رئیس مدیریت بحران شهر تهران: منشأ ریزگردها عراق است. این بر عهده شهرداری نیست

رئیس مدیریت بحران شهر تهران: منشأ ریزگردها عراق است.  این بر عهده شهرداری نیست

روز جدید علی نصیری، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران درباره علت آلودگی هوای تهران گفت: منشأ طوفان از کشور عراق بوده و شهرداری مسئولیتی در کنترل اوضاع ندارد. به گفته نصیری، این وضعیت تا امروز با توجه به پیش بینی وزش باد شدید در بعدازظهر، احتمال تشدید وضعیت گرد و خاک امشب 20 فروردین وجود دارد.

شاخص آلودگی هوا به شدت افزایش یافته است، کارشناسان هشدار داده اند که کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری های قلبی نباید خانه های خود را ترک کنند، اما منشا این آلودگی بی سابقه در تهران و کلانشهرها چیست و مقصر کیست؟

شاخص آلودگی هوا در روزهای پایانی فروردین 1401 به عدد 500 رسید که در سال های اخیر شاخص آلودگی پایتخت به ندرت به این رقم می رسد. گرد و غبار آسمان تهران را فراگرفته و هر لحظه اخبار مختلفی در این زمینه از شبکه های مجازی منتشر می شود.

برخی کشورهای همسایه را مقصر ریزگردها می دانند و برخی دیگر افزایش آلودگی را عامل رفع محدودیت های رفت و آمد و افزایش استفاده از آلاینده های هوا می دانند، اما مسئولان محیط زیست هنوز اظهار نظری نکرده اند.

آلودگی هوای تهران خانگی نیست و ناشی از فعالیت خودروها یا صنایع است

اما برخی از مسئولان شهری در ابتدای آلودگی هوا اظهارنظرهای مختلفی کردند که اولین آن واکنش سخنگوی شهردار و رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران بود که تلاش کردند آلودگی هوا را به گرد و غبار کشورهای همسایه مرتبط کنند.

عبدالمطهر محمدی در صفحه توئیتر خود درباره آلودگی شدید هوای تهران نوشت: آلودگی هوای تهران داخلی نیست و ناشی از فعالیت خودروها یا صنایع است. کانون گرد و غبار در کشورهای غربی و شمال غربی ایران است و ناشی از پدیده تغییر اقلیم، خشکسالی و بیابان زایی است. به گفته سخنگوی شهرداری تهران، تغییر اقلیم موضوعی ملی و فراملی است که نیازمند تلاش سازمان محیط زیست و وزارت امور خارجه است.

وی همچنین نوشت: شهرداری تهران با ارائه اطلاعات دقیق ماهواره ای شرکت کنترل کیفیت هوا به این کمیته و آمادگی همه جانبه برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار دولت و مردم خواهد بود. بهتر است شهروندان در این شرایط بحرانی غبارآلود از منازل خود خارج نشوند و البته سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز در این خصوص هشدارهایی داده است.

همچنین علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران درباره علت آلودگی هوای تهران گفت: منشا طوفان از کشور عراق است و بر اساس این موضوع شهرداری مسئولیتی در قبال کنترل وضعیت ندارد.

به گفته نصیری، این وضعیت تا امروز با توجه به پیش بینی وزش باد شدید در بعدازظهر، احتمال تشدید وضعیت گرد و خاک امشب 20 فروردین وجود دارد.

مردم باید پنجره های خود را بسته و در صورت امکان در یک منطقه دارای تهویه مطبوع نگه دارند.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران به مردم توصیه کرد از فعالیت در فضای باز پرهیز کنند و حضور خود را در فضای باز کاهش دهند. توصیه می شود افرادی به خصوص کسانی که مشکلات تنفسی دارند از انجام ورزش های شدید در فضای باز به شدت پرهیز کنند. مردم همچنین باید پنجره های خود را بسته و در صورت امکان در محیطی با تهویه مطبوع نگه دارند.

نصیری همچنین گفت: در صورتی که افراد دچار مشکلاتی مانند تنگی نفس، سرفه و درد قفسه سینه می شوند، ضمن اجرای برنامه های درمانی و مشورت با پزشک تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار خودداری کنند.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی، قبل از قرار دادن غذا در یخچال از درب مناسب برای ظروف استفاده کنید، غبار روی مواد باید پاک شود. شهروندان تهرانی از ماسک استفاده کنند، در این شرایط استفاده از ماسک معمولی توصیه نمی شود و بهتر است در این شرایط مردم از ماسک های فیلتر دار استفاده کنند. با این حال، بهترین اقدام این است که از خانه بیرون نروید.

رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران گفت: شرایط کنونی و بروز ریزگردها با وضعیت آلودگی هوا متفاوت است و شهرداری مسئولیتی در قبال ریزگردها ندارد و این نهاد تنها به عنوان عضوی از کمیسیون حضور خواهد داشت. هر تدبیری اندیشیده شود، اجرا خواهد شد.

به گفته وی، این آلودگی امروز هم وجود دارد، اما در حال کاهش است. بیشتر ذرات گرد و غبار از عراق و کمتر از اردن و عربستان سعودی است.

استاندار تهران: هوای تهران رو به بهبود است

اما استاندار تهران در این باره می گوید: هوای تهران امروز (شنبه) بهبود یافته و اکنون این شاخص به زیر 200 رسیده است.

محسن منصوری گفت: به گفته کارشناسان هواشناسی، کیفیت هوای تهران رو به بهبود است، بنابراین تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات لغو شده است.

به گفته وی، روز گذشته تهران ساعت ها خطرناک شد که با وزش باد وضعیت بهتر شد.

استاندار تهران همچنین به مردم توصیه کرد از تردد در فضای باز خودداری کنند.

همچنین رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیمی وزارت بهداشت در خصوص آلودگی شدید هوا در مناطقی از کشور که تحت تاثیر طوفان و گرد و غبار قرار گرفته اند، گفت: سالمندان، بیماران قلبی و عروقی، کودکان و … مورد توجه قرار می گیرند. . حساس است و باید مراقب بود.

عباس شاهسونی افزود: بر اساس دستورات توصیه شده بیماران ریوی و قلبی، سالمندان و کودکان از خانه خارج نشوند و فعالیت خود را به حداقل برسانند. سایر افراد نیز باید از فعالیت های طولانی و شدید و ورزش های خارج از منزل خودداری کنند. همچنین تعطیلی فعالیت های ورزشی در فضای باز تا فردا الزامی است.

وی ادامه داد: وجود چنین شرایط جوی باعث افزایش بیماری های قلبی، ریوی و مرگ زودرس در بیماری های قلبی و سالمندان می شود و همچنین افزایش شدید علائم تنفسی در کل جمعیت را به دنبال خواهد داشت. شاخص هوا بالای 300 است و این یک هشدار جدی برای سلامت انسان است. باید بدانیم که همه افراد جامعه متاثر از پیامدهای این آلودگی هوا خواهند بود.

تهران به یکی از آلوده ترین شهرهای جهان تبدیل شده است

اما رئیس کمیسیون ساخت و ساز و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در صفحه شخصی خود در توئیتی نوشت: تهران در شرایط آلودگی هوا و وجود ذرات معلق زیر 10 میکرون با شاخص ppm 500 به یکی از آلوده ترین شهرهای جهان درمان باید قبل از وقوع انجام شود. تعطیلی مدارس و ادارات راه حل نیست و نیست، تسکینی برای عبور از شرایط بحرانی است.

سیدجعفر تشکری هاشمی ادامه داد: این بار برای حفظ جان و سلامت شهروندان باید تهران، مدارس و ادارات را تعطیل کنیم اما هنوز برای اجرای اقدامات کارشناسی با عزم و اراده ملی! با آلودگی هوا دیر نشده است. و مرگ هزاران شهروند، از آنچه فکر می کنیم به ما نزدیک تر است.

بر اساس این گزارش، آلودگی هوا سال‌هاست که گریبان مردم تهران را گرفته است و این مشکل در گذشته حل نشده و هر بار برای رفع این معضل اسکان موقت از جمله تعطیلی مدارس، زوج و فرد از خانه و… در نظر گرفته شده است. .

یکی از تصمیمات مهم برای رفع آلودگی هوا، توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد مترو است و باید در این دوره از مدیریت شهری تدابیری اندیشیده شود. البته گفته می شود آلودگی های کنونی ربطی به خودروها ندارد و گرد و غبار کشورهای همسایه مقصر اصلی آن است.

برخی خواستار تعطیلی امروز تهران شده اند، اما استاندار تهران این را نگفته و گفته است که امروز آلودگی کاهش می یابد.

در حال حاضر شاخص فعلی کیفیت هوای تهران 174 است و برای همه گروه‌ها آلوده است.

به دلیل آلودگی هوا امروز (شنبه) دیدار تیم های پرسپولیس تهران و آلومینیوم اراک که قرار بود امشب در ورزشگاه آزادی برگزار شود لغو شد.

دیدگاهتان را بنویسید