خیلی چیزها جرم نیست، اما تخلفات اداری/ «نگهبان» باید بیشتر فعال شود

خیلی چیزها جرم نیست، اما تخلفات اداری/ «نگهبان» باید بیشتر فعال شود

روز جدید رئیس کل دادگستری بر ضرورت تحرک بیشتر حراست و بازرسی در سازمان ها و کمیسیون های رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاه های مختلف تاکید کرد و با تاکید بر اینکه بسیاری از موضوعات جرم تلقی نمی شوند، بلکه در زمره تخلفات اداری قرار می گیرند، گفت: انتظارات دفاعی است. سازمان ها فعال تر شوند.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای امروز (دوشنبه 14 شهریور) طی سخنانی در جلسه شورای عالی قضایی با اشاره به فرا رسیدن اربعین حسینی اظهار داشت: حماسه بزرگ عاشورا و اربعین همچنان پابرجاست. در گذر تاریخ می جوشد و زیاد می شود و این نور و این جریان در شریان های تاریخ ادامه دارد و زمینه ساز ظهور حضرت بقیة الله الاعظم (عج) خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اشتیاق عاشقان حسینی برای حضور در راهپیمایی اربعین و عشق بی حد و حصر آنها به اهل بیت عصمت و طهارت در ایران اسلامی گفت: پیاده روی اربعین یک حرکت عظیم مردمی است. البته همه ما باید تلاش کنیم تا این راهپیمایی میلیونی را تا حد ممکن بزرگ و مطلوب کنیم. لذا مقامات قضایی استان های مرزی که در مسیر تردد زائران اربعین قرار دارند در ارائه خدمات احتمالی به زائران توجه ویژه ای داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه با گرامیداشت سالروز شهادت آیت الله قدوشی، این شهید بزرگوار را مظهر خستگی ناپذیری و نظم و انضباط دانسته و خاطراتی را از پافشاری این عالم وارسته بر مواضع صحیح انقلاب اسلامی در برابر جریانات التقاطی ذکر می کند.

رئیس قوه قضائیه همچنین با اشاره به آفرینش‌ها و تخریب‌هایی که در سال‌های اول انقلاب توسط مطبوعات و تریبون‌های جریان‌های التقاطی علیه شخصیت‌هایی چون شهید بهشتی و شهید کودوسی انجام شد، گفت تخریب ها و آفرینش های کیهانی که کوچکترین خللی در مواضع شایسته و شایسته این شهدای بزرگوار و مجاهد در پیمودن صراط مستقیم و خدمت به مردم و انقلاب اسلامی ایجاد نکرد.

محسنی اژی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام هفده شهریور گفت: رژیم طاغوت تصور می کرد با کشتار و مجروحیت انقلابیون می تواند جلوی پیشرفت نهضت اسلامی مردم ایران را بگیرد اما حادثه هفدهم شهریور شهریور نقطه عطفی برای اوج گیری مبارزه با رژیم طاغوت در آن زمان بود.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به سفر اخیر شورای عالی قضایی به استان یزد از استقبال خوب مردم و مسئولان آن استان و همچنین سفرهای استانی و بازدید مسئولان از نقاط مختلف استان تقدیر کرد. کشور تا مشکلات مردم با دریافت متفاوت باشد. وی گزارش های مکتوب را تایید کرد و تصریح کرد: مسئولان استان یزد و فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان این استان از همدلی و تلاش مسئولان قضایی برای حل مسائل و مشکلات موجود که مهم و حائز اهمیت است و همه مسئولان قضایی در همه استان ها قدردانی و تشکر کردند. موظف به همکاری و تعامل با سایر مسئولین استانی جهت رفع مشکلات مردم و اقشار و اصناف مختلف می باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تلاش مسئولان قضایی استان یزد برای رفع موانع رسیدگی که در سخنان فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان یزد منعکس شد، بار دیگر تصریح کرد: مقوله ای از جمله رسیدگی به مشکلات وجود ندارد. و احیاناً اتهامات مالک و مدیر یک شرکت تولیدی باید موجب توقف و تعطیلی تولید و اشتغال در آن مؤسسه و واحد باشد و نکته ای است که همه ضابطان قضایی در همه استان ها باید به آن توجه داشته باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت پیشگیری از تخلفات و جرایم، تمایل اعضای صنوف و فعالان اقتصادی را برای کمک به دستگاه قضایی در پیشگیری از تخلفات و جرایم برشمرد و این امر را مهم برشمرد. مهم و بر تعامل ضابطان قضایی ذیربط و اعضای صنفی و فعالان اقتصادی در این خصوص در تمامی استان ها تاکید شد.

