خلیج فارس و تنگه هرمز به کانون رقابت جهانی تبدیل خواهد شد


ساعت: 13:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806772

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا گفت: من به عنوان یک جغرافیدان سیاسی و فرمانده نظامی می گویم منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز مرکز رقابت جهانی برای یکی دو سال آینده خواهد بود. دهه ها.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سرلشکر سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در بازدید از زیرساخت های اقتصادی بندرعباس و ابوموسی گفت: منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز. به لحاظ اهمیت در جهان به ندرت است.

سردار صفوی بیان می کند که راهبرد جمهوری اسلامی ایران در طول داستان زمینی (برّی) و کشورها شرق مانند چین، روسیه و هند نیز استراتژی هستند برّی و زمین آنها بر اساس نیاز به توسعه یک استراتژی هستند نیروی دریایی در کشور تاکید کرد وی گفت: ایران که 3 کیلومتر نوار ساحلی در جنوب و شمال کشور دارد باید استراتژی دریایی داشته باشد.نیروی دریاییدر بعد اقتصادی، دفاعی و امنیتی در دستور کار ملی قرار گیرد. باید از خلیج فارس و دریای عمان به اقیانوس هند و دریاهای دور برویم.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه با تحلیل دلایل اهمیت خلیج فارس و تنگه هرمز گفت: یکی از دلایل اهمیت این منطقه مسائل فرهنگی و مذهبی است. منطقه خلیج فارس قلب جهان اسلام است به لحاظ فرهنگ و تمدن با هیچ منطقه دیگری قابل مقایسه نیست.

وی اهمیت ترانزیت و نقل و انتقالات دریایی را یکی از دلایل اهمیت منطقه خلیج فارس برشمرد و با اشاره به سهم تجارت دریایی در نقشه تجارت و ترانزیتی جهان، این منطقه یکی از مهمترین مسیرهای تجاری در جهان است. . به علاوه بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند ژاپن، چین و اروپا به این منطقه وابسته هستند و خلیج فارس مرکز ترانزیت جنوب به شمال است.

سرلشکر صفوی معتقد است که منابع آب یکی دیگر از منابع مهم خلیج فارس است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا افزود: البته وجود منابع عظیم نفت و گاز در این منطقه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شاید مهمترین دلیل اهمیت منطقه خلیج فارس باشد. ” ولی به نظر من اهمیت و موقعیت جغرافیایی از نظر ژئواستراتژیک خلیج فارس برای نفت، گاز و منابع ژئواکونومیک مهمتر است.

وی با اشاره به تاریخچه منطقه خلیج فارس در 3 سال گذشته خاطرنشان کرد: پرتغالی ها اولین نیروی دریایی بودند که در سال 3 میلادی به این منطقه آمدند. و ابتدا در بندرعباس و سپس در جزایر به ویژه جزیره هرمز اقامت گزیدند و دژهایی ساختند که هنوز آثاری از آن باقی است. پس از آن، انگلیسی ها کنترل منطقه را به دست گرفتند تا اینکه نفت و گاز کشف شد من نبودم آن منطقه بود به لحاظ موقعیت جغرافیایی برای قدرت های جهانی مهم است.

سرلشکر صفوید افزود: پس از پرتغالی ها، انگلیسی ها تا سال 3 پس از میلاد در این منطقه تسلط داشتند و از سال 1971 آمریکایی ها در این منطقه و استراتژی دو حضور داشتند. سنگی نیکسون در این منطقه ایجاد شد. من به عنوان یک جغرافیدان سیاسی و فرمانده نظامی می گویم که این منطقه تا یکی دو دهه آینده مرکز رقابت جهانی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید