواهد بود آشنا باشد و از مزایا و معایب این فضا آگاه باشد.


2bc9090b af9a 4ed7 84a5 3758df590122 خبر خاکستری

این تاکید بر این استاد برجسته روانشناسی کودک که در حال بازنشستگی است خشونت و ناسازگاری دانش آموزان همان معضلی است که دو سال و نیم پیش پیش بینی کرده بودیم و در نامه ای به وزارت آموزش و پرورش هشدار دادیم که متأسفانه نادیده گرفته شد، وی ادامه داد: اما این بی توجهی باعث اتفاقات ناخوشایندی شد که همه از آن مطلع هستند. اما نباید تا حد امکان از این معضل علمی غافل شد تا خدای ناکرده بتوانیم این معضلات را برطرف کنیم. سوال کاملاً واضح است و نباید با رفتار منفی والدین در مدرسه بحران را پیچیده کرد. در مقابل، با اتخاذ تدابیر روشن و روانی، دانش آموز پر از خشم و عصیان را نرم و منعطف کرد و از بروز رفتارهای خشونت آمیز و درگیری های عادی بین دانش آموزان جلوگیری کرد. از این رو با وجود تمام مشکلاتی که در این دوره دارند، از معلمان انتظار می رود که خویشتن داری داشته باشند و به عنوان والدینی دلسوز با دانش آموزان رفتار کنند. زیرا همه ما معلمان با آگاهی از این مشکلات شغل معلمی را انتخاب کرده ایم و گاهی مجبوریم دانش آموز ناسازگاری را ترسیم کنیم.


9228da91 8364 4fbe a9b5 6ce70346af73 خبر خاکستری

دکتر قاسم زاده در پایان این گفتگو یادآور شد: اکنون که در آستانه روز معلم هستیم، ضمن تبریک به معلمان و مربیان محترم، خواهشمند است کمی با دانش آموزان مهربان تر باشید و بدانید که به ناهماهنگی دانش آموزان برای توهین به معلمان بها داده نمی شود و این بحران ناشی از تعطیلی مدارس و البته تعطیلی مدارس است. تصمیم اشتباه دولت قبل برای تعطیلی مدارس تمام شد. اما در برخی موارد رفتار دانش آموزان به هیچ وجه توجیه پذیر نیست و خانواده ها مجبورند روی چنین کودکانی کار کنند. خانواده هایی که بیشترین آگاهی را نسبت به اعمال و رفتار فرزندان خود دارند. از این رو امیدوارم خشونت های درونی دانش آموزان با تصمیمات صحیح مسئولین آموزشی هر چه زودتر برطرف شود و کسب علم و دانش در فضایی آرام ادامه یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید