خودروی بی کیفیت و جاده ناایمن چه آسیبی به تولید ناخالص داخلی وارد می کند؟ هر حادثه مرگبار 5.1 میلیارد تن هزینه دارد


ساعت: 10:22
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819345

هر فاجعه منجر به مرگ 5.1 میلیارد تن خسارت به کشور وارد می کند که طبق آمار سالانه حدود 17 هزار کشته این رقم بیش از 12 درصد تولید ناخالص داخلی و 8 درصد تولید ناخالص داخلی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار سید کمال هادیان فر چندی پیش در نشست خبری با بیان اینکه بر اساس آمار پزشکی قانونی 53 درصد جانباختگان تصادفات جاده ای مربوط به محل حادثه هستند، گفت: در حوزه واژگونی حدود 49 درصد و رانندگان و سرنشینان حدود 59 درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس راهور تصریح کرد: حدود 68 درصد قربانیان تصادفات شهری در بزرگراه ها هستند که موضوع 30 کیلومتری شهرها همچنان نگران کننده است و حوادث در این منطقه از 62 درصد به 68 درصد افزایش یافته است.

این افسر پلیس با بیان اینکه این حوادث برای کشور هزینه زیادی داشته است، خاطرنشان کرد: هر حادثه مرگبار معادل 5.1 میلیارد تن برای کشور هزینه داشته است. در ماه های اخیر روزانه 45 تا 65 نفر در کشور بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند.

هادیان فر با اشاره به کشته شدن 17 هزار و 183 نفر و مجروح شدن 365 هزار نفر بر اثر حوادث در سال گذشته، گفت: اگر این رقم در 5.1 میلیارد تن ضرب شود، مشخص می شود که چه قیمت هنگفتی به کشور تحمیل شده است. “.

این مقام انتظامی با اشاره به بازگشایی مدارس تاکید کرد: امروز 53 درصد خودروهای شخصی از سرویس مدارس پشتیبانی می کنند و از شهرداری و آموزش و پرورش می خواهیم به دنبال استفاده از سرویس مدارس ویژه باشند.

12 درصد تولید ناخالص داخلی برای جبران حوادث منجر به مرگ و میر پرهزینه می شود

با نگاهی به تولید ناخالص داخلی کشور که رقمی حدود 753 میلیارد و افزایش 116 درصدی این حوادث را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد، 86 هزار و 700 میلیارد تن هزینه تحمیل شد. کشوری که بیش از 12 درصد تولید ناخالص داخلی است شامل این است که با جلوگیری از تکرار چنین حوادثی می توان این مبلغ را صرف کیفیت زیرساخت های سیستم حمل و نقل ملی کرد تا شاهد تکرار چنین مشکلاتی نباشیم. .

f4de6eaa f2aa 47ba 83ab ae1cdfdf3148 خبر خاکستری

سهم 8 درصدی هزینه های اقتصادی ناشی از حوادث در تولید ناخالص داخلی


دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: ایران از نظر تلفات جاده ای و سفر به نوروز بالای 663 فوتی به دلیل تصادفات جاده ای ثبت شده تا روز جمعه 13 فروردین ماه، جزو پنج کشور اول جهان است. که بیش از هشت درصد تولید ناخالص داخلی کشور است.

طبق آمار WHO در مورد تصادفات جاده ای در سال 2018، سالانه 1.35 میلیون نفر در جاده ها جان خود را از دست می دهند. در هر 24 ثانیه یک نفر در جاده جان خود را از دست می دهد. مرگ های تصادفی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر در بسیاری از مناطق به ویژه در کشورهای در حال توسعه در محدوده سنی 5 تا 24 سال است.

کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​کمتر از نیمی از وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند، اما بیش از 90 درصد از کل مرگ و میر هنگام رانندگی را به خود اختصاص می دهند. یکی از عوامل مهم در تصادفات جاده ای عدم اجرای قوانین ایمنی راه و مراقبت های پزشکی و بی کیفیت بودن وسایل نقلیه است.

بر این اساس، در برخی از کشورها مانند سن ماریو، مالدیو، ایالات فدرال میکرونزی، سوئیس و نروژ رتبه های اول تا پنجم با کمترین تعداد قربانیان تصادفات جاده ای و کشورهای جمهوری دومینیکن، زیمباوه، برونئی، سنت لوئیس را به خود اختصاص داده اند. و لیبریا در رتبه های 171 تا 175 قرار دارند. آنها بیشترین تعداد فداکاری ها را به خود نسبت می دهند. لیبریا دارای بیشترین تعداد مرگ و میر جاده ای در جهان است – حدود 35.9 مرگ در هر 100000 نفر جمعیت. به همین دلیل اهمیت این موضوع در برنامه های توسعه کشور لحاظ شده است.

رانندگان قوانین و هشدارهای هواشناسی در مسافت های طولانی را نادیده می گیرند

سید محسن طباطبای مزدآبادی، دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در این خصوص گفت: بر اساس برنامه توسعه کشور، دولت باید سازوکارهای لازم برای کاهش تلفات تصادفات جاده ای را در دستور کار خود قرار دهد. وی ادامه داد: بررسی آمارهای به دست آمده از تصادفات جاده ای در اوایل امسال و ایام عید با بیش از 300 کشته در تصادفات جاده ای نشان می دهد که برخی از شهروندان همچنان به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه چندانی ندارند و به وضعیت آب و هوا توجهی ندارند. جاده ها را با احتیاط انجام دهند و سفر خود را آغاز نکنند و ایمنی و کیفیت خودروهای خود را جدی نگیرند.

وی افزود: متأسفانه ایران نیز یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار کشته و مجروح بر اثر تصادفات را دارد که در مقایسه با سایر کشورهای دنیا وضعیت بسیار نگران کننده ای است. مطالعات اخیر بانک جهانی معتقد است که وضعیت ایمنی ترافیک در ایران بحرانی است. به همین دلیل انجام تحقیقات و مطالعات در خصوص علل و پیامدهای اقتصادی دقیق تصادفات جاده ای در کشور بسیار حائز اهمیت است. به گزارش راهور، در روزهای اخیر بیش از 430 نفر از هموطنانمان بر اثر تصادف جان خود را از دست داده اند که این آمار نگران کننده و علاوه بر هزینه های اجتماعی و تاوان سنگینی برای اقتصاد و جامعه است.

هشت درصد از تولید ناخالص داخلی کشور صرف جبران هزینه های اقتصادی حوادث می شود

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران می گوید: در بررسی انجام شده توسط پژوهشکده تحقیقات حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در سال های اخیر، هزینه تصادفات جاده ای در سال 1386 بالغ بر 185 هزار میلیارد ریال برآورد شده است. بر اساس این مطالعه، هزینه تصادفات جاده ای نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور در سال 1386، 6.3 درصد برآورد شده و پس از حدود 14 سال به نحوی منجر به افزایش نگران کننده می شود. اما بر اساس مطالعات اخیر هزینه اقتصادی تصادفات نزدیک به هشت درصد تولید ناخالص داخلی کشور است که دو درصد افزایش داشته است.

طباطبایی می افزاید: هزینه اقتصادی تصادفات جاده ای یکی از موضوعاتی است که در اکثر کشورها مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس برخی رتبه‌بندی‌ها، ایران از نظر مرگ و میر در بین پنج کشور اول قرار دارد، در حالی که در سایر شاخص‌ها و رتبه‌بندی‌ها، جایگاه ایران از نظر مرگ و میر به رتبه ۴۲ ارتقا یافته است.

ایران در صدر تلفات تصادفات جاده ای قرار دارد

وی ادامه می دهد: برآوردهای سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که ایران با 20.5 مرگ به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، بیشترین آمار مرگ و میر جاده ای را به خود اختصاص داده است، بیشترین آمار تلفات جاده ای به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت مربوط به کشور است. لیبریا در آفریقا واقع شده است، جایی که در سال 2016، 35.9 مرگ در هر 100000 مرگ وجود داشته است. کنگو و جمهوری آفریقای مرکزی نیز در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: تایلند در رتبه پنجم (پس از تانزانیا) قرار دارد و اولین کشور غیر آفریقایی در این فهرست است. در تایلند، در سال 2016 به ازای هر 100000 کشته، 32.7 مرگ و میر جاده ای رخ داد. نروژ در سال های اخیر کمترین تعداد تصادفات منجر به مرگ (به ازای هر 100،000 مرگ) را داشته است.

طباطبایی می افزاید: عربستان با رکورد 27.4 مرگ ناشی از تصادفات جاده ای به ازای هر 100 هزار کشته (البته در سال 2014) دومین کشور آسیایی است. عمان، ویتنام، مالزی، لبنان و یمن نیز مسیرهای مرگبارتری نسبت به ایران دارند. (البته به جز همه کشورهای آفریقایی که در این لیست بالاتر هستند) اما این نکته حائز اهمیت است که تعداد کشته شدگان تصادفات جاده ای در «ترکیه» بسیار کمتر از ایران است. در ترکیه به ازای هر 100000 کشته در سال 2016، 12.3 نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند. جای تعجب نیست که کشورهای پیشرفته اروپایی نیز جزو بهترین ها هستند.

عامل انسانی عامل اصلی تصادفات بین شهری است

وی ادامه می دهد: در آلمان (البته در سال 2019) از هر 100 هزار نفر تنها 3.7 نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست می دهند. در همان سال، از هر 100000 کشته تصادفات جاده ای، تنها 2.2 نفر در سوئد و در نروژ تنها دو نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست دادند. به عبارت دیگر، در سال 2019 تنها 110 نفر در تصادفات جاده ای در نروژ جان خود را از دست دادند، در حالی که این تعداد احتمالاً برابر با تعداد قربانیان تصادفات نوروزی در برخی سال های ایران است.

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بیان می کند: بیش از 80 درصد مسئولیت حوادث را عامل انسانی تعیین می کند، اما نباید همه حوادث منجر به فوت شود. چندی پیش در تصادف زنجیره ای در جاده بهبهان – سمنان به دلیل مه گرفتگی جاده عوامل متعددی از جمله تولید خودرو و همچنین دلایل مختلف دیگر منجر به برخورد حدود 50 دستگاه خودرو با یکدیگر شد. اما موضوع اساسی میزان آسیب های وارده به اقتصاد و جامعه کشور و امنیت انسانی ناشی از حوادث است که باید آسیب شناسی های دقیق و گسترده در ابعاد مختلف باشد و بهتر است سند جامع اقتصادی تدوین و اجرا شود.

3d55ac48 b125 43aa 82ad 86e9b406b2cb خبر خاکستری

انتقاد پلیس و کارشناسان از کیفیت و ایمنی خودروهای خانگی

به گزارش راه دانا؛ کیفیت و ایمنی خودروهای خانگی مدت هاست که مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان قرار گرفته است. پلیس راهور از یک سال گذشته درگیر این حادثه بوده و تولیدات این خودروساز را عامل انبوه حوادث در کشور می داند.

این روزها تصاویری که در شبکه های اجتماعی از سوختن خودروها در پی حادثه نوروزی منتشر شده است، خودروسازان را مقصر دانسته اند و اگرچه ممکن است خودروسازان را در تصادفات خودرو مقصر بدانند، اما بی عملی نهادهای دیگر را توجیه نمی کند. در واقع سایر بخش ها هم دست کمی از خودروسازان ندارند و احتمالا می خواهند با انتقاد از خودروسازان پشت این اخبار پنهان شوند.

پایان بررسی قیمت خودروهای ایرانی و کیفیت این خودروها (معروف به ارابه های مرگ) نشان می دهد که قیمت بدترین کیفیت یعنی پراید در چهار سال گذشته بیش از 700 برابر شده و مردم را مجبور کرده است خرید این ماشین گران تر از ماشین های دیگر; نتیجه این رفتار این است که در هر تصادف به طور متوسط ​​دو تا سه نفر جان خود را از دست می دهند یا مجروح می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید