خطر بیشتر از استراماکونی استقلال!

خطر بیشتر از استراماکونی استقلال!

بی شک یکی از بهترین خارجی هایی که در چند سال اخیر وارد فوتبال ایران شده، کوین یاماگا ستاره فرانسوی استقلال است. یاماگا بهترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه استقلال است و در این فصل گل های مهمی برای تیمش به ثمر رسانده است. یاماگا که در دربی مصدوم شد، بقیه بازی های تیمش در این فصل را از دست خواهد داد و به همین دلیل می خواهد به کشورش بازگردد تا درمان خود را در آنجا ادامه دهد. اما ماجرای قرارداد این بازیکن و درخواست او از استقلال این روزها به یکی از سوژه های اصلی این باشگاه تبدیل شده و هواداران استقلال را به شدت نگران کرده است. در کنار بازیکنان خارجی استقلال که به دنبال مطالبات خود هستند، بازیکنان ایرانی نیز خواستار پول خود هستند و حتی خبر اخطار چند بازیکن این تیم برای دریافت مطالباتشان در رسانه ها منتشر شده است.

فیفا به بازیکن حق می دهد

یکی از مدیران استقلال در واکنش به خبر اخطار چند بازیکن این تیم مدعی شد که طبق قوانین داخلی بازیکنان ایرانی نمی توانند تذکر بدهند. اگرچه در قوانین داخلی به طور واضح مشخص نشده است که بازیکنان ایرانی چه زمانی می توانند به باشگاه اطلاع دهند و سپس به دلیل عدم دریافت نامه آنها قراردادشان را فسخ کنند، اما از آنجایی که فدراسیون فوتبال ایران تابع قوانین فیفا است، بازیکنان ایرانی نیز می توانند به باشگاه اطلاع دهند و حتی یک طرفه قراردادشان را به هم بزنند. لازم به ذکر است که فیفا در این زمینه به شدت از حقوق بازیکنان دفاع خواهد کرد.

خطری بزرگتر از استراماچونی استقلال را تهدید می کند

مدیران استقلال مدعی شدند بدهی به استراماهونی بزرگترین بدهی تاریخ باشگاه بوده است. همین بدهی منجر به حذف استقلال از آسیا شد و حواشی مرتبط با آن همچنان پابرجاست. اما با توجه به افزایش غیرعادی قرارداد بازیکنان استقلال و عدم توانایی مدیران این باشگاه در درآمدزایی و کمبود منابع مالی، بدهی به بازیکنان این تیم بسیار سنگین تر از بدهی به استراماهونی و مشکل بزرگی برای مدیران استقلال ایجاد خواهد کرد.

فقط یک ماه دیگر به استقلال می رسد

طبق قانون باشگاه استقلال باید قبل از پایان مسابقات این فصل حقوق بازیکنان و کادرفنی خود را پرداخت کند. اگر این اتفاق نیفتد، بازیکنان می توانند به کمیته تعیین وضعیت شکایت کنند و پس از اخطار 10 روزه به باشگاه، در صورت عدم توافق، می توانند به صورت یک طرفه قرارداد خود و حتی احتمالی باشگاه استقلال را فسخ کنند. جنایات بسیاری از جمله بسته شدن پنجره نقل و انتقالات. در صورت صعود استقلال به فینال جام حذفی، مدیران این باشگاه نهایتا تا ماه آینده یعنی حوالی 3 خردادماه فرصت دارند تا بدهی خود به بازیکنان را پرداخت کنند.

تاریخچه قرارداد با یاماها

در ابتدای این فصل و پس از درخشش یمگا در استقلال، مدیران این باشگاه به وی پیشنهاد کردند که با افزایش دستمزد قابل توجهی قراردادش را تمدید کند که قرارداد یمگا با استقلال به مدت دو فصل و مبلغ قرارداد برای فصل اول تمدید شد. سال حدود 500 هزار یورو است تمیز خواهد بود و برای سال دوم 25-30 درصد افزایش می یابد. دستمزدی که مدیران استقلال به یاماگا پیشنهاد دادند مورد قبول ستاره فرانسوی استقلال قرار گرفت و قرارداد تمدید شد و قرار بود ماهانه قرارداد یاماگا پرداخت شود اما در چند ماه گذشته پولی برای اعلام باشگاه استقلال دریافت نکرده و می خواهد پولش را بگیرد. . نکته عجیب اینجاست که در قراردادی که با یاماگا ایجنت ایتالیایی و باشگاه استقلال امضا و تایید شد، به جای 10 درصد پورسانت ایجنت، باشگاه استقلال 25 درصد را پرداخت می کند که هر فصل این درصد روی قرارداد یاماگا اعمال می شود. کل حق الوکاله فابیو فرمانی همانطور که پیشتر فتح الله زاده اعلام کرده بود برای قرارداد دو ساله با یاماگا 260 هزار دلار است و باشگاه استقلال طبق قرارداد موظف به پرداخت این مبلغ خواهد بود. یکی از نکات عجیب ماجرای تمدید قرارداد آرتور کوین یاماگا با استقلال به موضوع مالیات این بازیکن برمی گردد. در قرارداد قبلی بازیکن باید مالیات را خودش می پرداخت و 30 درصد مبلغ قرارداد را به عنوان مالیات پرداخت می کرد. اما در اقدامی عجیب تمدید قرارداد یاماها با استقلال معاف از مالیات و خالص است. در واقع مدیران استقلال چند صد هزار یورویی به ستاره تیم خود دادند و با گرفتن 30 درصد مالیات از این بازیکن، یاماگا را از پرداخت مالیات معاف کردند. با این شرایط، یاماگا کمی کمتر از 2 میلیون یورو برای استقلال هزینه خواهد کرد که رقمی واقعا بالاست و ممکن است در آینده برای باشگاه استقلالی برای پرداخت این بازیکن، ایجنت و مالیاتش مشکل ایجاد کند. حالا باشگاه استقلال باید به این بازیکن پرداخت کند و نماینده او نیز باید مالیات قرارداد این بازیکن را بپردازد.

سیلوا در جاده یاماگا

شاید این موضوع هنوز رسانه ای نشده باشد اما رافائل سیلوا، مدافع برزیلی استقلال تقریبا شرایطی مشابه یاماگا دارد و چندی پیش اولین اخطاریه را برای دریافت درخواست خود به باشگاه استقلال ارسال کرد. یاماگا با توجه به مصدومیت او می خواهد هر چه زودتر راهی کشورش شود اما سیلوا در بازی های آینده استقلال را همراهی می کند و پس از پایان بازی ها راهی کشورش می شود.

احتمال جدایی دو کشور مستقل خارجی وجود دارد

استقلال در این فصل 3 بازیکن خارجی در تیم خود داشت و امانوف ازبکستانی در نیم فصل قرارداد خود را با استقلال فسخ کرد و گفته می شود از این باشگاه به فیفا شکایت کرده و از استقلال طلب غرامت کرده است. حالا زمزمه هایی مبنی بر جدایی سیلوا و یاماگا به گوش می رسد و باشگاه استقلال باید هر چه سریعتر مطالبات خارجی های خود را پرداخت کند تا از جدایی این دو ستاره جلوگیری شود و همچنین پرونده جدیدی برای این باشگاه باز نشود.

دیدگاهتان را بنویسید