وی همچنین بر اهمیت حداکثری توان مردم در رسیدگی به اختلافات و دعاوی حقوقی و کیفری بین اقشار و اقشار مختلف تاکید کرد و در این راستا رئیس مرکز توسعه حل اختلاف را موظف به تدوین سازوکارهایی برای استفاده از ظرفیت مردم کرد. توجه به طرق فراقضایی حل و فصل اختلافات با در نظر گرفتن پیشنهادات دریافتی در این خصوص از اقشار و اقشار مختلف.

محسنی آجی در این خصوص به دیدار اخیر خود با «حجت الاسلام حاج علی اکبری» رئیس شورای سیاستگذاری امام جمعه کشور و ظرفیت بیش از 900 ائمه جمعه سراسر کشور برای کمک به قوه قضائیه در «روشن شدن امور قضایی» اشاره کرد. ، “آگاهی حقوقی مردم را افزایش می دهد”. “پیشگیری از جرائم و تخلفات” و همچنین “توسعه حل اختلاف” را ظرفیتی ارزشمند خواند و تمامی ضابطان دادگستری مرکز و تمامی استان ها را موظف کرد در استفاده هر چه بیشتر از این ظرفیت کوشا باشند.

رئیس قوه قضائیه همچنین «معاون اول»، «معاونت پیشگیری»، «رئیس مرکز توسعه حل اختلاف» و «معاونت راهبردی» قوه قضائیه را موظف به تدوین سازوکاری برای حداکثرسازی ظرفیت ائمه جمعه برای کمک به قوه قضائیه کرد. سیستم به دسته بندی های ذکر شده در بالا توجه کنید.

رئیس قوه قضائیه در ادامه رئیس قوه قضائیه را موظف کرد با تعیین نماینده ویژه بر فعال سازی مصوبات استانی برای سفر به یزد نظارت مستمر داشته باشد. وی در همین راستا با اشاره به اعتبارات تخصیص یافته در سفر استانی شورای عالی قضایی به یزد گفت: در سفرهای استانی موظفیم به هر قولی که می دهیم و مربوط به قوه قضائیه است عمل کنیم و نباید انجام شود. تنها موردی که به وعده های خود عمل نمی کنیم.» داده شده و محقق نشده است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به درخواست‌های مردمی در سفر استانی شورای عالی قضایی به یزد، این درخواست‌ها را دو دسته دانست. دسته اول درخواست هایی است که مستقیماً به سیستم قضایی مربوط می شود. رئیس قوه قضائیه بر اهتمام مراجع ذیربط قضایی برای پاسخگویی به این درخواست ها و رفع مشکلات حقوقی مردم تاکید کرد. اما دسته دوم مطالبات مردم آن دسته از مواردی است که مستقیماً به قوه قضائیه مربوط نمی شود، اما مراجع قضایی به ویژه رئیس قوه قضائیه می توانند در جلسات مختلف از جمله دیدار با سران قوا به حل و فصل آنها رسیدگی کنند. حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی بر توجه به رفع این مشکلات مردمی تاکید کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به وضعیت استان یزد در خصوص اجرای احکام قطعی تصریح کرد: به رئیس قاضی استان یزد تکلیف کردم که به اجرای احکام قطعی و آن دسته از احکام قطعی که دلایل غیرقابل اجرا هستند توجه کند. باید با شواهد قانع کننده توضیح داده شود. از همین تریبون بار دیگر به سایر مسئولین استانی در اقصی نقاط کشور تاکید می کنم و به صراحت می گویم که اگر اجرای احکام خودسرانه باشد، فساد ایجاد می کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به مشکلاتی که گذرگاه مرزی شهید مدنی مهریز برای مردم این منطقه و همچنین مالکان خودروها از نظر تاخیر در راستی‌آزمایی ایجاد کرده است، مراجع ذی‌ربط قضایی به‌ویژه «رئیس سازمان قضایی کشور» را موظف کرد. نیروهای مسلح» به منظور رفاه حال مردم شهرستان مهریز و رسیدگی جدی و مستمر به موضوع جابجایی این پاسگاه رسیدگی کنند.

«در اسرع وقت تعیین تخصیص بیش از هزار دستگاه خودرو توقیف شده در پارکینگ مهریز یزد»؛ این دستور دیگری بود که رئیس قوه قضائیه در جلسه امروز به ضابطان ذیربط ابلاغ کرد و با اشاره به نیاز ناوگان حمل و نقل و باری کشور به وسایل نقلیه ای مانند اتوبوس و کامیون، فرسودگی این خودروها در این حوزه را عاملی دانست. مسئله بی دلیل..

در همین راستا محسنی ادجه ای با اشاره به وجود مسائل قانونی برای برخی خودروها که مانع از ترخیص آنها از گمرک می شود، به ضابطین مربوطه قضایی و به ویژه نمایندگان قوه قضائیه در سازمان اموال اموال دستور داد تا گزارش کاملی از این گونه خودروها ارائه کنند. در اسرع وقت حاضر شود تا رئیس قوه قضائیه در جلسات سران قوا و تعیین این خودروها نسبت به موضوع اقدام مقتضی انجام دهد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت اصل شایسته سالاری و رفع تبعیض تصریح کرد: مردم از تبعیض گلایه دارند و انتظار رفع آن را دارند. مردم از استفاده از نیروهای بی‌صلاحیت برای برخی سمت‌ها گلایه دارند و معتقدند که فلان مسئول توانایی و تجربه لازم را ندارد و مسئولیت‌ها به افرادی که تجربه و توانایی ندارند محول می‌شود و نتیجه آن مشکلات، عقب ماندگی است. یا حتی خرابکاری؛ بنابراین باید به استفاده از عناصر شایسته در حوزه سازمانی و ستادی خود توجه کنیم. کمیته نقل و انتقالات قضایی نیز باید به این موضوع رسیدگی کند. همه از شایسته سالاری صحبت می کنند، اما در عمل شاید شایسته سالاری محقق نشود.

رئیس قوه قضائیه همچنین با تاکید بر اینکه بسیاری از موضوعات جرم محسوب نمی شود، بلکه در زمره تخلفات اداری قرار می گیرد، بر تحرک بیشتر نگهبانان و بازرسی های درون سازمانی و کمیسیون های رسیدگی به تخلفات اداری در نهادهای مختلف تاکید کرد. وی گفت: انتظار و انتظار می رود که پدافندها در سازمانها فعالتر شوند. یکی از وظایف حراست پیشگیری از تخلفات اداری خاص و پیگیری و گزارش تخلفات است. وزیر دادگستری برای پیگیری موضوع افزایش تحرک حراست و بازرسی های داخلی و کمیسیون های رسیدگی به تخلفات اداری در دستگاه های مختلف و مرجع نظارتی قوه قضاییه نیز باید به این موضوع رسیدگی و توجه کنند که آیا نگهبانان نهادهای مختلف در حال انجام وظایف خود هستند بله یا خیر خیر. در این زمینه قانون و مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود دارد.

وی تصریح کرد: اگر دستگاه های امنیتی و بازرسی داخلی و کمیسیون های رسیدگی به تخلفات اداری به وظایف و مسئولیت های خود به درستی عمل نکنند، مشکلات زیادی به وجود می آید که به دستگاه قضایی و مردم سرایت می کند.

محسنی آژه ای در ادامه با اشاره به دیدارهای مردمی ضبط شده توسط مقامات ارشد قوه قضائیه در سفر به یزد و قدردانی از حضور 8 ساعته رئیس کل دادگستری در جمع مردم و شنیدن سوالات و دغدغه های آنان، گفت: مردم انتظار دارند که وقتی یک مسئول در استانی که حرفی زده باید آن کلمه عملیاتی و اجرا شود. همه درخواست های مردم باید مورد توجه قرار گیرد اما این درخواست ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید