خطر ریزگردها در قم بی قوش تهران

خطر ریزگردها در قم بی قوش تهران

مدیرکل منابع طبیعی استان قم گفت: مهمترین مشکلی که در سال های اخیر با آن دست به گریبان بوده ایم، گسترش بیابان، فرسایش خاک و گرد و غبار است که زندگی مردم و شهروندان قمی را مختل می کند.

تسنیم: مدیرکل منابع طبیعی استان قم گفت: یکی از دلایل اصلی پدیده گرد و غبار در قم وجود بیابان هایی است که به کانون تولید ریزگردها تبدیل شده اند و اگر به زودی حل نشود از قم فراتر می روید. و شامل سرمایه می شود.

محمد شعاعی در خصوص حل نشدن معضل ریزگردها در استان گفت: مهمترین مشکلی که در سال های اخیر با آن دست به گریبان بوده ایم، گسترش بیابان، فرسایش خاک و گرد و غبار است که زندگی مردم و شهروندان قمی را مختل کرده است.

وی افزود: از نظر آماری بیش از 84 درصد مدیریت میدانی استان در اختیار منابع طبیعی است که معمولاً در 4 محور حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری تعریف می شود و موضوع پدیده گرد و غبار مربوط به … بحث بیابان که تقریباً 20 درصد است یعنی 200 هزار هکتار مساحت بیابانی داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم 300 هزار هکتار از مساحت قم را مستعد تشکیل گرد و غبار عنوان کرد و گفت: حدود 105 هزار هکتار از مناطق کویری قم مناطقی هستند که به کانون ریزگردها تبدیل شده اند.

وی خاطرنشان کرد: ریزگردها و ریزگردها در سال های اخیر برای قم مشکل ساز شده و اگر این مشکل به زودی حل نشود، از استان فراتر رفته و حتی ممکن است پایتخت را درگیر کند.

شعاعی به تاریخچه آغاز بحث بیابان زدایی در استان قم از سال 1349 نگاه کرد و در این باره گفت: با توجه به اعتبارات تخصیص یافته کارهای زیادی انجام شده و از سال 1349 که طرح مقابله با بیابان آغاز شد. ، کارهایی انجام شده است اما متاسفانه سرعت بیابان زدایی از سرعت عملیات بیشتر شد.

وی تصریح کرد: دلایل مختلفی در پس این امر وجود دارد که یکی از آنها بحث های طبیعی است مانند; آب و هوا، گرم شدن کره زمین و اتفاقاتی که در طبیعت رخ می دهد. مانند دخالت انسان و غیره و بحث قطع حق آبه در محیط زیست که ممکن است بیشترین تاثیر را داشته باشد، مثلا منطقه شرق قم زمانی چراگاه احشام بوده اما اکنون به بیابان تبدیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم درباره احیای عرصه های بیابانی در استان گفت: حدود 15 هزار هکتار از عرصه های بیابانی از سال 1349 تاکنون در مناطق مختلف احیا شده است که بارزترین نمونه آن منطقه کوه نمک است. در جاده قم – جعفریه که کانون ریزگردها بوده و از دهه 70 مهار و مقاوم سازی شده است.

شعاعی تصریح کرد: چهار مرکز تولید این ریزگردها شامل حسین آباد، میش ماست، مسیله، قم و کوه نمک در استان داریم که باید اقدامات ویژه و عاجل برای کنترل و پیشگیری از آنها انجام شود.

شعاعی خاطرنشان کرد: در بحث احیاء بر اساس قوانین مبارزه با گرد و غبار 14 سازمان وظیفه مقابله با گرد و غبار را بر عهده دارند که باید همه به سطح ملی بیایند و آن را به عنوان یک ابرپروژه معرفی کنیم چرا که اگر این کار را انجام ندهیم. به زودی دریافت کنید، این شامل استان های همجوار از جمله تهران می شود.

محمدحسین بازگیر مدیرکل محیط زیست استان قم نیز با بیان اینکه اکوسیستم دریاچه نمک قم به شدت شکننده است، گفت: ستاد ملی مدیریت گرد و غبار کشور اعلام کرد که در صورت آسیب دیدن دریاچه نمک فلات مرکزی نیز آسیب می بیند و گرد و غبار وارد می شود. و مرکز میکرو گرد و غبار در منطقه فعال خواهد شد.

به گزارش بازگیر، دریاچه نمک یکی از فرصت های خوب استان قم است که بین سه استان قم، اصفهان و سمنان واقع شده و حدود 200 هزار هکتار وسعت دارد و دشت مسیله را پشتیبان می کند و خوشبختانه هنوز در شرایطی است که گرد و غبار و پودر ریز ایجاد می کند. او نرسیده است.

مدیرکل محیط زیست استان قم با بیان اینکه متأسفانه به دلیل قطع شدن کانال های آبیاری و خشکسالی گسترده، اکوسیستم این منطقه به شدت شکننده شده است، گفت: متأسفانه آرام آرام با تهدید این فرصت ارزشمند مواجه می شویم و حق آبه ای که باید به تالاب های اقماری دریاچه مانند ; تالاب موره، تالاب خز سلطان، تالاب بند علی خان در استان تهران و… آنها به رودخانه ها، خلیج ها و خروجی های گذشته نرسیده اند و ندارند، ما سدهای زیادی داشتیم و زهکش های زیادی داشتیم.

وی تصریح کرد: مدیریت و ساماندهی این کارهای فرا استانی ضروری است که در سفر قبلی رئیس جمهور به استان قم، موضوع دریاچه نمک در کارگروه ملی به تصویب رسید و بیش از یک سال کار انجام شد. خارج شد و برنامه مدیریت جامع این حوزه تهیه و با نهادهای مختلف مرتبط با این حوزه از جمله وزارت کشور، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، وزارت صلح و غیره تبادل اطلاعات شد و در این راستا طرحی نوشته شد که در ششمین جلسه ستاد ملی تالاب ها تصویب شد.