خشکسالی سدهای گلستان را بدبخت کرد/ نمک زدایی دریا به جذب سرمایه گذار نزدیک شد


ساعت: 10:06
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895475

فشارهای خشکسالی برای مردم بسیار احساس می شود، از شهروندان عادی که ساعت ها با قطعی آب دست و پنجه نرم می کنند تا کشاورزانی که چاه هایشان کم است و باید چاره ای اندیشیده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ اثرات خشکسالی هر روز بیشتر و بیشتر خود را نشان می دهد، بارندگی ها به شدت کاهش یافته است، حتی میانگین بلندمدت متاسفانه کمتر است، آمار می گوید وضعیت منابع آبی گلستان بسیار شکننده و بحرانی است، فشار خشکسالی برای مردم بسیار قابل توجه است، از شهروندان عادی که ساعت ها با وقفه سپری می کنند، آب برای کشاورزانی که چاه هایشان خراب شده است می جنگد و باید چاره ای اندیشید.


* کاهش سفره های زیرزمینی مشکلاتی را برای بهره برداران آب ایجاد کرده است
را
مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان در خصوص وضعیت منابع آبی استان گفت: 14 سد بزرگ در استان گلستان وجود دارد که آب بسیار کمی در کف مخازن سدهای استان قابل مشاهده است که برای تامین آب بسیار ضروری است. كنترل و پايداري سدها كمتر نيستند، دليل آن كاهش بارندگي در سال جاري است، از سوي ديگر تبخير افزايش يافته است، زيرا دماي هوا نسبت به بلندمدت نيم درجه افزايش يافته است. همه اینها با کاهش منابع آب سطحی و زیرزمینی همراه بود.

سید محسن حسینی افزود: وضعیت رواناب در 11 ماه گذشته در سرشاخه های رودخانه ها با 7 درصد کاهش به 87 درصد در رودخانه های اصلی رسیده است و در حوزه آبخوان از 25 درصد به 311 میلیون مترمکعب دسترسی نداشتیم. سفره‌های زیرزمینی امسال و طبیعتاً همه بهره‌برداران تحت تأثیر قرار گرفته‌اند، تصمیم‌گیری در این زمینه برای ما سخت شده است.

وی در خصوص مهمترین پروژه های دولت برای بهبود وضعیت تامین آب و سفره های زیرزمینی گلستان گفت: در این راستا بر سه حوزه مهندسی رودخانه و کرانه تمرکز داشته ایم که از دهه فجر تا هفته دولت بیش از 30 پروژه نسبت به لایروبی رودخانه ها و رودخانه ها و همچنین احداث دیواره رودخانه ها 3 میلیارد تومان اعتبار داشتیم که هزینه شد.

حسینی پروژه های بزرگی در تامین آب کشاورزی وجود دارد و افزود: در هفته آغاز به کار دولت 21 پروژه با 16 میلیارد تومان به اتمام رسیده است که احیاء و بازسازی سدهای کوچک مخزنی و سدهای انحرافی از جمله پروژه هاست.
را

* نمک زدایی دریا به جذب سرمایه گذار نزدیک شد
را
مدیر منطقه طرح های آبرسانی استان گلستان در برخی مناطق استان گفت: کار 9 پروژه در هفته دولت 260 لیتر در ثانیه به آب برخی از شهرهای استان افزوده است.
را
وی با اشاره به وضعیت وخیم سدهای گلستان به دلیل خشکسالی بیان کرد: به دلیل منابع آبی در استان وضعیت سختی داریم و راهکارهای اکتشافی برای عبور از این وضعیت تدارک دیده شده است.
را
حسینی تصریح کرد: در حوزه آب شرب استان در افق 1425 نزدیک به 180 میلیون مترمکعب آب نیاز داریم که میزان آب زیرزمینی ما برای آینده بسیار کمتر از وضعیت فعلی است، هرچند نمی توان از کیفیت و کیفیت آن مطمئن بود. مقدار آب زیرزمینی مقداری از آب را به سدهایی که در حال ساخت هستند بردیم و کاوش کردیم تا بتوانیم آن را به این افق تمام کنیم و منظره خاصی هم به دریا داشتیم.
را
مدیرعامل آب منطقه ای استان گلستان در خصوص شیرین سازی آب دریا برای رفع مشکل کم آبی گفت: سال گذشته پس از مدت ها پیگیری، بخشی از وام اعطایی وزارت نیرو برای شیرین سازی 36 میلیون مترمکعب آب دریا را دریافت کردیم.
را
حسینی تصریح کرد: مطالعات آب شیرین کن 16 میلیون مترمکعبی را برای شرکت آب انجام داده ایم و مجوزهای زیست محیطی نیز اخذ شده است تا اقدامات بعدی برای جذب سرمایه گذار انجام شود.
را
به گفته وی؛ در سه تا چهار سال آینده آب شیرین کن استخراج شده از دریا به منابع آبی استان اضافه می شود که دیگر به خشکی متصل نمی شود و آب تضمینی می شود.
را

* کم آبی در پروژه های زیربنایی صنعت گلستان
را
مدیرعامل استان گلستان درباره تامین آب صنعت توضیح داد: استان گلستان به سمت کشاورزی گرایش دارد، از طرفی صنعت نیز نیاز به رشد دارد، یکی از زیرساخت های صنعت آب است که عمدتاً صنایع استان از جمله منطقه آزاد تجاری، پتروشیمی، یک شهر صنعتی 1000 هکتاری در شمال در غرب گلستان ساکن شدند، جایی که آب نیست.
را
حسینی گفت: مطالعات دقیقی در این زمینه انجام داده ایم تا در مجموع 20 میلیون مترمکعب آب از سدهای گلستان، بستان و نرماب منتقل شود که تقریباً به اندازه مصرف یک سوم این مجموعه است. که در افق 1430 به آن اشاره شده است اگر این اتفاق بیفتد محرک خوبی برای اقتصاد استان خواهد بود.
را
وی توجه به بهره وری آب را اولویت مهمی می داند و تصریح کرد: رودخانه های زیادی در استان داریم که جوان هستند.
را
حسینی از شناسایی 80 نقطه برای راه اندازی نیروگاه های کوچک خبر داد و گفت: مطالعات حدود 9 نقطه به صورت جزئی انجام شده و منتظر سرمایه گذارانی در بخش تولید برق پاک هستیم که بتوانند به آینده استان کمک کنند.
را
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید