خط به خط با مشکلات قالیبافان / حمایت مسئولین، نخ های قالی بر در امید گذاشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، یکی از مهم ترین صنایع دستی کشور که قدمت زیادی دارد، هنر قالی بافی است که بسیاری از زنان با دستان هنرمندانه خود نقش ها و تصاویری برگرفته از فرهنگ و تمدن را بر روی فرش ها حک می کنند تا خانه های خود را زیبا کنند.

از قدیم الایام بسیاری از زنان علاوه بر کارهای خانه داری و وظایف مادری، پشم های جمع آوری شده از حیوانات را که در چند مرحله به نخ تبدیل می شد، با شور و غوغایی روی فرش می گذاشتند. در ذهن قالیبافان وجود داشته است که بیشتر آنها با احساسات و فرهنگ مردم این منطقه ارتباط مستقیم دارد.

این هنر تاریخی نقش بسیار مهمی در اقتصاد دارد، زیرا فرش ایرانی در بازارهای خارجی و جهانی مشتریان زیادی دارد و صادرات این صنایع دستی می تواند در اقتصاد موثر باشد، اما بستگی به حمایت بیشتر از قالی بافان دارد. برای مدت طولانی سخت است

به جرات می توان گفت فرش ایرانی در دنیا رقیبی ندارد، فرشی اصیل با طرح و رنگ بسیار زیبا، اصالت و کیفیت این فرش را در بین فرش های تولید شده در دنیا متمایز می کند.


cde44d98 5e94 4249 8c3e 88ce05369651 خبر خاکستری



نقش های زیبای فرش لری

هنرمندان این منطقه فرش هایی با هزاران طرح و رنگ می بافند، بافت فرش ها پر از خاطراتی است که گاه هنرمندان در حین بافت آن را زمزمه می کنند تا در نهایت فرشی ماندگار و منحصر به فرد خلق کنند.

اما در میان فرش های تولید شده، فرش لری جایگاه بسیار ویژه ای دارد، دامداری یکی از ظرفیت های مهم استان لرستان است و بسیاری از فرش های زیبا و محلی با استفاده از پشم حیوانات بافته می شود و نقش و نگارهای این فرش ها گویای قله های فرهنگ لاری است. .

در گذشته زنان و مردان زیادی به هنر قالی بافی اشتغال داشتند اما به تدریج با ماشینی شدن زندگی از تعداد هنرمندان این هنر کاسته شد و این در حالی است که قالی بافی ظرفیتی برای توسعه تولید، اقتصاد و اشتغال است. ، که با حمایت و توجه به ظرفیت اقدام قابل توجهی انجام می دهد.


رشد 11 درصدی صادرات فرش ایران

فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران چندی پیش از اشتغال ۱۹۱ هزار نفر در صنایع جانبی تولید فرش خبر داد و با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان تولید دانش بنیان و اشتغالزای انقلاب، گفت: شرکت های دانش بنیان را می توان در زمینه های مختلف در زمینه فرش دستباف یافت، بهره مند شده اند و در این راستا برای اولین بار روز ملی فرش یعنی 20 خرداد در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است. جمهوری اسلامی ایران با همت دولت مردمی و همه دست اندرکاران عرصه فرش.

وی افزود: سال گذشته دو میلیون و 800 هزار متر مربع فرش در کشور توسط پدیدآورندگان این هنر تولید شد که رشد 27 درصدی را نشان می‌دهد و امسال تولید به سه میلیون مترمربع برنامه‌ریزی شده است. 35000 نفر وجود دارد و ما در تلاش هستیم که این تعداد را به بیش از 50000 شغل جدید در سال جاری افزایش دهیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به صادرات فرش گفت: حجم صادرات فرش ایران در سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافت و ایران با ۷۲ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد.

رافع گفت: 5 هزار و 500 دانش آموز در سراسر کشور در رشته تخصصی فرش دستباف تحصیل می کنند اما در مجموع بیش از دو میلیون نفر در زمینه فرش در کشور فعالیت می کنند.


0fd554f6 c3a8 417b bef1 398f7af8c8a5 خبر خاکستری



بافت 10 هزار متر مربع فرش و موکت

محمدمهدی ایلامی رئیس اداره فرش لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیفلک گفت: در استان لرستان حدود 10 هزار نفر دارای کارت شناسایی قالیبافی از اتحادیه هستند که از این تعداد 4500 نفر از طریق سازمان تامین اجتماعی و به همراه حمایت دولت».

وی با اشاره به مشکلات قالیبافان افزود: کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مهمترین مشکل قالیبافان استان است و از طریق مراجع ذیربط پیگیر هستیم تا کمبود نقدینگی تولیدکنندگان برطرف شود و تاکنون تعدادی اقداماتی که به صورت مستقل و با حمایت بانک امل به تولیدکنندگان ارائه شده است.

فرش صامت رئیس اداره فرش لرستان تصریح کرد: حدود 60 کارگاه قالی بافی در استان صادر شده که برخی از آنها به دلیل بی پولی غیر فعال یا نیمه فعال هستند.

ایلامی به تولید فرش اشاره کرد و گفت: میزان تولید فرش نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و امیدواریم با برنامه های پیش رو میزان تولید افزایش یابد.


386fc898 fbe9 428e 97f6 45c794ae18ee خبر خاکستری



برگزاری دوره آموزشی برای 1200 داوطلب

وی بیان کرد: مجوزهای قالیبافان در قالب مستقل و حمایتی صادر شده و به تدریج از طریق اداره کل تعاون کار و رفاه به بانک های فعال ارائه می شود.

رئیس اداره فرش صامت لرستان خاطرنشان کرد: امسال دوره های آموزشی فرش دستباف برای 1200 داوطلب برگزار شد.

ایلامی بیان کرد: سال گذشته 10 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان داخلی پرداخت شد و امسال نیز پرداخت تسهیلات ادامه دارد و قرار است مبلغ کل از طریق اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شود. استان.

در روستاها هیچ مشکلی برای مواد اولیه قالی بافی وجود ندارد

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد در شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: یکی از مهمترین مباحث در تولید مواد اولیه و بازار فروش است که در مورد تولید فرش در استان ما این دو جزء مهمی از ظرفیت استان محسوب می شوند.

وی افزود: لرستان به این دلیل است که دامداری در این منطقه رونق داشته و دام وجود دارد، بنابراین پشم این حیوانات به عنوان ماده اولیه تولید فرش در دسترس است و باید از این پشم به خوبی استفاده شود، در حالی که در بیشتر موارد این پشم است. به صورت خام با قیمت پایین فروخته می شود.

نماینده مردم خرم آباد در شورای اسلامی تصریح کرد: فرش دستباف یکی از صنایع دستی است که قابلیت صادرات دارد و بازار خوبی دارد. بنابراین برای رونق این حوزه کارهای جدیدی در حوزه صنایع دستی در حال انجام است و شرکت هایی برای ارتقای صنایع وارد استان می شوند که ظرفیت مهمی است.


73d041ca e6b8 4c81 9d04 3e4a0ea79db7 خبر خاکستری



ورود شرکت های صادراتی صنایع دستی لرستان

ویسکرمی بیان کرد: با حضور این شرکت ها زمین آماده بازار فروش است و صرفا آموزش و ساماندهی است که با برنامه ریزی میسر می شود و تلاش بر این است که این محصولات به ارزش افزوده در داخل استان تبدیل شود.

وی بیان کرد: دهکده گردشگری مخملکوه با هدف صادرات صنایع دستی که عمده فعالیت آن صنایع دستی است که شبکه ها و بخش های متعددی را پوشش می دهد فعالیت خواهد کرد.

نماینده مردم خرم آباد در شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت استان در زمینه قالی بافی می توان با استفاده از مواد اولیه، آموزش و صادرات شاهد تحول در این بازار بود.

حال باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد، چرا که قالی بافی جدا از تولید، اشتغال به همراه دارد و نقش مهمی در اقتصاد خواهد داشت، هنری که حمایت از آن می تواند هنر تاریخی و کهن را که بیانگر هویت و فرهنگ مردم ایران است، احیا کند. افراد هر ردیف است

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید