خوزستان رتبه اول آبزی پروری را دارد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ «شیلات در خوزستان جایگاه ویژه ای دارد و ما این امکان را داریم که انواع فعالیت های صیادی که در کشور انجام می شود را در استان انجام دهیم.

وی افزود: در شمالی ترین نقطه خوزستان می توان ماهی سردآبی تهیه کرد و در جنوب و مرکز استان ماهی گرمابی داریم. همچنین 11 درصد از کل تولید کشور را در اختیار داریم و در رتبه سوم کشور قرار داریم.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: حدود 60 درصد از کل تولید ماهی در کشور در حوزه شیلات و شیلات و 40 درصد آبزی پروری است. در زمینه ماهیگیری در رتبه چهارم هستیم و با توجه به شرایط اقلیمی موجود در بحث آبزی پروری در رتبه اول کشور قرار داریم.

ابوعلی گفت: 20 درصد از کل تولیدات آبزی پروری کشور به خوزستان اختصاص دارد و از این نظر جایگاه ویژه ای داریم و با توجه به سیاست های جهانی برای کاهش فشار بر جانوران دریایی، بحث توسعه پرورش ماهی حرف اول را می زند. دستور جلسه.

وی با بیان اینکه برنامه های دقیقی برای حوزه شیلات در آینده داریم، افزود: امسال با بررسی همه جانبه ظرفیت استان موفق به برنامه ریزی یک میلیون تن محصولات شیلاتی در این طرح شده ایم.


تولید ماهی در خوزستان حدود 142 هزار تن است

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: هم اکنون یک میلیون و 600 هزار تن محصولات شیلاتی در کشور وجود دارد که از این میزان حدود 142 هزار تن مربوط به خوزستان است. تولیدات استان شامل 52000 تن در بخش شیلات و 90000 تن در بخش آبزی پروری است که 72000 تن آن مربوط به آبزی پروری آبزی پروری است. استان خوزستان نیز یک سوم ماهیان گرمابی کشور را تولید می کند.

ابوعلی گفت: کار جدیدی را روی ماهیان سردآبی در استان آغاز کرده ایم. همچنین 140 تن ماهی سردآبی در شمال استان تولید می کنیم که در آینده نزدیک به بیش از 5000 تن خواهد رسید.

وی با اشاره به جهش سه گانه تولید میگو در خوزستان خاطرنشان کرد: در سال 99 تولید میگوی استان 270 تن بود که امسال به 800 تن رسید و سال آینده به بیش از 2 هزار تن میگو خواهیم رسید.


اجرای طرح های جدید پرورش ماهیان خاویاری در خوزستان

ابوعلی با اشاره به پرورش ماهیان خاویاری گفت: کار روی ماهیان خاویاری را به تازگی آغاز کرده ایم و به زودی طرح های جدیدی وارد زنجیره تولید می شود.

وی با بیان اینکه در چند روز گذشته 38 هزار هکتار طرح تولید ماهی آغاز شده است، گفت: طرح جامع شیلات بر اساس ظرفیت استان تدوین شده است و یکی از شاخص های مهم آن کمترین استفاده از آب شیرین بوده است. اختلاف بر سر تحویل آن

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: ۲۲۰ کیلومتر نوار ساحلی در استان داریم و می توانیم از آن استفاده کنیم و از آب دریا و سواحل بهره ببریم، ماهی و میگو تولید کنیم.


پرورش ماهی در قفس در آب سد خوزستان

ابوعلی در خصوص استفاده از آب های نامتعارف به عنوان نهر کشاورزی در آبزی پروری گفت: با کمک همکاران محقق توانسته ایم در سال های اخیر طرحی برای استفاده از زهکش نیشکر تدوین کنیم. در این پروژه 110 تن میگو وجود داشت. ساخت خرمشهر صادرات به کشورهای اروپایی.

وی ادامه داد: چاه های کشاورزی زیادی در استان وجود دارد که با استفاده از آب این چاه ها قبل از ورود به زمین های کشاورزی و باغ ها می توان دریاچه های پرورشی را طراحی کرد.

مدیرکل شیلات خوزستان در خصوص پرورش ماهی در پشت سدها گفت: تاکنون دو سد برای این کار هماهنگ شده و در حال رصد سایر سدها هستیم. ضمناً سد مارون در این زمینه پیشرفت بیشتری نسبت به سایر سدها داشته است.


صید ترال یک تهدید برای کشور است

ابوعلی خاطرنشان کرد: در حریات و منطقه بحرکان نیز ظرفیت بالایی داریم و از این ظرفیت می توانیم حدود 16 هزار تن آب تولید کنیم.

وی ادامه داد: صید ترال تهدیدی برای تمام نقاط کشور است. صید میگو با ترال انجام می شود و تنها 3 ماه در سال رایگان است.


بلکه اگر تیلاپیا کشت شود

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: تکثیر ماهی تیلاپیا به طور کلی یک تهدید است، اما به طور خاص گونه هایی وجود دارند که اگر با تکنولوژی روز دنیا تولید شوند، محیط زیست را تهدید نمی کند.

ابوعلی گفت: قبل از تاج سالانه 30 هزار تن ماهی تیلاپیا به کشور وارد می شد اما اکنون ظرفیت تولید داخلی و صادرکننده را دارد.

مدیرکل شیلات خوزستان در خصوص پرورش کروکودیل گفت: در آبادان کاندیدای پرورش کروکودیل داریم که مجوزهای لازم را برای شروع کار دریافت می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید