خیانت رسانه های غربی به زبان فارسی در حادثه کلانشهر آبادان / تفاوت نظر رسانه ای ملکه در مورد حادثه ایران و غرب


ساعت: 12:43
تاریخ انتشار: 1401/03/08
کد خبر: 1842304

شبکه فارسی بی بی سی با انتشار تنها 7 خبر از قتل 21 کودک در مدرسه ای در تگزاس، این روزها بیش از 70 نشریه را به این حادثه در کلانشهر آبادان اختصاص داده است. البته عدم پوشش اخبار با رعایت اخلاق رسانه ای، بلکه برجسته سازی عمدی جوانب حادثه از جمله تحریک مردم به اعتراضات خیابانی به دلیل حادثه، بدون توجه به این که امدادگران در محیطی آرام و امن می توانند آواربرداری کرده و سریعتر جان افراد را نجات دهند. قربانیان تصادف کمک کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ همه خبرنگاران و رسانه ها اذعان دارند که اولین اصل کار در این زمینه صداقت در ثبت و انتشار اخبار است. اعتماد به ثبت و انتشار اخبار به معنای بیان و انتشار مطلبی از اتفاق افتاده است که واقعیت ماجرا را به طور کامل و بدون هیچ نقصی بیان می کند. اما در عمل بسیاری از رسانه ها به این اصل پایبند نیستند.

نگاهی به رسانه‌های فارسی زبان غرب که خود غربی‌ها به آن اذعان دارند، نوک کوه یخ عملیات روانی آنهاست، به خوبی نشان می‌دهد که هدفی غیر از دشمنی و نیت با ملت ایران و جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کنند. رسانه هایی مانند بی بی سی فارسی، صدای آمریکا، تلویزیون ماهواره ای Manoto و غیره. در رابطه با پوشش خبری حادثه در کلانشهر آبادان.

تاریخ غم انگیز کلانشهر آبادان چند بعد دارد. ساختمانی به این عظمت فرو ریخته است و مهم‌ترین بعد آن مردمانی هستند که زیر تلی از بتن و آهن هستند و نیازمند کمک هستند. بعد دیگر، پیشینه حقوقی مختصر در خصوص مسائل فنی در ساخت این مجموعه بزرگ است. از سوی دیگر، افرادی هستند که از چنین رویداد بزرگی شوکه شده اند، از دست دادن عزیزان و همشهریان خود که احساساتشان داغ و خشمگین است، اندوهگین هستند. بعد دیگر این حادثه فرصت استفاده از فرصت برای سرقت از فروشگاه هایی است که به دلیل ریزش بخشی از ساختمان پایتخت به آن ها دسترسی پیدا کرده بودند و پلیس باید از این امر جلوگیری کرده و امنیت را برقرار کند. بعد دیگر، عملیات مستمر و شبانه روزی نیروهای امدادی و پشتیبانی و پشتیبانی این نیروها و سایر ابعادی است که برای این حادثه امکان پذیر است.


10a5ce7e dad8 496d 919a 429f28011659 خبر خاکستری

حال اگر خبرگزاریی بخواهد این حادثه را گزارش کند و بخواهد به اصل اعتبار پایبند باشد و خود را متعهد و مسئول انتقال صحیح و دقیق این خبر بداند، باید همه این ابعاد را در اخبار خود بپوشاند. اما اگر خبرگزاریی تنها بخشی از این ابعاد را پوشش دهد و به ابعاد دیگر توجهی نداشته باشد، نه تنها خدمتی به جامعه بشری نکرده است، بلکه به دلیل سوء تفاهمات (که احتمالاً خبرگزاری آن را پوشش نداده است، همه را پوشش داده است. جنبه های حادثه). این یک سوء تفاهم است) و انتقال ناقص و اشتباه اخبار به جامعه خیانت کرده است.

همچنین گاهی خبرگزاری ها و رسانه ها یک رویداد را از زوایای مختلف پوشش می دهند، اما به جای بیان بی طرفانه، ارزیابی مخاطبان و سپردن قضاوت در مورد رویداد به عهده مخاطب، سعی می کنند از ادبیات خاصی برای انتقال احساس و برداشت به مخاطب استفاده کنند. که او می خواهد پیدا کند. مثلاً در مورد یک حرکت مردمی علیه نظام حاکم در یک کشور، می توان بدون جانبداری اخباری را منتشر کرد و گفت که جنبش مردمی علیه حکومت ایجاد شده است یا می توان به نوعی اخبار را منتشر کرد. به دنبال دانلود باشید اینکه بگوییم یک انقلاب یا قیام مردمی علیه حاکمیت کشور رخ داده است و بالعکس، می‌توان به گونه‌ای گفت که فضا به نفع حکومت است و بگوییم قیام‌هایی علیه رژیم حاکم صورت گرفته است.

تکنیک های خبری دیگری نیز در اختیار رسانه ها قرار دارد که از طریق آنها رسانه ها می توانند حس و مفهومی را بر اساس آنچه می خواهند به مخاطبان خود منتقل کنند، مانند انتشار یک سری اخبار در مورد موضوعی کمتر مهم، منتقل کنند. نمایش دهید.


0e7c2bfc c945 4c86 9f3b 29800c86980e خبر خاکستری

می خواهیم ببینیم ماجرای کلانشهر آبادان در قسمت فارسی خبرگزاری بی بی سی چگونه گزارش شده است. به همین منظور از آنجایی که مخاطبان اصلی اخبار را از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دنبال می‌کنند، ابتدا اخبار منتشر شده در تلگرام بی‌بی‌سی درباره حادثه متروپلیس را فهرست می‌کنیم تا ببینیم آیا این رسانه منصفانه و قابل استفاده است یا خیر. او این خبر را برای جامعه جهانی فاش می کند و فارسی صحبت می کند یا قصد دیگری در سر دارد.

خبر منتشر شده در کانال تلگرام فارسی بی‌بی‌سی به ترتیب از ابتدای تصادف در متروپل: (ساعت 14:57 روز حادثه و انتشار پست عادی) (سخنگوی اورژانس ایران کشته و چهار مجروح گفت. – تازه فهمیدم چه اتفاقی افتاده) برج متروپولیتن آبادان ریزش کرد، چند کشته و ده ها زخمی، معلوم نیست چند نفر زیر آوار هستند – (17:00: 07 انتشار فیلم تیتر خبری بی بی سی و اولین تصویر نشان داده شده در این ویدئو، هیاهوی اطراف ساختمان متروپلیس) کلید واژه شورش غرب در چند سال اخیر است، یعنی. کلمه “تظاهرات اعتراضی”). – (ساعت 17:32 روز حادثه، انتشار فیلم مبهمی که هرکس آن را در ابتدا دید با حادثه ای شبیه زلزله در بم مواجه شده است و عنوان) اجتماعی رو به بهبود است. تاکنون پنج نفر در این شهر کشته و 27 نفر زخمی شده اند. – (مصاحبه تصویری 17:50) برج متروپل بزرگترین ساختمان اداری و تجاری آبادان فروریخت. – (پیام تصویری ساعت 16:05) عکس هایی از ریزش امروز ساختمان متروپل در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می دهد چند خودرو زیر آوار مانده اند. – (پیام تصویری منتشر شده در ساعت 18:39) ساختمان تجاری این کلانشهر 10 طبقه و در مرکز شهر آبادان قرار دارد و ادعا می شود هنوز افتتاح نشده است. – (21:12) شش کشته؛ از حادثه آبادان چه می دانیم؟ – (22:05) نماینده امداد و نجات هلال احمر خوزستان گفت: تعداد کشته شدگان ریزش ساختمان پایتخت در آبادان به شش نفر رسید. – (22:39 بازپخش ویدئو با کلمه کلیدی اعتراض) ظهر امروز پس از ریزش ساختمان پایتخت آبادان تعدادی از مردم خشمگین به شهردار آبادان اعتراض کردند. – (20:50 انتشار ویدیویی دیگر) در تصاویر ارسالی به بی بی سی یکی از نیروهای امدادی وضعیت ساختمان فروریخته کلانشهر آبادان را مشاهده می کند. – (23:11 انتشار تصاویر ماهواره ای از صحنه) – (23:31 انتشار گزارش تصویری که در آن علاوه بر برانگیختن وضعیتی تاریک تر از واقعیت، تلاش برای جایزه اعطا شده به عبدالبکی در دولت صورت گرفت. روحانی کاتو کارآفرین عالی، برای این خیانت فنی به نظام چراغ سبز نشان داده است) پست تلگرامی این خبرگزاری باز هم پادکست رادیو بی بی سی است و باز هم اولین خبر در این باره حادثه کلانشهر آبادان است. (12:20 روز بعد از حادثه) ساختمان کلانشهر آبادان; تعداد کشته شدگان به 11 نفر رسید – (14:47) پس از ریزش ساختمان پایتخت آبادان و اعلام مجروح شدن ده ها نفر، بسیاری از شهروندان به مراکز انتقال خون مراجعه کردند. – (15:30) تخریب ساختمان کلانشهر آبادان; هشدار برای شروع عملیات اصلی – (15:54) ریزش برج کلانشهر آبادان; دستگیری «10 نفر» مالک ساختمان «در میان قربانیان» – و رسیدن تعداد این خبرها به بیش از 70 نفر و البته بررسی هر یک از آنها در یک گزارش نمی گنجد.


a5e14ae2 0524 4f30 81da 8b94328fd872 خبر خاکستری

در روزهای بعد همین متروپولیتن نیوز توسط بی بی سی منتشر شد که بیش از دو برابر بقیه رسانه ها است و همانطور که مشاهده می شود به دیگر ابعاد ماجرا اصلا پرداخته نشده و یا خیلی کم به آن پرداخته شده است. مانند کمک های مردمی، ارسال کمک و گروه های امدادی از نقاط مختلف کشور، راه اندازی راهپیمایی های مردمی در حمایت از امدادگران، کار شبانه روزی برای آواربرداری و غیره. مثل اعتراضات مردمی، حضور نیروهای امنیتی و… بود که واقعاً نشان دهنده خوی روباهی رسانه های مرتبط با ملکه انگلیس است.

اگرچه در ساخت این ساختمان نواقصی وجود داشت، اما مطمئناً هیچکس دوست نداشت این اتفاق بیفتد و هیچ کس عمداً این کار را انجام نداده است، اما در نهایت این اتفاقی بود که بر اساس کاستی ها و سودآوری سازنده این مجتمع تجاری به وجود آمد.


47af87a9 2166 46f9 b1da 121981cdb879 خبر خاکستری

اما در همان روزها تیراندازی در مدرسه ای در تگزاس آمریکا رخ داد که در آن مردی قصد کشتن 21 کودک بی گناه را داشت. اتفاقی که بارها در آمریکا اتفاق می افتد. بی بی سی حتی به تعداد انگشتان هر دو دست هم نرسید. همان بی بی سی فارسی که در آن پنج روز بیش از 70 خبر در مورد کلانشهر منتشر کرد و همانطور که در این خبر آمده است، سیاه نمایی و ناامیدی و تحریک مردم بود، البته از دیگر ابعاد ماجرا هم یاد نمی شود.

ربط دادن این حادثه و خیانت مهندسی به دولت یکی از مهم ترین سیاست های این رسانه در هنگام انتشار اخبار از متروپلیس برای استفاده از این فرصت برای کشتار مردم و راه اندازی موج جدیدی از اعتراضات غیر مهم برای او بود. حفظ امنیت و آرامش است که می تواند به تسریع امداد، تخریب و امنیت بقیه ساختمان کمک کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید