داروهای معمولی هم خاص شده اند/ در بیمارستان ها برای 3 بچه یک شربت باز می کنند

داروهای معمولی هم خاص شده اند/ در بیمارستان ها برای 3 بچه یک شربت باز می کنند

روز جدید : آنتی بیوتیک، شربت سرماخوردگی و تب در داروخانه ها موجود نیست، قرص های چرک آور و مسکن نیز موجود نیست. حتی بیمارستان ها این داروها را در مقادیر بسیار کم دارند.
وزارت بهداشت نتوانست جلوی یک بحران قابل پیش بینی را بگیرد. ظاهراً آقای گرم مسائل دیگری در سر دارد.

روزنامه فرهیختگان نوشت: اگر کودکی در این روزهای سرد آنفولانزا و سرماخوردگی کشور مریض و تب کند، والدین او نمی توانند داروهای کودک خود را از داروخانه تهیه کنند. زیرا نه آنتی بیوتیک و شربت سرماخوردگی و تب در داروخانه ها وجود دارد و نه قرص و مسکن های چرک آور به راحتی یافت می شود. حتی بیمارستان ها هم این داروها را به مقدار بسیار کم دارند و طبق بررسی ما یک شربت سرماخوردگی به روی سه بیمار باز می کنند.

در این شرایط اقلامی مانند سرم نیز کمیاب است و متأسفانه باید گفت که اگر بیمار شوید، تهیه دارو و بهبود وضعیت برایتان سخت خواهد بود. زیرا مشکل کمبود و کمبود دارو در حال حاضر بسیار جدی است و سازمان غذا و دارو که متولی تامین آن است این واقعیت را نپذیرفته و در بهترین حالت این وضعیت را نتیجه آن نمی داند. اجرای آن

به گفته برخی منابع مرتبط با انجمن داروسازان، به‌روزرسانی قیمت دارو، پیش‌بینی‌ها و اقداماتی برای مهار افزایش قیمت‌ها تا پایان سال انجام می‌شود. اقدامی که نادیده گرفته شد و مسئولان این سازمان ملاک محاسبه تورم و قیمت دارو در ماه های ابتدایی سال را قرار دادند. همچنین تولیدکنندگان را به انتقاد از نحوه قیمت گذاری داروها سوق داده است. انتقادات و اعتراضاتی که در صورت عدم رسیدگی، نظام سلامت کشور با اقدامات متقابل مشابهی از سوی تولیدکنندگان دارو مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر برخی منابع دلیل کمبود سرم و داروهای متعارف و تولید داخلی را از بین رفتن ذخایر استراتژیک کشور می دانند. البته در حال حاضر این دیدگاه در رسانه ها و فضای مجازی به عنوان یک شایعه مطرح می شود و هیچ قطعیتی در صحت آن وجود ندارد. از سوی دیگر، منابع نزدیک به سازمان غذا و دارو می گویند دلیل کمبود محصولاتی مانند سرم را نمی دانند. چون امسال بیش از نیاز سالیانه تولید کرده ایم و سرب وارد کرده ایم.

یکی از فعالان حوزه پزشکی به ما گفت: «کمبود بخشی از داستانی است که سازمان دارو و سازمان غذا و دارو باید دنبال کنند. این دو متولی اصلی فرآورده های دارویی کشور هستند که متاسفانه هیچ واکنشی نشان ندادند.

تقریبا یکی دو ماه بود که توزیع این اقلام محدود شد. فروش برخی اقلام فعلا متوقف شده است یعنی هیچ شرکتی این اقلام را ندارد. برخی از جیره ها با مقدار بسیار کمتر از مقدار مورد نیاز به داروخانه ها داده می شود، به عنوان مثال 10 عدد شربت به داروخانه داده می شود. به علاوه یک سال و نیم است که سردرد داریم. می گویند مجوز واردات صادر شده اما تغییری در بازار نمی بینیم. شربت استامینوفن و پروفن در هیچ کجا یافت نمی شود.

برای امسال هم قرار بود بعد از طرح دروار که همه داروها گران شد و تا پایان سال بیش از 30 درصد افزایش پیدا نکند قیمت ها کاهش پیدا کند اما الان روزی نیست که قیمت تمام شود. افزایش به ما ابلاغ نشده است. بسیاری از داروها بلافاصله پس از افزایش قیمت در بازار موجود می شوند.

این کمبود حتی به دلیل تحریم یا مشکلات دیگر نیست. زیرا همه چیزهایی که از دست می دهیم، خانگی هستند. وزارت بهداشت به راحتی می تواند تولیدکنندگان را مجبور به تولید کند، اما ظاهراً آقایان به مشکلات دیگری مشغول هستند».

دیدگاهتان را بنویسید