خشکسالی و افزایش هزینه های حمل و نقل دو دلیل اصلی افزایش قیمت غلات است.

زمان: 13:41
تاریخ انتشار: 1400/07/29
کد خبر: 1778027

خشکسالی و کاهش قابل ملاحظه بارندگی ها در زمان برداشت محصول در 1 اکتبر 1400 ، تولید غلات مانند برنج را نیز تحت تأثیر قرار داد و اگرچه آماری در مورد تولید این محصولات ارائه نشده است ، بدون شک حجم تولید آنقدرها زیاد نبود برداشت بارانی سالهای 1998-99

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته صاحب خبر ؛ قیمت حبوبات دوباره افزایش یافت. رصد قیمت محصولات در خواربارفروشی ها و سوپر مارکت ها نشان می دهد که با شروع فصل پاییز ، قیمت حبوبات پرمصرف افزایش یافته است و شاهد قیمت های عجیب 70 و 80 هزار تنی از این محصولات هستیم. اگرچه قیمت فروش حبوبات به صورت عمده کمی کمتر از بسته بندی شرکت است ، اما در مغازه های خواربار فروشی قیمت لوبیا ، لوبیا قرمز ، نخود و عدس کمتر از 40 هزار تن نیست و انواع درجه یک این محصولات قیمت بالاتری دارند. 60 هزار تن

با این حال ، در نیمه دوم سال ، به دلیل سرد شدن هوا و تغییر نسبی در رژیم غذایی خانواده ها ، مصرف لوبیا معمولاً با افزایش همراه است و برای بسیاری از مصرف کنندگان تهیه این محصولات در قیمت های فعلی.

قیمت ها در سوپر مارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای بسیار بالاتر است. وقتی مصرف کنندگان از این فروشگاه ها دیدن می کنند ، با قیمت های سرسام آوری برای بسته های 900 گرمی حبوبات شرکتی روبرو می شوند. بسته هایی که بسته به درجه یک یا درجه دو و البته بسته به مارک قیمت های متفاوتی دارند. لوبیا به شکل بسته بندی در حال حاضر بین 70 تا 79 هزار گوجه فرنگی ، لپه بین 50 تا 58 هزار گوجه فرنگی ، لوبیا قرمز بین 45 تا 60 هزار گوجه فرنگی ، عدس بین 40 تا 48 هزار گوجه فرنگی و نخود بین 38 تا 50 هزار گوجه فرنگی قیمت دارد.

قیمت هر کیلوگرم لوبیا چیتی به 80 هزار تومان و عدس به 50 هزار تومان می رسد در حالی که تا دو سال پیش عدس و خوراک لوبیا از غذاهای ارزان قیمت محسوب می شد ؛ غذاهایی که کم کم به غذاهای لوکس تبدیل می شوند.

* برای خرید لوبیا ارزان به خرده فروشان بروید

مصطفی بهاک ، رئیس اتحادیه غذایی اصفهان ، در گفت وگو با صاحب نیوز در مورد افزایش چشمگیر قیمت غلات اظهار داشت: خشکسالی در تمام نقاط کشور منجر به کاهش محصولات زراعی شده است ، از سوی دیگر ، کاهش واردات چیزی جز کمبود غلات

وی افزود: بنابراین کاهش تولید داخلی ، وابستگی به واردات و افزایش نرخ ارز از مهمترین دلایلی است که می توان از آن به عنوان قیمت بالای حبوبات نام برد. به گفته تأمین کنندگان ، نوسانات قیمت حبوبات باعث تغییر مداوم قیمت خرده فروشی و بسته بندی انواع حبوبات در فروشگاه ها شده است ، بنابراین برخی از مردم به امید خرید ارزان این اقلام به عمده فروشان مراجعه می کنند.

رئیس اتحادیه غذایی اصفهان اذعان داشت: همچنین میزان تولید غلات در غرب کشور کاهش یافته و همین امر باعث افزایش قیمت ها شده است. علاوه بر این ، باید توجه داشت که افزایش هزینه های حمل و نقل بر قیمت حبوبات نیز تأثیر گذاشته است. بر این اساس می توان گفت فروشندگان نیز از گرانی حبوبات متضرر شده اند.

وی اعلام کرد: در 6 ماهه اول سال عدس و سپس لوبیا بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

به درستی بیان شد که برخی از واحدهای بسته بندی یا توزیع در تلاش هستند تا از شرایط موجود برای افزایش قیمت حبوبات استفاده کنند ، سود مجاز واحدهای بسته بندی غلات 17 درصد است. البته تا رسیدن این محصول به کاربر نهایی ، حاشیه سود توزیع کنندگان بزرگ و کوچک به آن اضافه می شود. با این حال ، گاهی اوقات اتفاق می افتد که لوبیای بسته بندی شده با محدودیت زیاد بیش از حد ارائه می شود. با توجه به الزام واحدهای بسته بندی و توزیع به منظور رعایت نرخ سود مجاز ، در صورت رعایت موارد نقض ، متخلف مورد بررسی قرار می گیرد.

وی با اشاره به نظارت بر بازار غلات ، ادامه داد: نظارت از چهار جهت شامل اتحادیه مواد غذایی ، بازرسی اصناف ، بازرسی تجاری و زندان انجام می شود و متخلفان به دادگاه معرفی می شوند ، جریمه می شوند و مهر و موم می شوند. به “

به گفته کارشناسان ، خشکسالی و کاهش قابل ملاحظه بارندگی ها در زمان برداشت ، که در 1 اکتبر 1400 به پایان رسید ، بر تولید حبوباتی مانند برنج نیز تأثیر گذاشت و اگرچه آمار دقیقی از تولید هر یک از این محصولات ارائه نشد ، مقدار تولید سالانه این محصول بارانی 99-98 نبود.

سال گذشته ، آمارها نشان داد که 21 درصد تولید غلات افزایش یافته است. از سوی دیگر ، بر اساس آخرین گزارش مرکز ملی آمار تورم مواد غذایی در ماه سپتامبر ، لوبیا پرمصرف بین آگوست تا سپتامبر امسال بین 3.9 تا 8.1 درصد افزایش قیمت داشته است.

برای افرادی که می خواهند غذا را با قیمت مناسب تری خریداری کنند ، عمده فروشان و سپس فروشگاه های مواد غذایی انتخاب اول و دوم هستند. فروشگاه هایی که اغلب قیمت های پایین تری نسبت به سوپرمارکت ها دارند. اما قیمت بالای همه کالاهای اساسی منجر به افت شدید فروش مواد غذایی در سال گذشته شده است.

تغییرات قیمت همه اقلام به قدری سریع اتفاق می افتد که گاهی اوقات با مرتب سازی مجدد یک کالا پس از فروش آن دچار مشکل می شویم ، این بدان معناست که تفاوت قیمت بین دو سفارش متوالی آنقدر زیاد است که فروشنده را متضرر می کند.

فروش کلیه واحدهای فروش 30 تا 40 درصد کاهش یافته است و سفارشات بسیاری از محصولات از سال 1999 به نصف رسیده است ، زیرا بسیاری از کالاهای دیگر خریدار زیادی ندارند.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید