رنج پنهان قالیبافان در نبود حمایت / بیمه هنری، مواجهه با بی ادبی


ساعت: 11:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۹
کد خبر: 1877004

اگرچه فرهنگ و سبک قالی بافی یا به اصطلاح محلی تهون ریشه در زندگی کردهای شهری و روستایی دارد، اما بانوان هنرمند با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و مشکلات مستمری و بیمه سلامت فعالان این عرصه یکی از مشکلاتی است که مراقبت مهم از فرش

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، فرش کردی شهرت جهانی دارد و در این میان مناطق و مناطقی در این منطقه بیشتر شناخته شده اند، مانند بیجار و سنندج که از دیرباز در این صنعت هنری صاحب سبک بوده اند. این روش خودم است.

قالی بیجار مانند آینه ای پراکنده بر زمین، انعکاسی از نگاره ها، نقوش و نقوش نمادین، انتزاعی و هندسی است که نقش ذهنی آن با دستان زنان بافنده کرد و الهام گرفته از طبیعت و عناصر آن، باورها و آرمان های مردمی است. منطقه . .

اما همین بانوان هنرمند با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و رسیدگی به مشکلات بازنشستگی و بیمه سلامت فعالان این عرصه یکی از مهم ترین دغدغه های قالیبافان است.

بافندگانی که مرتب قالی می‌بافند از نبود چتر بیمه گلایه دارند، از مشکلات جسمی مانند پا درد، کمردرد و ناراحتی چشم گلایه دارند.

بافندگانی که به طور مرتب قالی بافی می کنند با گلایه از مشکلات جسمی مانند پا درد، کمردرد و ناراحتی چشم، به نبود چتر بیمه اشاره می کنند و می گویند: با وجود سال ها فعالیت در این حوزه هنری، از خدمات بیمه ای محروم هستیم و این در حالی که برخی که تاکنون در این زمینه فعالیتی نداشته اند از بیمه فرش بهره مند هستند و عدالتی در این زمینه وجود ندارد.


متاسفانه حقوق ها بسیار پایین است و جوابگوی نیازهای ما نیست

سهیلا الماسی بافنده 50 ساله فرش که به دلیل قالی بافی با مشکلات جسمی زیادی دست و پنجه نرم می کند، افزود: بیش از 30 سال است که قالی بافی می کنم و به دلیل سخت کوشی دو، زمینه فرش بافی را برای خود و خانواده ام فراهم می کنم. ماه و 12 متر در چهار ماه، متاسفانه حقوق ها بسیار کم است و جوابگوی نیاز ما نیست.

وی گفت: این صنعت با وجود برخی دلالان و واسطه ها به قیمت واقعی به فروش نمی رسد. ما بافندگان سالها از نور و تمام عمرمان برای بافتن صرف کرده ایم و در نهایت سود این صنعت کسانی است که حتی یک تکه فرش هم نساخته اند.

وی از دیگر مشکلات این قشر به نبود بیمه بافندگان و نبود بازار فروش فرش اشاره کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات بافندگان شد.


4339432a 59d7 4af2 b1d2 7f2cec41c296 خبر خاکستری


توسعه بازار فرش

یک کارشناس صنایع دستی و فرش می گوید: استان کردستان ظرفیت بالقوه ای در زمینه تولید فرش دارد اما در سال های اخیر شاهد کاهش تولیدات این صنعت بوده ایم. ‌

سعید نظری گفت: بازار فروش یکی از مهم ترین مولفه های رونق این صنعت است که در استان با مشکلاتی در این زمینه مواجه است و نیاز به حمایت و رفع برخی موانع دارد. ‌

وی ادامه داد: فرش به عنوان یکی از ظرفیت های مهم اشتغال و اقتصاد می تواند نقش اساسی در رونق اقتصادی و رفع چالش جدی بیکاری در استان داشته باشد.

نظری بیان کرد: در کردستان قالیبافان ماهر و توانمندی در صنعت فرش وجود دارد که هیچ کدام منجر به صادرات نشده است و باید تلاش شود تا رونق بیشتری برای تولید فرش و ارزآوری مناسب از طریق این استان پردرآمد در صنعت فرش فراهم شود. استان . . “

وی گفت: برگزاری جلسات همدلی و رسیدگی به مشکلات و موانع در حوزه های مختلف قطعا می تواند در رسیدن به راهکارهای مناسب برای برون رفت از عرصه مشکلات فرش موثر باشد.


فقط 8000 فرش کردی بیمه شده است

رئیس صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: از 90 هزار قالی دستباف کردستان تنها 8 هزار قالی از تامین اجتماعی برخوردار است.

بختیار خالکی با بیان این مطلب گفت: استان کردستان دارای دو برند جهانی فرش فولاد بیجار و فرش تک فرش سنندج است و تاکنون 185 پروانه بهره برداری عملیاتی صادر شده که 3 مورد آن متمرکز و مابقی غیرمتمرکز است.

وی افزود: از 90 هزار قالیچه دستباف استان کردستان 50 هزار قالی ثبت شده در سازمان های رسمی و 13 هزار مورد تأمین اجتماعی است که از این تعداد 8 هزار فرش دستباف و 5 هزار فرش مربوط به صنایع است.

رئیس سازمان صمت کردستان در پایان افزود: درخواست های مکرر برای بیمه 10 هزار نفر دیگر به وزارتخانه ارسال شده است و نمایندگان دوره ها درصدد تامین اعتبار برای چیزی هستند که هنوز تصمیم گیری نشده است.


d900ad1d 8bb2 42fe 8509 5019e799f5ef خبر خاکستری

مسئولان تامین اجتماعی در پاسخ به انتقاد برخی از منتقدان فرش از بازرسی های موجود، بازرسی ها را مطابق با قانون و استانداردهای تعیین شده از سوی سازمان ملی فرش دانستند و از این ادعاها انتقاد کردند.

در نهایت باید گفت که توجه به قالی بافی در استان کردستان می تواند یکی از راه های گسترش اشتغال به ویژه در روستاها و توانمندسازی اقتصادی خانوارها باشد، این در حالی است که شهرستان بیجار سابقه طولانی در قالی بافی دارد. بین استان ها توجه بیشتر مسئولان را به این موضوع جلب کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید