خودآگاهی مهمترین موضوع آسیب شناسی فضای مجازی است


ساعت: 14:09
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885607

محمدجواد نوروزی گفت: خودآگاهی مهمترین موضوع در ایجاد سواد رسانه ای است و آسیب های فضای مجازی به مرور زمان ایجاد می شود و ممکن است خود فرد متوجه آن نباشد اما از طرفی جذابیت و سرگرمی این فضا به وجود می آید. از تلاش برای تحقق یافتن و اجتناب از خطرات آن.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدجواد نوروزی کارشناس سواد رسانه ای در گفتگو با خبرنگار مرات در خصوص اهمیت سواد رسانه ای در بین اعضای خانواده گفت: در هیاهوی رسانه ای و فضای ملتهب رسانه ای کشور و در سایه عدم نظارت و نظارت ضمانت اجرا در این محیط، یافتن راهی برای کاهش آسیب دنیای مجازی برای کودکان بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه افزود: ناتوانی والدین در مدیریت، کنترل و نظارت بر رفتار فرزندشان و همچنین بی توجهی به ارتقای سواد رسانه ای خود و فرزندانشان می تواند باعث ایجاد چالش ها و آسیب های خانوادگی، تحصیلی یا شخصی شود.

وی با اشاره به اینکه فضای رسانه ای در اختیار جریان های سکولار و مرتد است، تصریح کرد: متأسفانه فضای رسانه ای در دنیا در اختیار جریان های غربی است که سعی می کنند از دنیای ایمان و دین فاصله بگیرند و در این فضای بیگانه نقش آفرینی می کنند. برای والدین بسیار مهم است که فرزندان خود را راهنمایی کنند.

به گفته نوروزی، از سوی دیگر دشمن با ایجاد ناامیدی و نشر اکاذیب درصدد جدایی مردم از انقلاب اسلامی است و قطعاً نباید به این فضا اعتماد کرد.

وی درباره مضرات استفاده طولانی مدت از فضای مجازی می گوید: بلوغ زودرس در نوجوانان و اثرات منفی بر رشد طبیعی جسم و روان، گوشه گیری و افسردگی در نوجوانان و جوانان، بروز رفتارهای عصبی و نامتعادل، تپش قلب و بی اشتهایی یا بی اشتهایی و دردهای جسمی و بی میلی به مطالعه و فعالیت های ورزشی از جمله ناتوانی های جسمی و ذهنی کار با کامپیوتر و اینترنت است.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: البته باید بدانیم که برای جلوگیری از آسیب های دنیای مجازی، آموزش به تنهایی کافی نیست، بلکه آموزش باید در بستر آموزش مجازی انجام شود و منجر به شناخت و بینش کافی نسبت به این فضا شود.

نوروزی خودآگاهی را مهم ترین موضوع در ایجاد سواد رسانه ای می داند و می افزاید: آسیب های فضای مجازی به مرور زمان ایجاد می شود و ممکن است خود فرد از آن آگاه نباشد، اما از سوی دیگر جذابیت و سرگرمی این امر است. فضا از تلاش برای کسب آگاهی و جلوگیری از خطرات آن ناشی می شود.

وی در ادامه ابراز کرد: بنابراین سواد رسانه ای باید با هدف آگاه سازی فرد و روشن شدن مسائل و مشکلات این فضای لجام گسیخته صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید